pokolenie x

Pokolenie X w pracy – charakterystyka i wyzwania

Pokolenie X to obecnie najstarsza aktywna zawodowo grupa pracowników. Podczas gdy najstarsi z nich zbliżają się do 60-tki, najmłodsi mają właśnie 44 lata. Choć jest to dość szeroki przedział, to łączy je szereg wspólnych doświadczeń historycznych, na czele z burzliwą transformacją post-PRLowską. To właśnie ta transformacja będąca niewiadomą oznaczana jest symbolicznie literą X. Jak wygląda pokolenie X w środowisku zawodowym? Co ich motywuje i jak się z nimi współpracuje? Dowiesz się tego z poniższego tekstu, a wiedza ta może być szczególnie ważna dla osób, które kierują zespołami wielopokoleniowymi. Od tego bowiem może zależeć jakość wykonywanej pracy oraz atmosfera i integracja w zespole.

Pokolenie X w pracy – kim są i jacy są?

Jak wspomnieliśmy we wstępie, pokoleniu X przyszło doświadczyć schyłku PRL, wliczając w to protesty, burzliwą transformację ustrojową i gospodarczą. Część przedstawicieli tego pokolenia doświadczyło represji ze strony aparatu państwa, skutkiem czego jest unikanie wszelkich sytuacji konfliktowych. Doświadczyło biedy, ciężkich warunków pracy, skromności gospodarczej, skromnych warunków bytowych. Trudne warunki gospodarczo-bytowe nauczyły to pokolenie pewnego dystansu lub szukania kompromisów w momentach konfliktowych. To jest właśnie jedna z cech pokolenia X w pracy, czyli usuwanie się w cień w obliczu awantury. Doceniają spokój rozumiany na wiele sposobów: stałe grono osób, niechęć do zmiany stanowisk czy miejsc pracy, stabilizacja.

Pośród Iksów panuje przekonanie, że wieloletnia praca w danej firmie to atut, a przeskoki co kilka lat to wyraz niezdecydowania młodszych pokoleń. Wielu przedstawicieli tego grona woli wybrać słabiej płatną lub cięższą pracę, ale na umowie o pracę niż umowę o dzieło z lepszymi warunkami. Pokolenie X nie boi się ciężkiej pracy i zamiast szukać drogi na skróty, skupia się na należytym, starannym i dokładnym wykonywaniu obowiązków. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy obarczać tych pracowników ogromem obowiązków. Mimo okazywanego szacunku swoim przełożonym, także mogą czuć się zniechęceni lub przytłoczeni.

Motywacja i satysfakcja pokolenia X

Dla Iksów istotne będzie to, co wiąże się ze stabilizacją i bezpieczeństwem. Czyli można by założyć, że tak prozaiczna kwestia, jak umowa o pracę zamiast umów cywilnoprawnych, będzie dla nich bardzo wartościowa. Dla wielu szefów kierowanie zespołem Iksów to wdzięczne zadanie. Są rzetelni, systematyczni i lubią stabilne zadania, dodatkowo bywają przewidywalni. Nie należy jednak zapominać, że istotną motywacją są dla nich także pieniądze. W związku z tym, w świetle podwyżki są w stanie podejmować dodatkową pracę lub regularnie brać nadgodziny w celu dorobienia.

Dla pokolenia X nie bez znaczenia są także benefity w postaci pakietów medycznych i sportowych, którymi mogą objąć swoją rodzinę. Satysfakcja wśród tego grona to przede wszystkim spokój, brak zmian, a ewentualny rozwój powinien być stopniowy, przy asyście koordynatorów. Dlatego może się okazać wyzwaniem dla menedżerów wdrażanie nowych procedur, produktów i wszelkich zmian. Przyda się tu zdecydowanie szkolenie z zarządzania zmianą, gdyż z Iksami prawdopodobnie nie będzie łatwo. 
  

Szkolenia menedżerskie

 

Iksy lubią momenty, w których ich doświadczenie lub kompetencje uchodzą za przydatne, szczególnie podczas pracy zespołowej lub burzy mózgów. Pokolenie X bardzo doceni fakt, że ktoś zapyta ich o zdanie w danej kwestii, a jeszcze więcej satysfakcji sprawi im przekucie ich pomysłu w rzeczywistość. Lubią stawać się autorytetami i eksponować swoje doświadczenie i praktyczne rozwiązania. Jednocześnie jest w tym dużo bardzo praktycznej prostoty.  Wolny czas traktują jako składową wynagrodzenia i są pod pewnymi warunkami w stanie przyjść do pracy w dni świąteczne lub przepracować nadgodziny.

Pokolenie X w pigułce – to warto wiedzieć!

Jeżeli w Twoim środowisku pracy przyjdzie Ci współpracować z pokoleniem X, warto być przygotowanym do interakcji. Poniższe fakty znacznie ułatwią Ci przełamanie pierwszych lodów i nawiązanie współpracy:

  • Przedstawiciele pokolenia X doceniają kontakt twarzą w twarz, wolą osobistą komunikację niż wideokonferencję, wiadomość e-mail czy SMS-y
  • O wiele bardziej od świata wirtualnego interesuje ich egzystencja „tu i teraz”. Nie zdziw się więc, że Iksy mogą nie mieć Facebooka, LinkedIna czy Instagrama
  • Potrzebują autorytetów, z którymi mogą się utożsamić lub którymi mogą się inspirować, nie mają tendencji do kwestionowania przywództwa
  • Są lojalni i wykonują swoje obowiązki tak sumiennie, jak tylko potrafią. Tego samego też oczekują ze strony swoich przełożonych i współpracowników
  • Ich osobisty wizerunek jest dla nich bardzo ważny, dlatego ewentualne plotki lub obmawianie wezmą głęboko do siebie i długo będą chować urazę
  • Ze względu na realia, w których się wychowywali, są ostrożni i w obliczu konfliktów mają tendencję do wycofywania się, „zaciskania zębów”.

Wykorzystaj specyfikę pokolenia X

Pokolenie X to grupa pracowników, która w aktualnej sytuacji zawodowej ma z reguły wieloletnie doświadczenie. Wielu z nich od początku swojej kariery pracowało tylko w jednym zakładzie, co świadczy o ich przywiązaniu i lojalności. Niekiedy mogą być odebrani jako ludzie nieelastyczni, jednak wynika to z ich umiłowania spokoju oraz jasnych i przejrzystych warunków. Będąc przełożonym pokolenia X, zagwarantuj im stabilne i bezpieczne miejsce pracy oraz zarządzaj nimi w sposób łagodny i uprzejmy.

Jeżeli chcesz się więcej dowiedzieć o obecnych pokoleniach, ich motywacjach i zarządzaniu, zapraszamy na szkolenie Zarządzanie pokoleniami. Na szkoleniu dowiesz się, z jakimi obecnie pokoleniami mamy do czynienia na rynku zawodowych i jakimi metodami z nimi pracować. Poznasz plusy ich typologi oraz zagrożenia wynikające z przebywania we wspólnym środowisku pracy.

Zarządzanie pokoleniami

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator