Co powinien umieć początkujący kierownik? Praca na stanowisku kierownika to odpowiedzialne i wcale nie takie proste zadanie. Poza delegowaniem zadań i obowiązków, osoby na stanowisku kierowniczym odpowiedzialne są za nadzorowanie pracy własnej i podwładnych. To do nich należy reagowanie na sytuacje kryzysowe, wdrażanie planów naprawczych i rozwój zespołu. Jak z takimi obowiązkami ma zmierzyć się nowicjusz? Co powinien umieć początkujący kierownik i jakich błędów powinien się wystrzegać w działaniu? Czy warto, aby zainteresował się szkoleniami menedżerskimi dla podniesienia swoich kwalifikacji?
Kierowanie zespołem – od czego zacząć i co powinien umieć początkujący kierownik?
Amerykańskie produkcje filmowe bardzo często prezentują nowego kierownika od „wejścia smoka”. Natychmiast pojawia się zapowiedź rewolucji, a zmiany wdrażane są praktycznie od razu, nierzadko ktoś przy okazji rozstaje się ze swoim stanowiskiem. Życie jednak pokazuje, że faktyczne objęcie kierownictwa nie następuje w tak żywiołowej atmosferze. Realny, a przede wszystkim, prawidłowy proces kierowania zespołem zawsze zaczyna się od komunikacji.
Absolutną podstawą jest przedstawienie nowego kierownika przez dział HR i pozostawienie podległego zespołu „sam na sam” z menedżerem. To dobra okazja, by przedstawić siebie, swoje wcześniejsze doświadczenie oraz wizję współpracy. Pamiętajmy, aby zapewnić pracowników o swoim wsparciu oraz by poprosić o pomoc przy wdrożeniu się na stanowisko. Tym sposobem pokazujemy, że mamy „ludzką” twarz, a zarazem możemy się nawzajem obdarzyć kredytem zaufania. Warto też poświęcić czas na spotkania w cztery oczy z pracownikami – to dobra szansa, by rozpoznać indywidualne potrzeby podwładnych i nawiązać nić porozumienia.
Szkolenie Kierowanie zespołem |
Cechy dobrego kierownika – dekalog dla początkujących
W swojej karierze natrafimy zarówno na „szefów”, jak i na szefów. Różnica jest taka, że pierwsza z postaci utożsamiana jest z nadzorcą więziennym praktykującym metody represyjne, podczas gdy druga to gracz zespołowy i realne wsparcie. Postanowiliśmy nieco rozwinąć tę myśl i zebraliśmy dziesięć porad dla początkujących kierowników. Zobacz, czy wiesz, co powinien umieć początkujący kierownik? O to cechy dobrego kierownika:
- Dobry kierownik traktuje zespół jako współpracowników, nie jako prywatny folwark
- Dobry kierownik działa przede wszystkim w sposób praktyczny, nie rozwodzi się nad teorią
- Dobry kierownik zdobywa respekt umiejętnościami i wsparciem, nie groźbą czy zastraszaniem
- Dobry kierownik jest dostępny dla swoich podwładnych, którzy zawsze mogą liczyć na wsparcie i poradę
- Dobry kierownik nie wydaje rozkazów, ale przydziela pracę, deleguje zadania i umiejętnie zarządza zadaniami
- Dobry kierownik w pierwszej kolejności wymaga od siebie, dopiero potem od współpracowników
- Dobry kierownik mówi „my”, a nie „ja”, szczególnie w kontekście realizacji planu i sukcesów
- Dobry kierownik dba o atmosferę w zespole, potrafi sprawiedliwie i bezstronnie załagodzić sporne sytuacje
- Dobry kierownik nie szuka kozłów ofiarnych, tylko omawia sytuację i wprowadza plan naprawczy
- Dobry kierownik nie nadużywa swoich pracowników i rozumie, czym jest work-life balance
Kierowanie zespołem dla początkujących – najczęstsze błędy
Powyższy dekalog wydaje się być rozbudowany, jednak te dziesięć pozycji streszcza istotę pracy dobrego kierownika. Niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczyna się pracę na tym stanowisku, czy ma się kilkanaście lat doświadczenia, zawsze warto stosować przedstawione zasady. Równolegle należy wystrzegać się typowych błędów, które wielu menedżerów popełnia z mniejszą lub większą świadomością. Do najczęstszych błędów kierowników zaliczymy:
- Wyznaczanie nierealnych celów – wbrew pozorom nie jest to motor napędowy do pokonywania własnych słabości, lecz skuteczne narzędzie demotywujące
- Brak rozpoznania potrzeb podwładnych – nie każdy pracownik będzie zachęcony wizją premii finansowej, bowiem nasza skala motywatorów jest różna
- Niedocenianie pracowników – komplementowanie działań swoich podwładnych to nie przejaw słabości, ale realne wsparcie, motywowanie pracowników i feedback w jednym
- Wybiórcza demokracja – pod tym pojęciem rozumiemy iluzoryczne poczucie własnej nieomylności połączoną z niechęcią do wysłuchiwania innych pomysłów
- Brak umiejętności przyznania się do błędu – każdy z nas jest tylko człowiekiem. Błędy lub nieprawidłowa percepcja każdemu się zdarza, „przepraszam” nie boli.
Praca na stanowisku kierownika to doskonała możliwość do wykazania się kompetencjami oraz szansa na realizację ambicji zawodowych. Nie jest to jednak praca bez poświęceń. Prócz kierowania zespołem, motywowania pracowników, na barkach menedżera spoczywa ogromna odpowiedzialność i konieczność nadzorowania wielu zadań. Aby rola zarządcy nie przerosła początkujących kierowników, warto uświadomić sobie, jakie są cechy dobrego kierownika. Łącząc je ze świadomością najczęściej popełnianych błędów uzyskujemy zbiór zasad, wedle których powinniśmy postępować.
Wszystko, co najważniejsze o zarządzaniu pracownikami znajdziesz na szkoleniu z kierowania zespołem.
Wszystkie nasze szkolenia dla kierowników dopasowujemy do poziomu, wiedzy i umiejętności kadry kierowniczej. Zapraszamy do kontaktu.
W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393
Kreator