Kobiety w biznesie

Kobiety w biznesie – stereotypy precz!

Czy kobiety w biznesie są traktowane na równi z mężczyznami? Z pewnością dobrze jest Ci znane powiedzenie, które mówi, że „mężczyzna jest głową rodziny, a kobieta szyją, która tą głową kieruje”. Zwłaszcza w społeczeństwie, które cechuje patriarchalność często można usłyszeć podobne stwierdzenia. Co najważniejsze, dziś już może rzadziej niż kiedykolwiek wcześniej. W ten sposób, używanie takich sformułowań jest formą dodania wartości kobiecie, której zdolność decyzyjna jest odbierana, w całości lub częściowo. Z dnia na dzień słyszymy jednak, że jest coraz więcej kobiet w biznesie, które nie tylko biorą odpowiedzialność za siebie, ale również za innych. Przede wszystkim możemy powiedzieć wprost – biorą na siebie ciężar i odpowiedzialność decyzji. W szczególności tych, które należy podjąć nie w domu, ale w organizacjach na dynamicznie rozwijających się rynkach. Należy pamiętać, że często też nie tylko na polskich, ale i zagranicznych.

Pensja jako narzędzie przejawu nierówności – kobiety w biznesie

Przede wszystkim temat, jaki tutaj nasuwa się automatycznie, to równość płci. Z pewnością wiesz, że kobiety w biznesie często zarabiają mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. Co ciekawe (a może bardziej nieciekawe?), różnica w dochodach kobiet w biznesie i mężczyzn piastujących to samo stanowisko wzrasta proporcjonalnie do wysokości stanowiska. Czyli innymi słowy – im wyżej spojrzeć, tym większa pojawia się dysproporcja w otrzymywanej pensji kobiet i mężczyzn. Na pewno jest to czynnik, który demotywuje kobiety, by wspinać się po szczeblach kariery. Zwłaszcza Polacy często skarżą się na swoje zarobki, dotyczy to również stanowisk wyższych. Niejednokrotnie możemy się spotkać z tym, że zarabiane pieniądze są nieproporcjonalne do wykonywanych obowiązków. W szczególności zakresu odpowiedzialności czy pracochłonności, jakie wymaga dane stanowisko. Co najważniejsze, głośno o tym mówią mężczyźni, jednak taka rzeczywistość stawia w bardzo niekorzystnej sytuacji kobiety. Przede wszystkim, zdeterminowane do osiągnięcia zawodowego sukcesu wielokrotnie podporządkowują swoje życie karierze zawodowej, oczywiście kosztem życia prywatnego.

wynagrodzenie według płci

Kobiety w biznesie wartością dodaną czy może jego kluczowy element?

Przede wszystkim warto tutaj zastanowić się, skąd wzięła się geneza zjawiska, które klasyfikuje kobietę jako pracownika gorszej kategorii. Zwłaszcza, że nie tylko jest to niezrozumiałe, ale sprzeczne z osiąganymi przez kobiety wynikami. Przeprowadzono raport przez Stowarzyszenie Kongresu Kobiet „Czas na kobiety. Dlaczego warto inwestować w równość?”. Ukazuje on, że firmy, które posiadają przynajmniej jedną kobietę w zarządzie, osiągają średnią wyższą wartość rynkową niż przedsiębiorstwa, w których zarząd stanowią wyłącznie mężczyźni. Dodatkowo, na przestrzeni lat 2005-2011, prócz 2007, średni wskaźnik zadłużenia kapitału własnego przedsiębiorstwa w każdym roku był niższy w firmach, gdzie w zarządzie stanowisko piastuje choć jedna kobieta.

wskaźniki we władzach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Równość płci – rozwój aktywności zawodowej kobiet

Zatrudnianie kobiety w biznesie oraz zachęcanie ich do aktywności i rozwoju zawodowego jest nie tylko korzystne samo w sobie. Przede wszystkim może pozwolić na to, aby odwrócić negatywne tendencje panujące w polskiej (i nie tylko w polskiej) gospodarce. Społeczeństwo, w którym z roku na rok wzrasta liczba emerytów, w długim okresie wymaga zasobów ludzkich, które utrzymywałyby rynek na wyższym poziomie. W szczególności gwarantującym rozwój i ekspansję gospodarczą. Zwłaszcza, że w obecnej sytuacji współczynnik dzietności nie zapewnia zastępowalności pokoleń. W szczególności możemy tutaj posłużyć się przykładem Szwecji, gdzie równość płci nie jest odległą legendą. Nawet w kwestii wychowywania dzieci i urlopów macierzyńskich (i tak samo im równym tacierzyńskim). Jest to czołowy kraj, jeśli chodzi o innowacyjność, jak i wskaźnik równości płci. W związku z tym wniosek nasuwa się sam. Czyli, w budowaniu konkurencyjności gospodarczej efektywne wykorzystywanie ludzkich zasobów jest czynnikiem kluczowym.

Jak to wygląda w Polsce?

Co najważniejsze, wbrew pozorom, Polska wcale nie wypada tak źle. Choć wskaźniki nie są wcale takie, o których można by marzyć, to jednak z roku na rok wypadamy coraz lepiej, jeśli chodzi o udział kobiet w biznesie i nauce. Coraz więcej młodych kobiet wybiera uczelnie techniczne. W 2005 roku było to 31,6%, natomiast w 2015 już 37% młodych studentek wybierało trudne kierunki ścisłe. Choć zmiany te na pierwszy rzut oka mogą wydawać się nieznaczne, to warto wyobrazić sobie, jak to przekłada się w rzeczywistości. Czyli na ilość kobiet na rynku pracy z wykształceniem technicznym. Co ciekawe i jest dla nas powodem do dumy, od wielu lat Polska to kraj, w którym przedsiębiorczość kobiet jest bardzo wysoka. Czyli obecnie ponad 35% przedsiębiorców to panie, co plasuje nas w grupie liderów państw Europy w tej kategorii.

kobiety na politechnikach

Dlaczego to takie ważne, aby kobiety biznesu były zaangażowane w budowanie krajowej gospodarki?

Kwestia równości nie jest ważna tylko ze względów ideologicznych czy odpowiedzialności społecznej. Przede wszystkim jest ważna również z punktu prowadzenia organizacji i czerpania korzyści z jej istnienia. Kobiety to przecież bardzo duża grupa klientów. W związku z tym, tak samo jak mężczyźni ma swoje oczekiwania co do oferowanych produktów i usług. Dlatego trudno jest prowadzić firmę i oferować coś swoim klientkom bez kobiecego spojrzenia.

Budowane i nieprawdziwe stereotypy często zaburzają osąd nie tylko mężczyzn, ale i kobiet. Zwłaszcza one zniechęcone doświadczeniem i przekonaniem, często wychodzą z założenia, że są warte mniej na rynku pracy.  Ponieważ wpojono im, że nie mogą osiągnąć tyle co mężczyźni. W takiej sytuacji warto posłużyć się przykładem kobiet w biznesie, które spektakularnie budowały zespoły, prowadziły firmy lub po prostu rządziły. Do tego ciekawego i inspirującego grona możemy zaliczyć m.in. Beatę Jarosz, Irenę Eris czy Bożenę Batycką. Sięgając po przykłady z zagranicy możemy wspomnieć choćby Margaret Thatcher. Należy pamiętać, że sposoby podejścia do pewnych tematów zmieniają się niezwykle szybko w dzisiejszych czasach. Dlatego warto nie tylko szukać motywacji w osobach znanych, ale również znaleźć inspirację koło siebie, w swoim otoczeniu. Co najważniejsze, liczba kobiet sukcesu ciągle wzrasta. Tym samym mnożą się przykłady, które świadczą o przedsiębiorczości i skuteczności kobiet w biznesie.

Z pewnością dobrze wiesz, że w życiu nie ma czasu na strach i niepewność. Więc jeśli pragniesz być kobietą sukcesu, to po prostu nią bądź. I nie ma najmniejszego znaczenia, czy będziesz nią w szpilkach z Louboutin’a, czy po prostu w zwykłych eleganckich butach. Ważne, żebyś była sobą, a reszta jest kwestią czasu, pracy i Twojego zaangażowania.

Dane przedstawione w artykule pochodzą z Raportu „Czas na kobiety. Dlaczego warto inwestować w równość?” sporządzonego przez Stowarzyszenie Kongres Kobiet.

Aby wspierać rozwój kobiet w biznesie zapraszamy na szkolenia dla menedżerów.

Autor: Justyna Stachura, Kreator