Jak budować markę firmy

Jak budować markę firmy?

Czy zastanawialiście się kiedyś jak budować markę firmy, aby była rozpoznawalna na rynku? Co sprawia, że jedne marki kojarzą nam się bardziej z ekologią niż inne? Jakie czynniki powodują, że mówiąc o smartfonach wiele osób ma w myślach konkretne firmy? Dlaczego na buty sportowe mówimy potocznie „adidasy”, a na pieluszki „pampersy”? Jak można unikać wpadek wizerunkowych, które negatywnie odbijają się na całej marce? A jak generować te, które spowodują pozytywne kojarzenie z organizacją?

Na te pytania odpowiadają działania i strategie związane z budową marki własnej. Muszą być one przemyślane, spójne i konsekwentnie realizowane. W przeciwnym razie odbiorca może mieć problem z odbieraniem naszych komunikatów. Jednak warto to robić, gdyż zbudowana marka przynosi ogromne korzyści, nie tylko wizerunkowe, w efekcie finansowe. Dlatego tak wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie – jak budować markę firmy, aby przyniosła zamierzony efekt?

Czym jest marka? Case study: McDonald’s

Wiele osób utożsamia markę z nazwą firmy lub jej logotypem, jednak jest to dopiero wierzchołek góry lodowej. Tak naprawdę marka firmy to zbiór cech, elementów graficznych, komunikatów i oddziaływań. Przede wszystkim mają za zadanie wyróżnić dany produkt, usługę lub przedsiębiorstwo na tle konkurencji. Ale to także cały system dystrybucji, szkoleń, prezentacji oraz innych form wyróżniających się organizacyjnie na tle konkurencji. Marka kształtowana jest wielopoziomowo i na różnych aspektach, czego najlepszym przykładem jest McDonald’s:

  • Nazwa firmy – McDonald’s
  • Logo – Żółta litera „M” stylizowana na dwa łuki – często na czerwonym tle
  • Nazwa flagowego produktu – Big Mac (powiększona kanapka z podwójną bułką, podwójnym kotletem i autorskim sosem)
  • Nazwa unikalnej usługi – McDrive (możliwość zamówienia posiłku przy okienku restauracji, bez wychodzenia z auta)
  • Inna, przykładowa cecha – ujednolicone uniformy pracownicze: szara koszulka z plakietką imienną, czarne spodnie i czarny daszek z logo McDonald’s
  • Charakterystyczna procedura, która ma utrwalić klientom firmowy slogan, powiedzonko – „a może frytki do tego?”

Zwróćmy uwagę, na jak wielu płaszczyznach odbieramy tutaj komunikat związany lub skojarzony z marką McDonald’s. Jak widzisz, używamy nawet wyrażenia „marka” a nie firma. Charakterystyczne logo widoczne z daleka dzięki pylonom reklamowym, przedrostek „Mc” przy niemal każdym produkcie (McNuggets, McRoyal, McFlurry). Jednolite uniformy, spójna komunikacja, to wszystko układa się z dobrze zaplanowaną prezentację. Dlatego też w każdym zakątku świata marka McDonald’s jest dobrze znana i budzi podobne skojarzenia.
   

Szkolenia Menedżerskie

 

Od czego rozpocząć życie marki? Jak budować markę firmy?

Marka ma to do siebie, że kształtowanie jej wizerunku jest czasochłonne i żmudne, trwa latami. Natomiast zniszczenie jej może nastąpić poprzez jedną, nietrafioną decyzję. Dlatego zanim zaczniesz budować markę, musisz przemyśleć całą koncepcję w sposób holistyczny. Powinieneś zadać sobie następujące pytania:

  • Jakie wartości chcę przekazywać poprzez swoją markę?
  • Do kogo kieruję swoje produkty / usługi i jak chcę z nimi rozmawiać?
  • Jakie emocje powinna wzbudzać moja marka i moje towary?
  • Jakie obietnice jestem w stanie złożyć swoim klientom i jak je spełnić?
  • Które kanały komunikacji wykorzystam do budowania własnej marki?
  • Co mnie wyróżnia na tle konkurencji na rynku lokalnym i globalnym?
  • Jakie są moje silne strony, którymi mogę zdobyć przewagę nad konkurencją?

Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci znaleźć punkt, w którym zaczniesz kreować własną markę. Nim przystąpisz do działania, warto wziąć udział w profesjonalnym szkoleniu z Budowania marki własnej. Takie działania edukacyjne zalecane są nie tylko dla szefów czy kierowników Twojej firmy. To także dotyczy każdego pracownika, który w najmniejszym nawet stopniu reprezentuje Twoje przedsiębiorstwo na zewnątrz i wewnątrz organizacji. Aby to robić skutecznie każdy musi mieć świadomość jak budować markę firmy.

Dlaczego marka jest tak ważna?

Komunikacja reklamowa McDonald’s twierdzi, że ich sukces nie byłby możliwy, gdyby nie wysokiej jakości składniki, autorskie sosy czy idealnie wysmażone frytki. Prawda jest zupełnie inna – to nie jakość, a skutecznie zbudowana marka umożliwiła marce globalną ekspansję. To nie złocista bułka, ale żółte logo jest utożsamiane z marką McDonald’s. I to nie sos do Big Maca, a charakterystyczny klaun jest ikoną McDonald’s. I chociaż to sprzedawane kanapki odpowiadają za miesięczne przychody rzędu miliarda dolarów, to wynik finansowy byłby znacznie gorszy, gdyby nie przemyślany wizerunek firmy. Dobrze zbudowana marka to przede wszystkim sposób na zwiększenie rozpoznawalności rynkowej i wyróżnianie się na tle konkurencji. Efektem tegoż procesu jest generowanie korzyści ekonomicznych.  Czyli od zwiększania dochodu przez zdobywanie przewagi nad konkurentami, aż po budowanie społeczności wiernych odbiorców.

Budowanie marki firmy jest niezwykle istotnym procesem z wielu powodów. Pozwala się wyróżnić w tłumie konkurentów, podejmuje dialog z odbiorcą, przekonuje nabywców do wejścia w interakcję z marką. Jednak by osiągnąć swoje cele komunikacyjne, należy budować markę w sposób przemyślany i spójny. Błędne decyzje lub nieprzemyślane ruchy mogą spowodować zniweczenie wszystkich do tej pory podjętych działań. Aby uniknąć najpowszechniejszych błędów i zwiększyć skuteczność budowania marki, warto skorzystać ze szkoleń i kursów oferowanych przez naszych ekspertów.

Szkolenie z budowania marki własnej

Zapraszamy na szkolenie z Budowania marki własnej. To tu dowiesz się najwięcej rzeczy, które wykorzystasz w budowaniu wizerunku Twojej firmy. Ale pamiętajmy, że na opinie i pozycję wizerunkową wpływa wiele aspektów. Między innymi zarządzanie, czyli kierowanie zespołami, komunikacja wewnętrzna w Twojej firmie czy sposoby prowadzenia sprzedaży i współpracy z klientami.

Budowanie marki własnej

 

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator