japońska kultura biznesu

JAPONIA - szkolenie z kultury japońskiej

Intercultural Business Training – Japan

 

Japońska Kultura Biznesu – czyli japońskie zwyczaje i obyczaje

Z pewnością japońska kultura biznesu jest wyjątkowa, wyróżniająca się, a zarazem ciekawa. Przede wszystkim Japończycy to bardzo powściągliwy naród. Nawet forma powitania, skinienie głową jest bardziej celebrowane, niż okazywanie czułości, czy nawiązywanie kontaktu poprzez podawanie dłoni. W związku z tym jako Europejczykowi może być Ci trudno wyobrazić sobie ile znaczeń i form może przyjmować powitanie oraz inne obyczaje kulturowe.

Etykieta biznesowa Japonii posiada więcej ciekawych, aczkolwiek odmiennych, elementów. Godnym uwagi jest na przykład sposób wręczania wizytówek. W związku z tym, czy wiesz, że ma to ogromne znaczenie, w jaki sposób obchodzisz się z otrzymanymi wizytówkami? Przede wszystkim o tym, jak poprawić szansę na udany biznes, dowiesz się na szkoleniu Japońska Kultura Biznesu. Nasi najlepsi trenerzy specjalizują się w przekazywaniu wiedzy o japońskiej kulturze i obyczajach. W związku z tym, jeśli chcesz się dowiedzieć, jak prowadzić biznes w Japonii lub współpracować z Japończykami, zapraszamy na szkolenie.

Należy pamiętać, że kraje azjatyckie charakteryzują się odmiennymi zwyczajami, mocno zróżnicowanymi, jeżeli chodzi o porównanie do kultury europejskiej. Dlatego dla Europejczyka, niektóre zachowania i postawy mogą być niezrozumiałe. Wydaje się, że różnice międzykontynentalne to jedno. Natomiast specyfika kultury i tradycji japońskiej to dodatkowy aspekt, który należy wziąć pod uwagę. Dlatego szkolenia z japońskiej kultury biznesu ukażą Państwu cały charakter etykiety biznesowej w Japonii. W związku z tym poszerzą potencjalne szanse na nawiązywanie udanej współpracy.

Przede wszystkim znajomość japońskiej kultury i obyczajów jest potrzebna do nawiązywania dobrych relacji partnerskich i biznesowych. Powszechnie wiadomo, jak potężna jest japońska myśl technologiczna oraz inwestycje prowadzone na całym świecie przez Japończyków. Dlatego warto stworzyć podwaliny pod dobrą współpracę i poznać etykietę biznesową Japonii.

Trening Etykieta Biznesowa Japonii

W związku z tym zapraszamy Państwa na trening Japońska Kultura Biznesu w celu zapoznania się ze specyfiką japońskiej kultury i obyczajów. Jeżeli współpracują Państwo z kontrahentami japońskimi, z pewnością warsztaty z etykiety biznesowej będą dla Państwa bardzo przydatne. W szczególności pomogą zrozumieć japońską kulturę i obyczaje, zachowania w sytuacjach oficjalnych, zawodowych, również prywatnych. Trening z Etykiety Biznesowej Japonii uczy zasad witania się, komunikacji, zwrotów grzecznościowych. Dzięki szkoleniu z japońskich zwyczajów dowiedzą się Państwo jak funkcjonują przedsiębiorstwa i jak wygląda zarządzanie firm w Japonii. Dodatkowo biorąc udział w warsztatach poznają Państwo różnice kulturowe, co pomoże zrozumieć mentalności i specyfikę kontrahentów.

Dzięki udziałowi w szkoleniu Japońska Kultura Biznesu uczestnicy:

  • Zapoznają się ze specyfiką kultury Azjatyckiej, zwłaszcza japońska kultura i obyczaje
  • Przede wszystkim dowiedzą się, jak różnice kulturowe mogą wpłynąć na charakter wspłpracy
  • Będą mieli świadomość, jak japońscy koledzy i szefowie mogą widzieć Polaków
  • Zostaną przygotowani do specyficznych oczekiwań i zasad przestrzeganych przez japońskich kolegów, kontrahentów
  • Dowiedzą się, jak różnice kulturowe mogą przejawiać się w konkretnych zachowaniach, w szczególności jak sobie z nimi radzić
  • Zrozumieją na czym polega japońska kultura i obyczaje, zwłaszcza jak rzutują na współpracę biznesową

 

PROGRAM SZKOLENIA Japońska Kultura Biznesu:

I. GRZECZNOŚĆ PRZEDE WSZYSTKIM

Reguły pierwszego kontaktu

  • Powitanie
  • Pozdrowienie
  • Yoroshiku „zrozumiałeś, czego od ciebie oczekuję. Czyli ja zrozumiałem, że ty zrozumiałeś, czego od ciebie oczekuję. Dlatego wykonanie tego zadania pozostawiam tobie i spodziewam się, że wykonasz je tak, jak chciałem, aby zostało wykonane. Dziękuję ci też za okazane mi zrozumienie oraz to, że zgodziłeś się wziąć na siebie kłopot związany z wykonaniem zadania”
  • Zasady wręczania wizytówek wedle japońskiej kultury biznesu
  • Nawiązywanie rozmowy

Japońska kultura i obyczaje – Przede wszystkim komunikacja

  • Jak rozumieć, co Japończyk ma na myśli

‘hai’ i ‘iie’
‘wakarimashita’
‘chotto…’
‘maamaa’
‘ sō desu ne…’
‘sensho shimasu’
‘kangaete okimasu’
‘dekimasen’

łańcuch komunikacyjny [tabun → ka mo shiremasen → muzukashii→ mondai → kangaete okimasu → dekimasen]

  • Feedback
  • Zwroty grzecznościowe w japońskich zwyczajach
  • Użycie sufiksu – san
  • Bezpośrednie zwracanie się do rozmówcy
  • Nawiązywanie kontaktu wzrokowego
  • Ukłony i podawanie ręki
  • Zachowanie dystansu
  • Oschłość i powściągliwość
  • „Odczytywanie” uczuć
  • Prezenty

chūgen (w połowie roku)
seibo (na koniec roku)
giri choko (walentynki)

II. KAISHA (FIRMA)

Kaizen

  • Filozofia firmy
  • Realne cele i efekty kaizen

Zatrudnienie na całe życie

  • System ‘shūseikoyōseido’

Struktura firmy

  • shachō (prezes)
  • fukushachō (vice prezes)
  • semmu (wiceprezes nadzorujący)
  • jōmu (dyrektor zarządzający)
  • torishimariyaku (dyrektor)
  • buchō (szef wydziału)
  • kachō (kierownik sekcji)

Zarządzanie – czyli procesy w japońskiej kulturze

  • chōrei shiki – poranne zebranie pracownicze
  • Szczeble
  • Hierarchia (rządzenie się)
  • Ringi seido – czyli proces podejmowania decyzji
  • Brak efektywności
  • Podległość
  • Wydawanie poleceń
  • Motywowanie
  • Rozwiązywanie problemów
  • Zasada, przepisy, wewnętrzne reguły
  • Delegacje

Korespondencja

  • Japońskie zwyczaje w pisaniu maili
  • Czytanie między wierszami – czyli nie czytanie rzeczy ważnych

Spotkania –  japońskie zwyczaje

  • ‘nemawashi’, czyli przygotowanie gruntu pod rozmowy
  • Każda sprawa musi przejść przez wszystkie szczeble
  • Czas
  • Jak się zaanonsować ze sprawą?
  • Krytyka i przeprosiny

III. RÓŻNICE KULTUROWE (na życzenie)

  • Kąpiel furo
  • Zdejmowanie butów
  • Gest „napić się”
  • Puszczanie kobiet w drzwiach
  • Publiczne wydmuchiwanie nosa
  • Nabijanie jedzenia na pałeczki
  • Toaleta
  • Gorące źródła (onsen)
  • Alkohol
  • Dolewanie napojów osobie siedzącej obok
  • Pracownik kobieta = jimusho no hana
  • Ustępowanie miejsca w środkach lokomocji
  • Pocałunki na powitanie i pocałunki w rękę

Reakcje ze strony Japończyków

  • Drapanie się po głowie (być może zakłopotanie?)
  • Nerwowy śmiech (w ten sposób pokrycie zażenowania)
  • Krzyk (podniesienie głosu – czyli pokazanie ważności w hierarchii, często zamaskowanie błędu)

IV. MENTALNOŚĆ I SPOSÓB MYŚLENIA JAPOŃCZYKÓW

Stereotypy i kompleksy – czyli japońska kultura i obyczaje

  • Uprzejmość
  • Pracowitość
  • Czystość
  • Punktualność
  • Precyzyjność i perfekcyjność
  • Doskonała znajomość angielskiego

Hierarchia społeczna

  • Zróżnicowanie języka w zależności od zajmowanego miejsca w hierarchii
  • Różnice w języku kobiet i mężczyzn
  • Różne zamki (boku, ore, watashi, yo, wa yo)
  • Partykuły
  • Kategoria uchi i soto
  • Honne i tatemae
  • Feudalne pojecie społeczeństwa i roli jednostki
  • Kodeks Bushidō
  • Relacja sempai i kohai
  • Relacja szef – podwładny (oyabun – ko)
  • Rola starszeństwa
  • Społeczeństwo termitów (mrówek)
  • Filozofia społeczeństwa, w szczególności:

nintai – cierpliwość
giri – obowiązek
shimbō – wytrwałość
gaman – samokontrola
on – lojalność
haenuki – zawsze wierny firmie, tytuł
shūseikōyōseido – system zatrudnienia na cale życie
nenkōjoretsu – promocja z racji wieku

  • Senyūkōraku – najpierw dobro publiczne, potem własne
  • Grupizm, czyli „Wystający gwóźdź zostanie wbity”
  • Karōshi i hikikomori
  • Buddyzm i filozofia zen

V. POLAK I JAPOŃCZYK

  • Jak Japończyk postrzega Polaka?
  • Kto się dostosowuje do kogo?
  • Wyznaczanie granic „terytorialnych”, zwłaszcza kompetencyjnych
  • Traktowanie przez Japończyków

 

Dodatkowo polecamy zasady biznesowe Chiny.

Japońska kultura i obyczaje – szkolenie dopasowane do specyfiki klienta. W związku z tym, aby poznać bliżej japońskie zwyczaje, weź udział w treningu. Dlatego prosimy o skorzystanie z ZAPYTANIA OFERTOWEGO lub kontakt z Doradcą:

tel. kom. + 48 503 129 393

[email protected]