jak zarządzać ludźmi

Jak zarządzać ludźmi – praktyczne porady

W swojej pracy każdego dnia zarządzasz ludźmi i raz wychodzi Ci to lepiej, a raz gorzej? Nie wiesz, co możesz zmienić w swoim zachowaniu i sposobie traktowania innych, aby osiągnąć poprawę? Jeśli tak właśnie jest w Twoim przypadku, jesteśmy pewni, że możemy Ci pomóc. O zarządzaniu pracownikami wiemy wszystko i chętnie dzielimy się tą wiedzą podczas naszych szkoleń i kursów. Zanim jednak zdecydujesz się na uczestnictwo w nim, sprawdź praktyczne wskazówki, jak zarządzać ludźmi DOBRZE.

Jak zarządzać ludźmi – pracownikami fizycznymi – szkolenia dla produkcji

Zarządzanie pracownikami fizycznymi w wielu przypadkach jest trudniejsze od zarządzania zespołem pracowników umysłowych, biurowych, administracyjnych. Dlaczego? Ponieważ na linii pracownicy fizyczni – przełożony, często panuje naturalny konflikt. Bywa tak, że przełożony nie wykonuje prac fizycznych, które to wykonują jego podwładni. Dlatego dla pracowników jest tym będącym po drugiej stronie barykady. Zwłaszcza w zakładach produkcyjnych, gdzie Liderem zaczyna być osoba wywodząca się z grona kolegów pracujących fizycznie. Na szczęście nie zawsze tak musi być, jeżeli nauczysz się, jak zarządzać ludźmi.

Pokaż innym, że wiesz, na czym polega ich praca

Idealna sytuacja to taka, w której przełożony w przeszłości przeszedł wszystkie szczeble kariery zawodowej w firmie. Jednak nie zawsze jest to możliwe do zrealizowania i nie należy z tego powodu mieć poczucia winy. Jeżeli jednak chcemy pokazać pracownikom, że szanujemy ich pracę i rozumiemy jej specyfikę, warto nieco bliżej przyjrzeć się ich codziennym obowiązkom. Można w tym celu poświęcić np. 2 dni w miesiącu na to, aby towarzyszyć jednemu pracownikowi na jego stanowisku. Pozwala to zapoznać się z codziennymi czynnościami, miejsce po miejscu, jak dokładnie wygląda praca podwładnego „od podstaw”. Taka forma edukacji zawodowej zawsze spotyka się z uznaniem i szacunkiem w oczach pracowników. Przełożony jest przez nich traktowany jako „swój chłop”, który nie obawia się pobrudzić rąk i nie ma problemów, aby zejść z wygodnego fotela. Swój człowiek, który umie się ubrać w roboczą odzież i pracować w pocie czoła, nawet jeśli ma to być tylko dzień lub dwa. Taka decyzja wymaga także wiele odwagi i samozaparcia od przełożonego, który musi uświadomić sobie, że jeśli chce dobrze zarządzać ludźmi, powinien zdobyć ich zaufanie i szacunek.

Bądź pewny siebie i precyzyjny – budowanie autorytetu szefa

Kolejna wskazówka dotycząca tego, jak zarządzać pracownikami, polega na nabraniu większej pewności siebie. Ludzie bezbłędnie wyczuwają osoby, których pewność siebie jest zachwiana, a poczucie wartości mocno zaniżone. Można to porównać do bycia przywódcą stada wilków. Taką pozycję może objąć wyłącznie najsilniejszy samiec alfa, który swoim zachowaniem powinien udowodnić, że zasługuje na tę pozycję. Jednak i ona nie jest przyznawana dożywotnio. Może on być poddawany systematycznym próbom i testom, mającym ujawnić jego słabsze strony.

Jeżeli musisz zarządzać ludźmi, powinieneś być pewnym siebie w tym, co robisz. Chwile zawahania się, niepewności i braku wiedzy nie są tym, czego oczekują od Ciebie pracownicy. A co można zrobić, jeśli rzeczywiście nie wiesz, jak w danej sytuacji postąpić? To proste – nie mów tego, tylko oznajmij, że przed Tobą trudna decyzja do podjęcia i potrzebujesz na nią więcej czasu. Nie warto udawać twardego, gdy wszyscy zobaczą Twoje chwile słabości. Pracownicy docenią Twoją odwagę, gdy przyznasz, że dane zadanie wymaga od Ciebie większej uwagi lub wysiłku. Ale uwaga – musisz komunikować się precyzyjnie, dlatego od razu podaj datę udzielenia tej odpowiedzi, decyzji, rozwiązania i koniecznie się z niej wywiąż. Na tym właśnie polega precyzyjne i szczere komunikowanie się ze swoim zespołem. A dodatkowo możesz się wesprzeć szkoleniem Podejmowanie decyzji.

Pochwały i krytyka, czyli sposób na to, jak dobrze zarządzać ludźmi

Zarządzając pracownikami, bardzo często zapominamy o potężnym narzędziu, którym każdy z nas za darmo dysponuje. Jest to umiejętność dostrzegania dobrze wykonanej pracy i udzielania za nią pochwał. W naszej społeczności tak się ułożyło, że częściej wytykamy negatywne sytuacje i zachowania, niż pozytywne. A to duże zaniedbanie. Często szefowie tłumaczą się, że nie potrafią tego robić. Ale Ty potrafisz. Nawet jeżeli uważasz, że nie umiesz, to umiesz. Chwal, jak umiesz. Czasy autorytarnych szefów, smutnych, pokerowych, powoli odchodzą. A jeżeli naprawdę niepewnie się czujesz, to takich rzeczy uczymy na szkoleniu Motywowanie pracowników.

Kiedy pracownicy widzą, że ich przełożony dostrzega ich trud i potrafi go nagrodzić, choćby dobrym słowem i pochwałą, nabierają większej motywacji do dalszego działania. Ale działa to także w drugą stronę. Widząc błędy w pracy, należy o nich porozmawiać z pracownikami i wspólnie z nimi poszukać sposobu na ich rozwiązanie. Leży to oczywiście w interesie firmy, ale jest również dostrzeżone przez pozostałych pracowników. Taki przełożony nabiera w ich oczach wiarygodności i jawi się jako osoba uczciwa, godna zaufania i solidna. Bycie wymagającym i sprawiedliwym szefem to jedna z najważniejszych rzeczy, których oczekuje każdy pracownik.

Do każdego stylu zarządzania pracownikami możemy przygotować świetną propozycję rozwoju kompetencji. Nawet, jeżeli nie jesteś formalnych zwierzchnikiem, a szefem zespołu projektowego – zobacz szkolenie Zarządzanie zespołem projektowym

Zarządzanie zespołem projektowym

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator