negocjacje w biznesie

Dlaczego warto prowadzić negocjacje w biznesie?

Negocjacje w biznesie to nieodłączny proces tworzenia oferty i podejmowania działań na gruncie handlowym. Po to, aby osiągnąć z innym podmiotem pewien rodzaj współpracy zmierzający do wymiany dóbr. Mowa tutaj zarówno o relacjach B2B, jak i B2C, ponieważ w obu przypadkach możliwe jest stworzenie cennych więzi. Droga do osiągnięcia relacji często nie jest prosta, ani krótka. Wymaga włożenia wiele pracy, energii i pomysłów. Nim to nastąpi, warto zastanowić się nad samą istotą prowadzenia negocjacji w biznesie. Jaki jest cel prowadzenia takich rozmów? Czy warto poświęcać czas na rozmowy, kiedy założenia transakcji z góry są przedstawione i znane potencjalnym kontrahentom?

Negocjacje w biznesie – niełatwa droga do wielu korzyści

Negocjacje w biznesie to szczególny rodzaj komunikacji – zarówno inny od klasycznych negocjacji, jak i ogółu rozmów biznesowych. Sama specyfika takich rozmów narzuca pewną dozę presji i stresu, która wiąże się z możliwością niepowodzenia rozmów i utracie potencjalnych benefitów. Negocjator jako osoba fizyczna reprezentuje firmę – zarówno wizerunkowo, jak i w kontekście pewnej grupy interesów. Powinien on dążyć do osiągania korzyści głównie w kwestiach finansowych, chociażby do obniżenia ceny na zamówienie. Ale także negocjuje się większą liczbę produktów w pakiecie w tej samej cenie czy bezpłatne próbki innego produktu. Nie można jednak zapominać o benefitach pozafinansowych. Należą do nich priorytetowa realizacja kontraktu, objęcie danego towaru rozszerzonym pakietem gwarancyjnym. Walczy się także o powierzenie transportu i związanych z tym kosztów drugiej stronie.

Skuteczne negocjacje w biznesie wymagają jednak praktyki i starannego przygotowania. Osoba „z łapanki” nie poradzi sobie z ciążącą presją oraz taktykami negocjacyjnymi drugiej strony. Zwłaszcza, gdy spotka się z wytrawnym i doświadczonym negocjatorem. Warto jednak podjąć rękawicę i zawczasu przejść kompleksowe szkolenia, aby nauczyć się rozmów z wymagającymi partnerami.  Należy pamiętać, że skutecznie prowadzone negocjacje w biznesie owocują licznymi korzyściami, często na wiele lat.

Czy powinniśmy się bać negocjacji w biznesie?

Wśród globalnych koncernów i międzynarodowych korporacji negocjacje w biznesie stanowią element do zdobywania i umacniania pozycji rynkowej. Można jednak zauważyć, że małe i średnie przedsiębiorstwa nieco bardziej stronią od negocjacji. Szczególnie właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych przyjmują z góry zaproponowane warunki lub nie podejmują negocjacji w obawie o skompromitowanie się przed drugą stroną. Prawda jest jednak taka, że negocjacje w biznesie to jeden z elementów optymalizacji budżetu i efektywności działania firmy. Podjęcie próby negocjacyjnej to okazanie zaangażowania i zainteresowania towarami lub usługami drugiego podmiotu. Świadomy biznesmen nie będzie miał nikomu za złe, że podjęta została próba negocjowania warunków. Warto też spojrzeć na negocjacje w biznesie z perspektywy zdrowego rozsądku – czy druga strona nigdy nie podejmowała takiej próby? Czy druga strona rozwiąże z nami współpracę, którą de facto chcemy negocjować? Wniosek jest oczywisty – podejmując negocjacje w biznesie, niczego nie tracimy, a możemy zyskać naprawdę wiele korzyści.
         

Szkolenie Zamykanie sprzedaży

 

Techniki negocjacji w biznesie

Podczas negocjacji w biznesie stosowane są rozmaite taktyki negocjacyjne oraz zagrywki, dzięki którym chcemy uzyskać określone ustępstwa. Na jakie techniki negocjacji w biznesie możesz natrafić? Garść najpopularniejszych z nich to:

  • Technika przestrzelenia – zaproponowanie zbyt niskiej wyceny przy kupnie lub zbyt wysokiej przy sprzedaży, by z tego pułapu osiągnąć cenę docelową;
  • Metoda „tak, ale” – metoda uzyskiwania kontrustępstwa o co najmniej równym stopniu do tego, które sami jesteśmy skłonni poczynić wobec drugiej strony;
  • Technika dobrego i złego policjanta – klasyka gatunku, w której jedna osoba lub grupa krytykuje kontrnegocjatora, a druga osoba lub grupa spoufala się z nim;
  • Cięcie brzytwą – zamknięcie sprzedaży „krakowskim targiem”, czyli wyciągnięciem średniej z ceny zaproponowanej przez jedną i drugą stronę;
  • Technika siły wyższej – odmowa spełnienia żądania, w którym powołujemy się na rzekomą niemoc spowodowaną wytycznymi bezpośrednich przełożonych;

Oczywiście, nie są to wszystkie metody, a techniki negocjacji w biznesie istnieje co najmniej kilkadziesiąt. Szkolenie z zakresu skutecznego negocjowania z pewnością pomoże Ci zgłębić ten temat jeszcze lepiej.

Prowadź negocjacje, czekają na Ciebie same korzyści

Negocjacje w biznesie to nieodzowny element prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Warto posiąść umiejętności z zakresu technik negocjacji w biznesie i przygotowania do samego procesu rozmów. Negocjując, możemy uzyskać wiele korzyści – od niższej ceny, przez wygodę logistyczną, aż po przyspieszoną realizację zlecenia. Nie stracisz niczego poprzez zainicjowanie negocjacji, a jeśli spotkasz się z odmową – po prostu przyjmiesz gotową ofertę. Warto więc przełamać stres i podjąć negocjacje w biznesie, szczególnie że w ten sposób możemy zbudować fundament pod długofalową współpracę.

Na początek zapraszamy na szkolenia z negocjacji. Od tego trzeba rozpocząć. Następnie szlifować swoje umiejętności na spotkaniach z kontrahentami. Zobacz nasze szkolenia ze sprzedaży. Cały ten pakiet dedykowany jest osobom, które prowadzą rozmowy z klientami.

Szkolenia z negocjacji

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator