Szef coachem? Serio..?

Do czego potrzebny jest coaching?

Mnóstwo firm decyduje się na coachowanie swoich pracowników. Zawód ten, a może rola, staje się coraz bardziej popularny. Coaching zyskuje sympatyków, ale równolegle pojawia się duża fala krytyki w jego kierunku.

Dlaczego? Otóż coaching dla menadżerów i pracowników firm wymaga od osób prowadzących wysokich kompetencji w zakresie prowadzenia spotkań coachingowych. Oczekuje także od uczących ogromnej wiedzy życiowej i biznesowej. A tej ostatniej często coachom brakuje najbardziej. Osoby niezadowolone z sesji mówią wprost, że mają dość spotkań, gdzie nieustannie słyszą: No i co z tym zrobisz?

Kto powinien być coachem?

Idealna sytuacja to taka, kiedy coaching prowadzi osoba, która jest specjalistą w danej dziedzinie. Dlatego ważne jest, by dodatkowo posiadała kompetencje i umiejętności, aby rozwijać coachingowo swoich podopiecznych. Dlatego dla wielu firm idealnym rozwiązaniem jest coaching wewnętrzny, realizowany przez menadżerów lub wybitnych specjalistów.
Niestety, takie podejście nie sprawdzi się wszędzie. Wielu pracowników może mieć opory przed przyznaniem się szefowi, że z czymś ma kłopoty i sobie nie radzi. Może pojawić się lęk przed oceną i na samym starcie blokada przed okazaniem pełnego zaufania. Ale nawet przy tych ograniczeniach, samo stosowanie przez szefów metod coachingowych przynosi ogromne korzyści.

Zalety coachingu

Coachingowy styl zarządzania jest bowiem dobrym sposobem na budowanie kultury empowermentu, doskonalenia samodzielności i przekazywania większej odpowiedzialności pracownikom. Daje on też lepszą możliwość poznania pracownika i dostarcza informacji na przyszłość. Dowiemy się czego on potrzebuje i jakie warunki należy mu zapewnić do bardziej efektywnego wykonywania obowiązków.

Zalety wdrożenia spotkań coachingowych w firmie są ogromne:

  • Coachowany pracownik czuje się wspierany, ważny i potrzebny, więc wykazuje na polu zawodowym większą aktywność i zaangażowanie
  • Wraz z zadaniami i celami pracownikom przekazuje się większą odpowiedzialność, co odciąża menadżerów z wielu działań
  • Wzmacnia się zaufanie pomiędzy przełożonym a podwładnym
  • Szef lepiej poznaje kompetencje i postawę pracownika, który z kolei ma większą przestrzeń do tego, żeby się uczyć nowych wyzwań
  • Podwładny zdobywa nowe umiejętności, które wzmacniają nie tylko jego, ale również całą organizację

Na coachów wewnętrznych warto wybierać osoby o wielkich przymiotach osobowościowych i ponadprzeciętnych wynikach. Dlatego warto postawić na specjalistów, np. w sprzedaży lub zarządzaniu zespołem. Jest to potrzebne do tego, aby coachujący mógł zweryfikować działania coachowanego. By pomóc mu odnaleźć właściwe rozwiązanie w danej sytuacji, skontrolować progres oraz zatrzymać w trakcie źle planowanego lub podejmowanego działania.

Wymierne korzyści coachingu

Manager doskonale wie, czego oczekuje się od pracownika i jakie wyzwania stoją przed nim w jego codziennej pracy. Coach zatrudniony z zewnątrz ma natomiast świeże, obiektywne i bardziej zdystansowane spojrzenie. Każda organizacja przy wyborze rodzaju coachingu musi wziąć pod uwagę przede wszystkim swoje cele i potrzeby.
W 2014 roku International Coach Federation przeprowadziło analizę Global Coaching Client Study, w której przebadało organizacje stosujące coaching. Okazało się, że menadżerowie poddani coachingowi znacząco rozwinęli swoje kompetencje zawodowe oraz osobiste. A konkretnie:

  • 86% z nich poprawiło pewność siebie
  • 73% lepiej budowało i wzmacniało relacje
  • 72% wzmocniło swoje umiejętności komunikacyjne
  • 70% zwiększyło wydajność pracy
  • 61% lepiej zarządzało zespołem
  • 57% lepiej zarządzało sobą w czasie
  • aż o 51% zwiększyła się wydajność zarządzanych przez nich zespołów.

Są to wyniki bardzo przekonujące. I dla tych korzyści wiele przedsiębiorstw wprowadza w swoich działaniach coachingowy styl zarządzania.
Warto pamiętać, że coaching też nie jest dla wszystkich. Jest to jedna z wielu metod rozwijania pracowników. Dla jednych okaże się strzałem w 10, a inni będą potrzebowali czegoś innego. Wybór sposobu doskonalenia pracowników powinien wynikać przede wszystkim z potrzeb organizacji i personelu. Coaching jest wymagający czasowo. Ważne, aby pomiędzy coachującym i coachowanym zbudować relację zaufania, stąd powinna go prowadzić osoba posiadającą autorytet.
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, po podjęciu decyzji o nadaniu managerom roli coachów, to odpowiednio ich przygotować. Jest to warunek podstawowy.

Firma KREATOR pomaga firmom w przygotowaniu kadry menadżerskiej i specjalistów do pełnienia roli coachów.

Zapraszamy do współpracy.

Autor: Justyna Stachura, KREATOR

Zobacz szkolenie coaching pracowników