Intercultural Business Training – Japan
Japońska Kultura Biznesu – czyli japońskie zwyczaje i obyczaje
Z pewnością japońska kultura biznesu jest wyjątkowa, wyróżniająca się, a zarazem ciekawa. Przede wszystkim Japończycy to bardzo powściągliwy naród. Nawet forma powitania, skinienie głową jest bardziej celebrowane, niż okazywanie czułości, czy nawiązywanie kontaktu poprzez podawanie dłoni. W związku z tym jako Europejczykowi może być Ci trudno wyobrazić sobie ile znaczeń i form może przyjmować powitanie oraz inne obyczaje kulturowe.
Etykieta biznesowa Japonii posiada więcej ciekawych, aczkolwiek odmiennych, elementów. Godnym uwagi jest na przykład sposób wręczania wizytówek. W związku z tym, czy wiesz, że ma to ogromne znaczenie, w jaki sposób obchodzisz się z otrzymanymi wizytówkami? Przede wszystkim o tym, jak poprawić szansę na udany biznes, dowiesz się na szkoleniu Japońska Kultura Biznesu. Nasi najlepsi trenerzy specjalizują się w przekazywaniu wiedzy o japońskiej kulturze i obyczajach. W związku z tym, jeśli chcesz się dowiedzieć, jak prowadzić biznes w Japonii lub współpracować z Japończykami, zapraszamy na szkolenie.
Należy pamiętać, że kraje azjatyckie charakteryzują się odmiennymi zwyczajami, mocno zróżnicowanymi, jeżeli chodzi o porównanie do kultury europejskiej. Dlatego dla Europejczyka, niektóre zachowania i postawy mogą być niezrozumiałe. Wydaje się, że różnice międzykontynentalne to jedno. Natomiast specyfika kultury i tradycji japońskiej to dodatkowy aspekt, który należy wziąć pod uwagę. Dlatego szkolenia z japońskiej kultury biznesu ukażą Państwu cały charakter etykiety biznesowej w Japonii. W związku z tym poszerzą potencjalne szanse na nawiązywanie udanej współpracy.
Przede wszystkim znajomość japońskiej kultury i obyczajów jest potrzebna do nawiązywania dobrych relacji partnerskich i biznesowych. Powszechnie wiadomo, jak potężna jest japońska myśl technologiczna oraz inwestycje prowadzone na całym świecie przez Japończyków. Dlatego warto stworzyć podwaliny pod dobrą współpracę i poznać etykietę biznesową Japonii.
Trening Etykieta Biznesowa Japonii
W związku z tym zapraszamy Państwa na trening Japońska Kultura Biznesu w celu zapoznania się ze specyfiką japońskiej kultury i obyczajów. Jeżeli współpracują Państwo z kontrahentami japońskimi, z pewnością warsztaty z etykiety biznesowej będą dla Państwa bardzo przydatne. W szczególności pomogą zrozumieć japońską kulturę i obyczaje, zachowania w sytuacjach oficjalnych, zawodowych, również prywatnych. Trening z Etykiety Biznesowej Japonii uczy zasad witania się, komunikacji, zwrotów grzecznościowych. Dzięki szkoleniu z japońskich zwyczajów dowiedzą się Państwo jak funkcjonują przedsiębiorstwa i jak wygląda zarządzanie firm w Japonii. Dodatkowo biorąc udział w warsztatach poznają Państwo różnice kulturowe, co pomoże zrozumieć mentalności i specyfikę kontrahentów.
Dzięki udziałowi w szkoleniu Japońska Kultura Biznesu uczestnicy:
- Zapoznają się ze specyfiką kultury Azjatyckiej, zwłaszcza japońska kultura i obyczaje
- Przede wszystkim dowiedzą się, jak różnice kulturowe mogą wpłynąć na charakter wspłpracy
- Będą mieli świadomość, jak japońscy koledzy i szefowie mogą widzieć Polaków
- Zostaną przygotowani do specyficznych oczekiwań i zasad przestrzeganych przez japońskich kolegów, kontrahentów
- Dowiedzą się, jak różnice kulturowe mogą przejawiać się w konkretnych zachowaniach, w szczególności jak sobie z nimi radzić
- Zrozumieją na czym polega japońska kultura i obyczaje, zwłaszcza jak rzutują na współpracę biznesową
PROGRAM SZKOLENIA Japońska Kultura Biznesu:
I. GRZECZNOŚĆ PRZEDE WSZYSTKIM
Reguły pierwszego kontaktu
- Powitanie
- Pozdrowienie
- Yoroshiku „zrozumiałeś, czego od ciebie oczekuję. Czyli ja zrozumiałem, że ty zrozumiałeś, czego od ciebie oczekuję. Dlatego wykonanie tego zadania pozostawiam tobie i spodziewam się, że wykonasz je tak, jak chciałem, aby zostało wykonane. Dziękuję ci też za okazane mi zrozumienie oraz to, że zgodziłeś się wziąć na siebie kłopot związany z wykonaniem zadania”
- Zasady wręczania wizytówek wedle japońskiej kultury biznesu
- Nawiązywanie rozmowy
Japońska kultura i obyczaje – Przede wszystkim komunikacja
- Jak rozumieć, co Japończyk ma na myśli
‘hai’ i ‘iie’
‘wakarimashita’
‘chotto…’
‘maamaa’
‘ sō desu ne…’
‘sensho shimasu’
‘kangaete okimasu’
‘dekimasen’
łańcuch komunikacyjny [tabun → ka mo shiremasen → muzukashii→ mondai → kangaete okimasu → dekimasen]
- Feedback
- Zwroty grzecznościowe w japońskich zwyczajach
- Użycie sufiksu – san
- Bezpośrednie zwracanie się do rozmówcy
- Nawiązywanie kontaktu wzrokowego
- Ukłony i podawanie ręki
- Zachowanie dystansu
- Oschłość i powściągliwość
- „Odczytywanie” uczuć
- Prezenty
chūgen (w połowie roku)
seibo (na koniec roku)
giri choko (walentynki)
II. KAISHA (FIRMA)
Kaizen
- Filozofia firmy
- Realne cele i efekty kaizen
Zatrudnienie na całe życie
- System ‘shūseikoyōseido’
Struktura firmy
- shachō (prezes)
- fukushachō (vice prezes)
- semmu (wiceprezes nadzorujący)
- jōmu (dyrektor zarządzający)
- torishimariyaku (dyrektor)
- buchō (szef wydziału)
- kachō (kierownik sekcji)
Zarządzanie – czyli procesy w japońskiej kulturze
- chōrei shiki – poranne zebranie pracownicze
- Szczeble
- Hierarchia (rządzenie się)
- Ringi seido – czyli proces podejmowania decyzji
- Brak efektywności
- Podległość
- Wydawanie poleceń
- Motywowanie
- Rozwiązywanie problemów
- Zasada, przepisy, wewnętrzne reguły
- Delegacje
Korespondencja
- Japońskie zwyczaje w pisaniu maili
- Czytanie między wierszami – czyli nie czytanie rzeczy ważnych
Spotkania – japońskie zwyczaje
- ‘nemawashi’, czyli przygotowanie gruntu pod rozmowy
- Każda sprawa musi przejść przez wszystkie szczeble
- Czas
- Jak się zaanonsować ze sprawą?
- Krytyka i przeprosiny
III. RÓŻNICE KULTUROWE (na życzenie)
- Kąpiel furo
- Zdejmowanie butów
- Gest „napić się”
- Puszczanie kobiet w drzwiach
- Publiczne wydmuchiwanie nosa
- Nabijanie jedzenia na pałeczki
- Toaleta
- Gorące źródła (onsen)
- Alkohol
- Dolewanie napojów osobie siedzącej obok
- Pracownik kobieta = jimusho no hana
- Ustępowanie miejsca w środkach lokomocji
- Pocałunki na powitanie i pocałunki w rękę
Reakcje ze strony Japończyków
- Drapanie się po głowie (być może zakłopotanie?)
- Nerwowy śmiech (w ten sposób pokrycie zażenowania)
- Krzyk (podniesienie głosu – czyli pokazanie ważności w hierarchii, często zamaskowanie błędu)
IV. MENTALNOŚĆ I SPOSÓB MYŚLENIA JAPOŃCZYKÓW
Stereotypy i kompleksy – czyli japońska kultura i obyczaje
- Uprzejmość
- Pracowitość
- Czystość
- Punktualność
- Precyzyjność i perfekcyjność
- Doskonała znajomość angielskiego
Hierarchia społeczna
- Zróżnicowanie języka w zależności od zajmowanego miejsca w hierarchii
- Różnice w języku kobiet i mężczyzn
- Różne zamki (boku, ore, watashi, yo, wa yo)
- Partykuły
- Kategoria uchi i soto
- Honne i tatemae
- Feudalne pojecie społeczeństwa i roli jednostki
- Kodeks Bushidō
- Relacja sempai i kohai
- Relacja szef – podwładny (oyabun – ko)
- Rola starszeństwa
- Społeczeństwo termitów (mrówek)
- Filozofia społeczeństwa, w szczególności:
– nintai – cierpliwość
– giri – obowiązek
– shimbō – wytrwałość
– gaman – samokontrola
– on – lojalność
– haenuki – zawsze wierny firmie, tytuł
– shūseikōyōseido – system zatrudnienia na cale życie
– nenkōjoretsu – promocja z racji wieku
- Senyūkōraku – najpierw dobro publiczne, potem własne
- Grupizm, czyli „Wystający gwóźdź zostanie wbity”
- Karōshi i hikikomori
- Buddyzm i filozofia zen
V. POLAK I JAPOŃCZYK
- Jak Japończyk postrzega Polaka?
- Kto się dostosowuje do kogo?
- Wyznaczanie granic „terytorialnych”, zwłaszcza kompetencyjnych
- Traktowanie przez Japończyków
Dodatkowo polecamy zasady biznesowe Chiny.
Japońska kultura i obyczaje – szkolenie dopasowane do specyfiki klienta. W związku z tym, aby poznać bliżej japońskie zwyczaje, weź udział w treningu. Dlatego prosimy o skorzystanie z ZAPYTANIA OFERTOWEGO lub kontakt z Doradcą:
tel. kom. + 48 503 129 393
Zostań naszym klientem i weź udział w konferencji Mikołaj Dla Managera. Z radością zapraszamy menedżerów na naszą coroczną konferencję, którą organizujemy w sali konferencyjnej VIP Stadionu Śląska Wrocław. Konferencja odbywa się w magicznej atmosferze w czasie Mikołajek w grudniu każdego roku! To wyjątkowe wydarzenie jest dedykowane naszym klientom, menedżerom z różnych branż, pragnącym rozwijać swoje umiejętności i poszerzać horyzonty.
Dlaczego warto wziąć udział? Przeczytaj tutaj…
A tymczasem obejrzyj jedno z wystąpień z konferencji Mikołaj Dla Managera