JAPONIA

Japońska Kultura Biznesu

Japońska kultura biznesu jest wyjątkowa, wyróżniająca się, a zarazem ciekawa. Japończycy to bardzo powściągliwy naród. Nawet forma powitania, skinienie głową jest bardziej celebrowane, niż okazywanie czułości, czy nawiązywanie kontaktu poprzez podawanie dłoni. Jako Europejczykowi może być Ci trudno wyobrazić sobie ile znaczeń i form może przyjmować powitanie oraz inne obyczaje kulturowe.

Etykieta biznesowa Japonii posiada więcej ciekawych, aczkolwiek odmiennych, elementów. Godnym uwagi jest na przykład sposób wręczania wizytówek. Czy wiesz, że ma to ogromne znaczenie, w jaki sposób obchodzisz się z otrzymanymi wizytówkami? O tym, jak poprawić szansę na udany biznes, dowiesz się na szkoleniu Japońska Kultura Biznesu. Nasi najlepsi trenerzy specjalizują się w przekazywaniu wiedzy o japońskiej kulturze i obyczajach. W związku z tym, jeśli chcesz się dowiedzieć, jak prowadzić biznes w Japonii lub współpracować z Japończykami, zapraszamy na szkolenie.

Kraje azjatyckie charakteryzują się bardzo odmiennymi zwyczajami, mocno zróżnicowanymi, jeżeli chodzi o porównanie do kultury europejskiej. Dlatego dla Europejczyka, niektóre zachowania i postawy mogą być niezrozumiałe. Wydaje się, że różnice międzykontynentalne to jedno. Natomiast specyfika kultury i tradycji japońskiej to dodatkowy aspekt, który należy wziąć pod uwagę. Dlatego Szkolenia z japońskiej kultury biznesu ukażą Państwu cały charakter etykiety biznesowej w Japonii. W związku z tym poszerzą potencjalne szanse na nawiązywanie współpracy.

Znajomość japońskiej kultury i obyczajów jest nam potrzebna do nawiązywania dobrych relacji partnerskich i biznesowych. Powszechnie wiadomo, jak potężna jest japońska myśl technologiczna oraz inwestycje prowadzone na całym świecie przez Japończyków. Dlatego warto stworzyć podwaliny pod dobra współpracę i poznać etykietę biznesową Japonii.

Trening Etykieta Biznesowa Japonii

Zapraszamy Państwa na trening Japońska Kultura Biznesu w celu zapoznania się ze specyfiką kultury japońskiej i zwyczajów. Jeżeli współpracują Państwo z kontrahentami japońskimi, z pewnością warsztaty z etykiety biznesowej będą dla Państwa bardzo przydatne. Pomogą zrozumieć japońskie zwyczaje, zachowania w sytuacjach oficjalnych, zawodowych, również prywatnych. Trening z Etykiety Biznesowej Japonii uczy zasad witania się, komunikacji, zwrotów grzecznościowych. Dzięki szkoleniu z japońskiej kultury biznesu dowiedzą się Państwo jak funkcjonują przedsiębiorstwa i jak wygląda zarządzanie firm w Japonii. Biorąc udział w warsztatach poznają Państwo różnice kulturowe, co pomoże zrozumieć mentalności i specyfikę kontrahentów.

Dzięki udziałowi w szkoleniu Japońska Kultura Biznesu uczestnicy:

  • Zapoznają się ze specyfiką kultury Azjatyckiej, zwłaszcza japońska kultura i obyczaje
  • Przede wszystkim dowiedzą się, jak różnice kulturowe mogą wpłynąć na charakter wspłpracy
  • Będą mieli świadomość, jak japońscy koledzy i szefowie mogą widzieć Polaków
  • Zostaną przygotowani do specyficznych oczekiwań i zasad przestrzeganych przez japońskich kolegów, kontrahentów
  • Dowiedzą się, jak różnice kulturowe mogą przejawiać się w konkretnych zachowaniach i jak sobie z nimi radzić
  • Zrozumieją na czym polega japońska kultura i obyczaje i jak rzutują na współpracę biznesową

 

PROGRAM SZKOLENIA Japońska Kultura Biznesu:

I. GRZECZNOŚĆ PRZEDE WSZYSTKIM

Reguły pierwszego kontaktu

  • Powitanie
  • Pozdrowienie
  • Yoroshiku „zrozumiałeś, czego od ciebie oczekuję. Czyli ja zrozumiałem, że ty zrozumiałeś, czego od ciebie oczekuję. Dlatego wykonanie tego zadania pozostawiam tobie i spodziewam się, że wykonasz je tak, jak chciałem, aby zostało wykonane. Dziękuję ci też za okazane mi zrozumienie oraz to, że zgodziłeś się wziąć na siebie kłopot związany z wykonaniem zadania”
  • Zasady wręczania wizytówek wedle japońskiej kultury biznesu
  • Nawiązywanie rozmowy

Japońska kultura i obyczaje – Komunikacja

  • Jak rozumieć, co Japończyk ma na myśli

‘hai’ i ‘iie’
‘wakarimashita’
‘chotto…’
‘maamaa’
‘ sō desu ne…’
‘sensho shimasu’
‘kangaete okimasu’
‘dekimasen’

łańcuch komunikacyjny [tabun → ka mo shiremasen → muzukashii→ mondai → kangaete okimasu → dekimasen]

  • Feedback
  • Zwroty grzecznościowe – japońskie zwyczaje
  • Użycie sufiksu – san
  • Bezpośrednie zwracanie się do rozmówcy
  • Nawiązywanie kontaktu wzrokowego
  • Ukłony i podawanie ręki
  • Zachowanie dystansu
  • Oschłość i powściągliwość
  • „Odczytywanie” uczuć
  • Prezenty

chūgen (w połowie roku)
seibo (na koniec roku)
giri choko (walentynki)

II. KAISHA (FIRMA)

Kaizen

  • Filozofia firmy
  • Realne cele i efekty kaizen

Zatrudnienie na całe życie

  • System ‘shūseikoyōseido’

Struktura firmy

  • shachō (prezes)
  • fukushachō (vice prezes)
  • semmu (wiceprezes nadzorujący)
  • jōmu (dyrektor zarządzający)
  • torishimariyaku (dyrektor)
  • buchō (szef wydziału)
  • kachō (kierownik sekcji)

Zarządzanie

  • chōrei shiki – poranne zebranie pracownicze
  • Szczeble
  • Hierarchia (rządzenie się)
  • Ringi seido – proces podejmowania decyzji
  • Brak efektywności
  • Podległość
  • Wydawanie poleceń
  • Motywowanie
  • Rozwiązywanie problemów
  • Zasada, przepisy, wewnętrzne reguły
  • Delegacje

Korespondencja

  • Japońskie zwyczaje w pisaniu maili
  • Czytanie między wierszami – czyli nie czytanie rzeczy ważnych

Spotkania – japońskie zwyczaje

  • ‘nemawashi’, czyli przygotowanie gruntu pod rozmowy
  • Każda sprawa musi przejść przez wszystkie szczeble
  • Czas
  • Jak się zaanonsować ze sprawą?
  • Krytyka i przeprosiny

III. RÓŻNICE KULTUROWE (na życzenie)

  • Kąpiel furo
  • Zdejmowanie butów
  • Gest „napić się”
  • Puszczanie kobiet w drzwiach
  • Publiczne wydmuchiwanie nosa
  • Nabijanie jedzenia na pałeczki
  • Toaleta
  • Gorące źródła (onsen)
  • Alkohol
  • Dolewanie napojów osobie siedzącej obok
  • Pracownik kobieta = jimusho no hana
  • Ustępowanie miejsca w środkach lokomocji
  • Pocałunki na powitanie i pocałunki w rękę

Reakcje ze strony Japończyków

  • Drapanie się po głowie (być może zakłopotanie?)
  • Nerwowy śmiech (pokrycie zażenowania)
  • Krzyk (podniesienie głosu – pokazanie ważności w hierarchii, często zamaskowanie błędu)

IV. MENTALNOŚĆ I SPOSÓB MYŚLENIA JAPOŃCZYKÓW

Stereotypy i kompleksy – japońska kultura i obyczaje

  • Uprzejmość
  • Pracowitość
  • Czystość
  • Punktualność
  • Precyzyjność i perfekcyjność
  • Doskonała znajomość angielskiego

Hierarchia społeczna

  • Zróżnicowanie języka w zależności od zajmowanego miejsca w hierarchii
  • Różnice w języku kobiet i mężczyzn
  • Różne zamki (boku, ore, watashi, yo, wa yo)
  • Partykuły
  • Kategoria uchi i soto
  • Honne i tatemae
  • Feudalne pojecie społeczeństwa i roli jednostki
  • Kodeks Bushidō
  • Relacja sempai i kohai
  • Relacja szef – podwładny (oyabun – ko)
  • Rola starszeństwa
  • Społeczeństwo termitów (mrówek)
  • Filozofia społeczeństwa

nintai – cierpliwość
giri – obowiązek
shimbō – wytrwałość
gaman – samokontrola
on – lojalność
haenuki – zawsze wierny firmie, tytuł
shūseikōyōseido – system zatrudnienia na cale życie
nenkōjoretsu – promocja z racji wieku

  • Senyūkōraku – najpierw dobro publiczne, potem własne
  • Grupizm, czyli „Wystający gwóźdź zostanie wbity”
  • Karōshi i hikogomori
  • Buddyzm i filozofia zen

V. POLAK I JAPOŃCZYK

  • Jak Japończyk postrzega Polaka?
  • Kto się dostosowuje do kogo?
  • Wyznaczanie granic „terytorialnych” i kompetencyjnych
  • Traktowanie przez Japończyków

 

Japońska kultura i obyczaje – szkolenie dopasowane do specyfiki naszego Klienta. Jeżeli chcesz poznać japońskie zwyczaje, weź udział w treningu. Dlatego prosimy o skorzystanie z ZAPYTANIA OFERTOWEGO lub kontakt z Doradcą:

tel. kom. 533 533 688

[email protected]