informacje zwrotne

Jak udzielać informacji zwrotnej – jakie techniki Feedbacku stosować?

Feedback w firmie stał się równie popularny, co ASAP czy brief. Słowo to pochodzi z języka angielskiego i oznacza informacje zwrotne, które udzielamy pracownikowi w czasie oceny zadania. Informacja zwrotna w dzisiejszym zarządzaniu jest jednym z podstawowych elementów pracy menedżerów. Dobrze przeprowadzona rozmowa, a w tym informacja zwrotna o pracy, zwiększa skuteczność zespołów i poprawia ich doświadczenia związane z byciem częścią firmy. Niezwykle rzadko zdarza się, że kierownik potrafi intuicyjnie dać prawidłowy feedback. W większości przypadków to umiejętność, którą po prostu trzeba opanować i powoli wprowadzić w zawodowe życie. A żeby to zrobić, warto poznać sprawdzone techniki feedbacku dla pracowników, najlepiej na szkoleniu dla kierowników. Zasady udzielania informacji zwrotnej są w pewien sposób schematyczne i bardzo uniwersalne. Co najważniejsze, działają one niezależnie od branży!

Feedback w firmie – jak udzielać informacji zwrotnej pracownikowi?

Wyobraź sobie, że realizujesz zadanie i przesyłasz je do osoby, która Ci je zleciła. Mija dzień, tydzień, może nawet miesiąc, a Ty nie wiesz, czy zadanie zostało zaakceptowane. Nie masz żadnej informacji o wykonanym zadaniu. Nie wiesz, czy zostało wykonane dobrze, czy coś jest nie tak. Możesz się tego co najwyżej domyślać – po tym, że menedżer nie wrócił z zastrzeżeniami.

Utarło się takie przekonanie, że zlecone prace są wykonane prawidłowo, gdy nikt ich nie skrytykował i nie kazał Ci czegoś poprawić. W takim razie wykonujesz kolejne polecenia, nawet starasz się nie myśleć o tamtym zadaniu. Było, minęło, wszyscy o nim zapomnieli, bo żadna informacja się nie pojawiła. Nikt nie udzielił Ci na ten temat Feedbacku. Cały czas jednak towarzyszy Ci nieprzyjemne uczucie niewiedzy, może nawet niedocenienia. Powodem tego stanu może być chęć dowartościowania się lub po prostu otrzymania oceny i możliwości poprawy, aby w przyszłości polecenia wykonywać prawidłowo. Natomiast teraz – być może następne zlecenia realizujesz z mniejszą starannością, bo żywisz podświadome przekonanie, że efekt i tak nie zostanie sprawdzony.

Tak właśnie wygląda życie pracownika, do którego nie dotarł dobry feedback. W firmie może to spowodować znaczący spadek motywacji pracownika i w ostateczności doprowadzić do zauważalnego pogorszenia jakości świadczonej pracy. A można tego łatwo uniknąć! Wystarczy opanować techniki feedbacku na szkoleniu z kierowania zespołem. Czyli nauczyć się jak udzielać feedbacku pozwalającego menedżerom na naturalne i obiektywne udzielenie informacji zwrotnych z oceną pracy ich podwładnych.

Jak udzielać informacji zwrotnych? Jak udzielać feedbacku – Przykładowe metody

Udzielając informacji zwrotnych zwracaj się bezpośrednio do osoby, której dotyczy zadanie

Niezależnie od tego, czy musisz udzielić komuś nagany czy go pochwalić, zrób to w trakcie rozmowy z nim, nie z osobami trzecimi. Udzielając informacji zwrotnej przeprowadź rozmowę osobiście, spotykając się z pracownikiem w cztery oczy. Zadbaj o odpowiednią atmosferę rozmowy oraz o to, aby nikt Wam nie przeszkadzał w spotkaniu. Tylko wtedy masz pewność, że zostanie to dobrze odebrane, a Twój komunikat zapadnie w pamięć i przyniesie oczekiwane rezultaty.
     

Szkolenia dla menedżerów

 

Oceniaj zachowanie lub wypowiedź, nie pracownika – jak udzielać feedbacku?

Między oceną zadania a oceną osoby, która to zadanie wykonała, jest bardzo cienka granica. I niektórzy kierownicy często ją przekraczają, jeżeli wcześniej nie mieli do czynienia z udzielaniem informacji zwrotnych. Bez dobrego szkolenia z techniki feedbacku możesz źle dokonać oceny i nie zauważyć różnicy między oceną zadania a osoby.

Źle udzielone informacje zwrotne mogą skończyć się zranieniem uczuć i spadkiem motywacji, utratą zaufania i pogorszoną komunikacją wewnętrzną w firmie. Dlatego należy pamiętać o pewnych wytycznych i ściśle się do nich stosować w trakcie udzielania feedbacku z pracownikiem. Najważniejsze to:
– nie wypominaj błędów z przeszłości
– nie porównuj jednego pracownika do drugiego
– trzymaj się jednej wypowiedzi, dotyczącej konkretnego zadania.

Zasady udzielania feedbacku  – mów prostym językiem i pracuj na przykładzie

Podstawą dobrej komunikacji jest zrozumienie. Pracownik musi wiedzieć, o czym do niego mówisz i jaka jest Twoja intencja. Używaj zatem słów, których znaczenie zna, dopasuj poziom komunikatów do umiejętności i możliwości pracownika. Nie mieszaj wątków i omawiaj jedno zadanie na raz. Przede wszystkim bazuj na przykładzie, wtedy Twoje sugestie i życzenia będą bardziej obrazowe i precyzyjniej odebrane. Jeśli czujesz, że tego wymaga rozmowa, otwórz omawiane zadanie na ekranie komputera lub dokładnie opisz zachowanie, na które chcesz zwrócić uwagę. To zdecydowanie usprawni końcowy efekt, czyli zaakceptowanie informacji zwrotnej i ewentualne odniesienie się do niej. Tym samym pomożesz pracownikowi skorygować nieprawidłowe czynności lub kontynuować dobre wzorce na przyszłość.

Daj czas na reakcję – Jak prawidłowo udzielać feedbacku?

Feedback w firmie to nie monolog. Menedżer bazuje na dobrych relacjach z zespołem, dobrej komunikacji, prawidłowo wydawanych poleceniach i profesjonalnym udzielaniu feedbacku. Dlatego tak ważne jest, by po udzieleniu prawidłowej informacji zwrotnej dać odbiorcy szansę na reakcję. Warto wręcz zachęcić pracownika do odniesienia się do oceny, zakomunikowania opinii lub odczuć, abyśmy mieli świadomość o zrozumieniu informacji przez podwładnego. „Co o tym myślisz?”, „Jak ty uważasz?”, „Jak się z tym czujesz?” i „Jaki masz pomysł na rozwiązanie tej sytuacji?” – to przykłady dobrych fraz na zakończenie feedbacku.

Feedback w firmie musi stać się normą. Oto, jak to zrobić!

Na nic zda się nauka – jak udzielać informacji zwrotnej, jeśli pracownicy nie będą do nich przyzwyczajeni. Co gorsza, będą się ich obawiać, bo udzielane informacje będą nieprawidłowo przekazywane i spowodują spadek motywacji pracowników do pracy. Dlatego tak ważne jest, by wypracować w zespole miejsce na konstruktywną krytykę. Pokazać podwładnym, że zasadna opinia zachowań oraz efektów pracy to coś pożytecznego i mile widzianego.

Tu największą rolę do odegrania ma menedżer. Szef powinien przede wszystkim udzielać merytorycznego i rzetelnego feedbacku, bo tylko taki przekona pracowników o jego sensie. Należy dobrze wybierać czas na udzielenie informacji zwrotnej, zwłaszcza negatywnej. To zwierzchnik jest odpowiedzialny za komunikację w zespole i skuteczne podejmowanie decyzji. Moment, gdy zadanie jest w trakcie wykonywania, a idzie niezgodnie z założeniami, nie jest dobrym momentem na taką rozmowę. W momencie „pożarów”, źle wykonywanych ważnych czynności należy pilnie zażegnać tej sytuacji, nakierować pracownika na prawidłowe działa. Następnie po zakończeniu prac zaplanować rozmowę z pracownikiem, aby w spokojnej atmosferze i bez emocji przeanalizować wszystkie aspekty wykonanej czynności.

Duże efekty i widoczne zmiany osiąga się, jeżeli w firmie jest promowana zmiana i rozwój. Niewiele przyniesie szkolenie z technik feedbacku dla pracowników, jeśli firma stoi w miejscu, a za dobre działanie zespoły nie dostają żadnych benefitów. Ważne jest również, by każda nowa osoba została poinformowana o tym, że udzielanie informacji zwrotnych o pracy pełni określoną i znaczącą rolę. O takich formułach można zawsze informować w czasie prowadzenia zebrań z pracownikami.

Jak udzielać informacji zwrotnej – szkolenie

Emocjonalne uniesienia, skupienie na negatywnym przekazie, czy mówienie lękliwym głosem – to elementy, które nie dadzą oczekiwanych efektów. Taki menedżer prawdopodobnie, nawet po poznaniu technik feedbacku, nie będzie w stanie przekazywać przydatnych informacji zwrotnych. Z drugiej strony, nikt nie rodzi się z tymi umiejętnościami. Dlatego każdemu szefowi przyda się dobre szkolenie z kierowanie zespołem, a na nim nauka z udzielania informacji zwrotnych. Wtedy zobaczy, że samo chwalenie to za mało, by utrzymać zmotywowanie podwładnych i ich skuteczność.

Szkolenia dla kierowników – o udzielaniu informacji zwrotnych

Zapraszamy na szkolenia dla kierowników. To najlepszy warsztat, który porządkuje wiedzę zwierzchnika. Nauczysz się wszystkiego od A-Z, w tym wydawania poleceń, formułowania komunikatów, prawidłowego udzielania informacji zwrotnych. Mając takie narzędzia Twoi pracownicy poczują się zmotywowani oraz docenieni, nawet w trudnych sytuacjach zawodowych.  

Szkolenie z Feedbacku

Zapraszamy na szkolenie z feedbacku.  Nadaj swojemu podwładnemu sens działania! Przekazywanie informacji zwrotnej to coś więcej niż pusty raport, czy kilka słów rzucone do pracownika. To ocena i intencja oraz emocje, za którymi mogą kryć się zachęcenie do kontynuowania działania, poprawa złych nawyków lub motywacja do rozwoju i doskonalenia się.

 

Kierowanie zespołem

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator