benefity dla pracowników

Jakie benefity dla pracowników warto oferować w firmie?

Oferowane obecnie przez polskie firmy benefity dla pracowników systematycznie się zmieniają, powiększają i urozmaicają. Ma to swoje uzasadnienie choćby w tym, że jest to odpowiedź na zmieniający się styl życia Polaków. Wiele lat temu goła pensja, ale pewne zatrudnienie, było wielkim dobrodziejstwem. Potem dorzucono premie, na które zasłużyli tylko wybrani. W kolejnych latach inwestowano w szkolenia, pakiety socjalne i atrakcje poza pracą.

Od dawna wynagrodzenie nie jest jedynym czynnikiem, na jaki zwracamy uwagę, szukając pracy. Korzyści pozapłacowe są równie ważne, gdyż są bardzo wymierne i wymienne finansowo. Dobrze zaplanowane benefity dla pracowników firmy to doskonały sposób na motywację już zatrudnionych osób. Dodatkową korzyścią jest to, że jednocześnie zyskasz atrakcyjności firmy w oczach nowych kandydatów. Które z nich w praktyce są najlepsze na przyciąganie pracowników, a które na ich zatrzymanie? Przeczytaj i sprawdź!

Benefity dla pracowników firmy – co to takiego i dlaczego są ważne?

Benefity pracownicze to nic innego, jak pozapłacowe korzyści, które pracownik otrzymuje razem z pensją. Pełnią rolę bonusów za zatrudnienie w danej firmie i mogą się różnić w zależności od zajmowanego stanowiska lub stażu pracy. Czy są dodatkiem czy koniecznością – dobrze pokazuje współczesny rynek pracy. Na nim coraz częściej dochodzi do sytuacji, w której kandydat mając do wyboru dwa podobne stanowiska, wybiera to, wraz z którym otrzyma dodatkowe korzyści. To wyraźny sygnał dla pracodawców, by z benefitów nie robić ekstrawagancji, a ważny i niezbędny element marketingu zatrudnienia. Bez względu na to, czy firma zajmuje się produkcją, usługami, czy działalnością handlową.

Z czego wynika moc korzyści pozapłacowych? Przede wszystkim z tego, że stanowią dowód na dbałość firmy o pracownika i skupienie na czymś więcej niż zysk. Starannie zaplanowana pula benefitów dla pracowników może poprawić i wzmocnić pożądany wizerunek marki i firmy. W końcu, co byśmy pomyśleli o firmie z branży medycznej, która nie oferuje pracownikom prywatnej opieki medycznej? Albo przedsiębiorstwu ubezpieczeniowemu, które nie daje zatrudnionym pracownikom możliwości dołączenia do ubezpieczenia na życie na korzystnych warunkach? No właśnie!

Czym przyciągnąć pracownika do firmy? Najpopularniejsze benefity pozapłacowe

Do niedawna najpopularniejszymi benefitami dla pracowników firmy były: karty sportowe, pakiety medyczne, owocowe czwartki, dofinansowania do szkoleń czy możliwość częściowej pracy zdalnej. I zdecydowana większość firm z nich korzystała. Często bez weryfikacji pod kątem potrzeb zatrudnionych pracowników. Okres pandemii koronawirusa i wynikająca z niego izolacja pokazały, jak ważne jest dopasowanie benefitów do otoczenia. Bo czy w czasach COVID-19 przyciąganie pracowników okazałoby się skuteczne dzięki karcie sportowej czy owocowym czwartkom? Prawdopodobnie nie. Ale darmowa opieka zdrowotna, dodatkowy dzień wolny czy zwrot kosztów zakupu mebli biurowych to już coś!
        

Szkolenia dla menedżerów

 

Badania pokazują, że coraz więcej osób jest zainteresowanych benefitami związanymi z work-life balance i mental wellness. Dofinansowania do urlopów, zajęć sportowych czy skrócenie czasu pracy w piątki okazują się zatem benefitami dla pracowników firmy, w które warto zainwestować. Rosnąca inflacja stwarza dobrą okazję, by do korzyści pozapłacowych włączyć bony na zakupy spożywcze lub regularne aktualizowanie pensji z uwzględnieniem inflacji.

Benefity dla pracowników firmy muszą być dopasowane do specyfiki branży

Warto korzystać z klasyków wśród benefitów pozapłacowych, o których wspomnieliśmy powyżej, gdyż są bardzo uniwersalne i do wszechstronnego wykorzystania. Należy jednak dołączać do nich korzyści odpowiadające na potrzeby pracowników charakteryzujące branżę, w jakiej działa Twoja firma. Dlatego wszelkie formy dokształcania, fundowania kursów czy szkolenia będą na czasie. W zawodach, które wiążą się z dużym stresem zatrzymywanie i przyciąganie pracowników będzie skuteczniejsze np. z: darmową opieką psychologiczną, pokojem gier w biurze lub dofinansowaniem do zajęć jogi. Dodatkowo wysłanie pracownika na szkolenie zarządzanie stresem na pewno mu pomoże w radzeniu sobie z tymi zjawiskami. Praca wymagająca od pracownika dłuższych dojazdów (choćby ze względu na lokalizację biura), to dobra przestrzeń na wprowadzenie kart paliwowych. Warto przejrzeć ofertę bonów na zakup audiobooków i e-booków (do czytania/słuchania w komunikacji miejskiej).

Benefity dla pracowników a branże wyjątkowe

Choć każdy zawód wymaga rozwoju umiejętności pracownika. Istnieją branże, które zmieniają się w zasadzie z miesiąca na miesiąc – na przykład IT. W ich przypadku współfinansowanie szkoleń ma ogromne znaczenie, gdyż może przyciągać ludzi mocno stawiających na rozwój zawodowy. Taki system inwestycji w pracownika dochodzi zazwyczaj do skutku niezależnie od obaw pracodawcy o odejście pracownika do innej firmy. Podczas gdy branża informatyczna jest zdominowana przez młodych ludzi, często singli, istnieją branże, w których zatrudnia się głównie osoby posiadające rodziny. W takim przypadku benefity dla pracowników firmy powinny uwzględniać paczki świąteczne, kupony zniżkowe na zajęcia dla dzieci czy organizację eventów, w których mogą wziąć udział całe rodziny. Powstają także przedszkola przyzakładowe, aby pociechy pracowników były w bliskiej odległości pod fachową opieką.

Czy opłaca się wdrażać benefity dla pracowników?

Wiesz już, czym przyciągać pracownika do firmy i jakimi benefitami zatrzymać ich w zespole. Ale wiedza to jedno, a wprowadzenie pozapłacowych korzyści w życie, to drugie. Jeśli skupisz się wyłącznie na tym, ile będzie Cię to kosztować, prawdopodobnie nie zdecydujesz się na zaimplementowanie żadnego z wymienianych pomysłów. Polityka benefitowa nie jest bowiem tania. W dłuższej perspektywie jednak zdecydowanie opłacalna. Ograniczysz koszty rekrutacji nowych pracowników oraz wkład wnoszony na wdrożenie i szkolenie nowych ludzi. System ten jest dużo bezpieczniejszy, gdyż chroni przed uszczupleniem zespołu, mogącym zahamować życie firmy. Dodatkowo taka polityka przyciąga i wprowadza do zespołu ciągle nowe osoby – ze świeżym nastawieniem i ambicjami. Dodatkową korzyścią jest pozytywny wizerunek firmy, nie do przecenienia w dobie szybkiego przepływu opinii i informacji.

Benefitem dla pracownika może być szkolenie. Jeżeli zależy mu na rozwoju osobistym to na pewno doceni taki gest ze strony pracodawcy. I tutaj służymy pomocą. Dzięki naszym szkoleniom pracownicy zawsze wychwalają pracodawców za wybór dobrej firmy szkoleniowej. Stąd dla kadry menedżerskiej polecamy szkolenia dla menedżerów a dla osób współpracujących z zagranicznymi partnerami szkolenia międzykulturowe.

Komunikacja międzykulturowa

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator