Spotkania w branży IT

Spotkania z klientem w branży IT

Usługi branży informatycznej cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony konsumentów, jak i klientów biznesowych. Nim jednak przystąpimy do wykonania zlecenia, konieczne jest zbadanie potrzeb kontrahenta. Dzieje się to podczas spotkań wstępnych, na których kształtuje się przestrzeń do wymiany oczekiwań i wizji. Jak powinno przebiegać spotkanie z klientem w branży IT? Jak przygotować się do takiego spotkania? Dlaczego warto rozważyć zdalny kanał komunikacji?

Obsługa klienta w branży informatycznej – klient IT

Liczne grono specjalistów w dziedzinie IT działa w formie freelancingu lub otwiera jednoosobową działalność gospodarczą. To w naturalny sposób sprawia, że każdy kontakt z klientem odbywać się będzie nie poprzez dział sprzedaży, ale osobiście. Taką sytuację powinniśmy postrzegać jak najbardziej na plus – rozmowa w cztery oczy pozwoli poznać potrzeby klienta. Dzięki temu mamy pewność, że przygotowany projekt będzie spełniał wszelkie oczekiwania, a tym samym minimalizujemy ryzyko zwrotu zlecenia do poprawki. Odpowiednio przygotowane spotkanie handlowe pozwala też zbudować relację z klientem, który będzie chętnie korzystać z naszych usług, a nawet poleci nas swoim znajomym. Nawet jeżeli kontakt z klientem jest tą częścią, która nie sprawia nam szczególnej przyjemności, to nie możemy tego dać po sobie poznać. W przeciwnym wypadku możemy skutecznie zniechęcić klienta – on uda się do nieco bardziej komunikatywnej konkurencji, a my pokażemy się jako osoby nieprofesjonalne.

Jak przygotować spotkanie biznesowe w branży IT?

Kluczem do zjednania kontrahenta jest odpowiednio przygotowane spotkanie. Powinno ono przebiegać w miejscu ustronnym i spokojnym – tam, gdzie możliwe będzie omówienie zlecenia w ciszy. Popularna praktyka spotykania się w kawiarenkach w gwarnych galeriach handlowych nie będzie temu sprzyjała. Lepiej jest wybrać siedzibę którejś z firm. Opcjonalnie zaprosić klienta do spokojnej przestrzeni, lokalu, gdzie nikt nie będzie zakłócał spokoju. Przed spotkaniem zorientujmy się, czego oczekuje od nas kontrahent. Kwestia ta bez wątpienia zostanie przedstawiona mailowo lub telefonicznie przy pierwszym kontakcie. Wiedząc, czego mniej więcej możemy się spodziewać, przygotujmy przykładowe rozwiązania, które wcześniej mieliśmy okazję wykonać. Omawianie propozycji w formie studium przypadku utwierdzi klienta, że ma do czynienia z fachowcem w dziedzinie.

Na początku spotkania pozwólmy kontrahentowi wypowiedzieć się w nieskrępowany sposób. Zachęćmy go, by opowiedział nam, czego potrzebuje, jakie usługi go interesują i jaki efekt końcowy chciałby osiągnąć. Możemy pomagać mu w tym pytaniami otwartymi, czyli takimi, na które nie da się odpowiedzieć „tak” lub „nie”. Czyli zadajemy serię pytań otwartych, które powinniśmy mieć przegotowane przed spotkaniem. Szczegółowego schematu zbierania informacji dowiecie się na szkoleniu z technik sprzedaży. Gdy uzyskamy ogólny zarys współpracy, doprecyzujmy pewne aspekty za pomocą pytań zamkniętych. Wszelkie ustalenia notujmy, a na koniec zróbmy podsumowanie z omówieniem kluczowych kwestii.

Spotkania handlowe online dla IT – alternatywa dla osobistej wizyty

Popularność pracy zdalnej, dynamiczne tempo życia oraz natłok obowiązków sprawia, że strony coraz częściej decydują się na spotkania handlowe online, czyli w formie zdalnej. Taka rozmowa i prezentacja online znacząco nie różni się założeniami i celami, które chcemy osiągnąć. Mamy tu przecież: rozpoznanie potrzeb klienta, ustalenie szczegółów zlecenia oraz zbudowanie relacji. Tutaj jednak należy wziąć poprawkę na kwestie techniczne, które mogą przysporzyć pewnych problemów. Niestabilne łącze, zacinający się obraz lub dźwięk nie powinny nas wybijać z rytmu, ani deprymować. Nie denerwujmy się. Miejmy w zanadrzu rozwiązania alternatywne, gdyby coś nie wyszło. Ostatecznie, zawsze można przecież przejść na inny kanał komunikacji, np. rozmowę telefoniczną. Oczekiwania klienta i jego potrzeby notujmy w pliku, który po zakończeniu spotkania online udostępnimy mailowo. Możemy je udostępnić nawet w czasie spotkania, dokonując „share” swojego ekranu. Natomiast wtedy trzeba być dobrze zorganizowanym i zapiski prowadzić schludnie i bardzo efektywnie.

Warto mieć w pogotowiu efekty realizacji poprzednich zleceń, tak by klient miał świadomość, czego może się spodziewać po naszej pracy.

Praca nad projektem zakłada, że przed przystąpieniem do zlecenia rozeznamy potrzeby i oczekiwania naszego klienta. Spotkanie biznesowe – czy to w formie online, czy w świecie rzeczywistym – pomoże ustalić schemat współpracy. Zadbajmy o to, by być odpowiednio przygotowanym do rozmowy. Sporządźmy pytania pomocnicze, bądźmy gotowi na udzielenie odpowiedzi prostym językiem. Dbajmy o przyjazną atmosferę i uprzejme, życzliwe podejście, dzięki któremu zjednamy sobie nawet najbardziej wymagające osoby.

Jeżeli chcesz się wzmocnić w dziedzinie spotkań handlowych stacjonarnych lub spotkań handlowych online zapraszamy do kontaktu!

Spotkania handlowe i prezentacje online

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator