WŁOCHY

Włoska kultura biznesu

Przede wszystkim włoska kultura biznesu może wydawać się odmienna od obyczajów panujących w Europie północnej.

Z ziemi polskiej do włoskiej… ewentualnie odwrotnie…

Zadając pytanie o obyczaje biznesowe we Włoszech często nie słyszymy konkretów. W szczególności są to skojarzenia historyczne, kulinarne, sportowe i zabytkowe. Mało kto potrafi wymienić różnice kulturowe, które charakteryzują włoskich przedsiębiorców. Zwłaszcza, że w każdym narodzie istnieje jakaś specyfika, jakaś obowiązująca kultura biznesu. W związku z tym Włochy również zajmują swoje miejsce w tym rozdziale, gdyż włoska kultura biznesowa ma swoje niepowtarzalne odbicie. Co najważniejsze, rzadko spotykane w innych narodowościach.

W związku z tym, patrząc na kraj biznesowo, nie da się go ominąć na mapie Europy. Należy pamiętać, że bogactwo jakim dysponuje to ciekawy obszar do prowadzenia interesów i wymiany handlowej. Dlatego znajomość włoskiej kultury biznesu staje się czynnikiem, który taką współpracę ułatwi. Przede wszystkim pozwoli zrozumieć wiele zachowań i przyzwyczajeń biznesowych Włochów. Dodatkowo poznanie włoskiej etykiety biznesowej przygotuje Państwa na sytuacje, które mogą być dla Państwa zaskoczeniem w relacjach z włoskimi kontrahentami.

Włoska etykieta biznesowa a wyobrażenia i stereotypy

Repubblica Italiana – można postrzegać ten kraj jako miejsce wypoczynku, pięknych krajobrazów i doskonałej kuchni. Z pewnością można zwiedzać Rzym, Neapol czy Mediolan przez miesiąc i nie poznać nawet połowy ich zabytków. Dodatkowo niektórych może irytować głośny charakter Włochów, korki na ulicach i “lekkie” traktowanie czasu. Dlatego Włochy można lubić lub nie, ale z pewnością nie można lekceważyć opartego na rodzinnej strukturze 60 milionowego rynku. Zwłaszcza regionu, który ceni jakość i klasę, dba o długofalowe relacje. Z jednej strony ma największy dług publiczny na świecie, a z drugiej niemal najwyższy odsetek właścicieli nieruchomości. Jednocześnie jeden z największych poziomów oszczędności prywatnych w Europie.

Włoska etykieta biznesowa ma w tej tradycji swoje niuanse. Z pewnością jest też ciekawa z punktu widzenia biznesowych spotkań integracyjnych i towarzyskich. W związku z tym dowiesz się o okolicznościach picia kawy oraz tradycji spożywania cappuccino. Poznasz znaczenie rodziny we włoskim kręgu kulturowym. W szczególności przekonasz się, jak prowadzić rozmowy biznesowe, aby nie zeszły na tory polityki lub piłki nożnej. W ten sposób sytuacja może stać się nie do opanowania. Co najważniejsze, dowiesz się jak we włoskiej kulturze biznesu wygląda komunikacja, terminowość i współpraca z kontrahentami.

Szkolenie Etykieta Biznesowa Włochy odkryje przed Państwem wiele innych, ciekawych obyczajów. W szczególności pozwolą one na zacieśnienie więzi, poprawę współpracy i poznanie siebie nawzajem. Dodatkowo zdobycie zaufania włoskich partnerów może stać się kluczem do ich serca i współpracy jednocześnie.

PROGRAM SZKOLENIA Włoska Kultura Biznesu:

Geograficzny, kulturowy i ekonomiczny podział Włoch

  • Północ – południe i ewentualnie Rzym
  • Skojarzenia oczywiste, skojarzenia mniej oczywiste
  • Regiony, miasta, miasteczka i… zjawisko „Campagnilismo”
  • Niedoceniony potencjał „il Mezzogiorno”

Ekonomiczne znaczenie Włoch w Europie i na świecie

  • Znaczenie historyczne
  • Mocne i słabe strony współczesnej gospodarki włoskiej
  • Najważniejsze sektory biznesowe we Włoszech
  • Gdzie i jak inwestować – czyli które sektory w Polsce są atrakcyjne dla włoskiego biznesu? W szczególności gdzie polskie firmy mogą lokować kapitał w „Belpaese”
  • Polskie firmy we Włoszech i włoskie w Polsce

Użyteczne włoskie urzędy – ich działanie, kompetencje i godziny pracy

  • Registro imprese – Rejestr przedsiębiorstw
  • Camera di commercio – Izba Handlowa
  • Ufficio Protesti – Rejestr Dłużników
  • Guardia di Finanza – Straż Skarbowa

Stereotyp Włocha w Europie i w Polsce – czyli nie tylko pizza i makaron i dobre wino

Stereotyp Polaka we Włoszech – nie tylko Solidarność, Jan Paweł II i najemni robotnicy

Charakterystyka włoskiej firmy

  • Rodzinna tradycja vs nowoczesny międzynarodowy rynek
  • Jak działa włoska korporacja?
  • Donna d’affari – czyli rola kobiety w biznesie włoskim
  • Czym jest pojęcie czasu dla Włocha?
  • Czas i jakość pracy we Włoszech

Negocjacje z Włochem

  • Włoska kultura biznesu
  • Język włoskismiley?
  • „Garbata pupa”, „cena brutto” – czyli pułapki językowe
  • Tematy tabu podczas negocjacji
  • Jak nie popełnić faux pas, jak wybrnąć z niezręcznej sytuacji?
  • Co ułatwi Ci, a co może zaprzepaścić przystąpienie do rozmów
  • Strój właściwy do sytuacji
  • Gdzie zabrać Włocha po godzinach?
  • Sprzedajesz? – Doceniaj jakość własnych produktów i nie wstydź się pochodzenia
  • Kupujesz? – Doprecyzuj pojęcie jakości – dla Polaka i Włocha to nie zawsze znaczy to samo
  • Rola ceny w ustalanych warunkach

 

Komunikacja międzykulturowa to dział, który jest wsparciem dla przedsiębiorców współpracujących z zagranicznymi kontrahentami.

Wszystkie nasze szkolenia zamknięte są dopasowane do specyfiki naszego Klienta. W celu uzyskania pełnych informacji prosimy o skorzystanie z ZAPYTANIA OFERTOWEGO lub prosimy o kontakt z Doradcą:

tel. kom. 533 533 688

[email protected]