prawa konsumenta i przedsiębiorcy

Jakie prawa ma konsument? Prawa konsumenta i przedsiębiorcy

Sprzedajesz produkty, świadczysz usługi, zajmujesz się produkcją? Zatem prawo konsumenckie powinno być Ci znane, a przynajmniej na pewno Cię dotyczy. W takim wypadku warto wiedzieć, kiedy podlegasz mu jako konsument, a kiedy musisz go przestrzegać jako przedsiębiorca. Prawa konsumenta i przedsiębiorcy warto opanować również wtedy, gdy nie prowadzisz firmy. Tylko wtedy będziesz potrafił dochodzić swoich racji i ochronisz się przed stratą pieniędzy, na przykład po nieudanych zakupach. Tymczasem blisko połowa Polaków nie wie, kim jest konsument i nie zna praw konsumenckich. Nie bądź jednym z nich! Przeczytaj artykuł i zyskaj praktyczną wiedzę na ten temat.

Kim jest konsument? – Prawa konsumenta

Konsument to osoba fizyczna, która nabywa towary lub usługi dla celów niezwiązanych bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Za każdym razem, gdy idziesz do sklepu i kupujesz produkt na własny użytek (nie do produkcji lub odsprzedaży!), wchodzisz w rolę konsumenta. Jesteś nim również, gdy zostajesz poddany wpływowi reklamy lub marketingu, np. gdy kupujesz wycieczkę zagraniczną dla całej rodziny. Znajomość praw konsumenckich jest bardzo ważna, pozwala uniknąć wielu nieporozumień i kłopotów. A to oznacza zyskanie na czasie, jakości, stresie i opinii klientów. Praw konsumentów broni Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) utworzony w 1990 roku. Działa na podstawie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.

Najważniejsze prawa konsumenta i przedsiębiorcy – z perspektywy kupującego

Po zakupie wadliwego towaru (czyli towaru niezgodnego z umową ) mamy do wyboru kilka rozwiązań. Dla przykładu – zwrot towaru i jednocześnie zwrot gotówki, obniżenie ceny towaru, wymiana towaru na nowy lub naprawa towaru. Bardzo wielu konsumentów jednak odruchowo szuka możliwości zwrotu produktu, gdy ten nie będzie spełniał ich oczekiwań. Pamiętajmy, że przy zakupach stacjonarnych mylnie jest to kojarzone z możliwością zwrotu, jak przy zakupach na odległość. W zakupach na odległość obowiązuje prawo do zwrotu towaru niewadliwego w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru. W tym przypadku nie ma obowiązku podania przyczyny. Dokonując takiego samego zakupu w sklepie stacjonarnym nie mamy takiego prawa. Oto kilka wskazówek, które warto zapamiętać, nim zdecydujemy się na zakup produktu, a później jego zwrot:

  • Kiedy kupujesz produkty w sklepie stacjonarnym, prawo zakłada, że miałeś szansę na dokładne zapoznanie się z butami, sukienką, książką czy jakimkolwiek innym produktem. Z tego powodu zwrot jest możliwy wyłącznie za zgodą sprzedawcy. Podpowiedź: jeśli już w trakcie poznawania produktu czujesz, że zwrot może okazać się konieczny, zapytaj sprzedawcę, czy będziesz mógł zwrócić towar?
  • Jeżeli zakupy robisz przez Internet – w takiej sytuacji przysługują Ci dodatkowe prawa konsumenta. Przede wszystkim opcja zwrotu towaru w ciągu 14 dni od chwili otrzymania zamówienia. Plusem tego rozwiązania jest to, że nie ma konieczności uzasadniania zwrotu. Wyjątek stanowi sytuacja, w której produkt jest wykonany na zamówienie, ma krótką datę ważności lub służy do higieny osobistej. Nie nadaje się także do zwrotu, gdy opakowanie zostało naruszone (w niektórych przypadkach) lub produkt nosi ślady użytkowania
  • Obojętnie, w której sytuacji się znajdziesz (kupujesz towar przez internet lub w sklepie stacjonarnym) każdy konsument może zareklamować wadliwy towar. Dotyczy to także wadliwie wykonanego dzieła.  Reklamacja odbywa się najczęściej na podstawie rękojmi. Natomiast do zakupów dokonanych od dnia 1 stycznia 2023 roku na podstawie niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Towar możesz też reklamować  na podstawie  gwarancji (o ile dany produkt ją posiada)
  • To bardzo ważne – sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji ze względu na brak paragonu. Potwierdzeniem zakupu może być np. wyciąg z rachunku bankowego, dowód zapłaty z terminala płatniczego, czy korespondencja e-mailowa ze sprzedawcą.
        
Szkolenie Zarządzanie reklamacjami

 

Prawo konsumenckie dla konsumenta – przedsiębiorcy

To, że prowadzisz firmę, nie odbiera Ci możliwości korzystania z praw konsumenta. Kiedy bowiem korzystasz z usług lub kupujesz produkty firmy niezwiązanej bezpośrednio z Twoją zawodową działalnością korzystasz z takich samych praw, jak konsument. Kiedy kupujesz produkt na własny użytek, nie na użytek firmowy, również korzystasz z praw, jak konsument. Co więcej, nowelizacja Ustawy z dnia 31 lipca 2019 roku wprowadziła od 1 stycznia 2021 roku zmianę rozszerzającą Twoje prawa konsumenta-przedsiębiorcy. Zgodnie z nowym przepisem możesz skorzystać z oferty firmy związanej branżowo z Twoją działalnością, pozostając konsumentem. Warunek jest jeden – musisz zawrzeć umowę ze sprzedawcą, która udowodni, że transakcja nie ma charakteru zawodowego. Co ważne, sprawa dotyczy również praw tzw. mikroprzedsiębiorców.

Prawa konsumenta – jak to wygląda w praktyce

Przedstawmy to na przykładzie, aby lepiej zrozumieć te zawiłości prawne. Załóżmy, że prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, działasz w branży internetowej. Tworzysz strony internetowe na zamówienie dla firm i sklepów internetowych. W związku z tą działalnością planujesz zakup nowego monitora do komputera, bo jest Ci on niezbędny do pracy. Jeżeli produkt ten pokrywa się z PKD Twojej firmy, w świetle prawa konsumenckiego będziesz zatem traktowany jako przedsiębiorca. Jeśli jednak kupisz ekspres do kawy, a Twoja działalność ewidentnie nie jest związana z gastronomią czy sprzedażą produktów kawowych, nabycie ekspresu będzie podlegać ochronie praw konsumenta.

Pamiętasz? Około połowa Polaków nie wie, kim jest konsument. Ty już nie należysz do tego grona, bo trochę Ci przybliżyliśmy ten problem. Masz podstawową wiedzę na temat praw konsumenckich i wiesz, kiedy i w jaki sposób należy zareklamować wadliwy (niezgodny z umową) produkt. Znasz też cienką granicę między konsumentem a przedsiębiorcą, którą wielu konsumentów i przedsiębiorców myli. Pamiętaj, że jeśli uważasz swoje prawa za naruszone, możesz zgłosić to odpowiedniej instytucji. Jeśli racja będzie po Twojej stronie, masz szansę zawalczyć o swoje prawa.

Zarządzanie reklamacjami – jakie są obecne przepisy?

Reklamacje prawne, czyli prawa konsumenta i przedsiębiorcy to bardzo zawiłe paragrafy. Dlatego zapraszamy na bardzo wartościowe szkolenia z reklamacji. Porządkujące aktualną widzę zarówno prawną, ale także miękką z zakresu obsługi klienta w reklamacjach. Zapraszamy na szkolenia z zarządzania reklamacjami, gdzie nauczysz się dobrych nawyków w procesie reklamacyjnym. W szczególności zachęcamy do szkoleń z reklamacji prawnych, czyli z nowych przepisów reklamacyjnych, które weszły w życie 1 stycznia 2023 roku.

Reklamacje Prawne 2023

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator