pracoholizm

Pracoholizm a work lifebalance

Uzależnienie to nic innego jak utrata kontroli nad czynnością lub substancją, która na początku była przyjemnością, a teraz jest przymusem. Można się oczywiście uzależnić od alkoholu, nikotyny czy nawet kawy, ale także od pracy.

Pracoholizm jako brak równowagi

Oates1 porównał pracoholizm do alkoholizmu i określił go jako: „pożądanie pracy”. Pracoholizm to po prostu odchylenie równowagi pomiędzy pracą, a innymi sferami naszego życia.

Definicje pracoholizmu wskazują, że osoba uzależniona jest zbyt mocno zaabsorbowana pracą. Cierpi ona na przymus wykonywania zadań, odczuwa wewnętrzną presję i w końcu traci nad pracą kontrolę. Natomiast podczas dni wolnych, kiedy jest odizolowana od obowiązków zawodowych, przeżywa silne negatywne stany emocjonalne.
Pracoholizm prowadzi do utraty zdrowia oraz zakłóca stosunki interpersonalne, zwłaszcza rodzinne i życie społeczne.

Aby dowiedzieć się, czy jesteś pracoholikiem, odpowiedz na poniższe pytania:

  • Czy praca jest dla Ciebie najważniejsza?
  • Jak praca wpływa na Twój nastrój (dobry, zły)?
  • O ile większej dawki pracy jeszcze potrzebujesz?
  • Jak bardzo masz wygórowane oczekiwania wobec współpracowników, pracowników: czyli ja tyle pracuję, bez przesady, że on/-a nie da rady!
  • Czy masz wysokie oczekiwania wobec rodziny, przyjaciół?
  • Potrafisz przestać pracować, jeżeli tak, to kiedy to robisz. W takim razie czujesz lęk i napięcie?
  • Jeżeli angażujesz się coraz bardziej w pracę, to jednocześnie nie sprawia Ci to coraz większej satysfakcji?
  • Czy ciągle podwyższasz sobie poprzeczkę?

Jeśli większość Twoich odpowiedzi jest twierdząca, przyjrzyj się sobie oraz swojemu stylowi funkcjonowania w życiu prywatnym i zawodowym bliżej.
Doba ma 24 godziny. Załóżmy, że dziennie pracujemy 8 godzin, a 7 godzin śpimy, to zostaje się nam 9 godzin. Wydaje się, że jest to bardzo dużo czasu. Uwzględnijmy zatem jeszcze: codzienne dojazdy do pracy, zakupy, przygotowywanie posiłków. Ubieranie się, mycie, wyjście z psem na spacer, no i drogie Panie, codzienny makijaż :). Z tych 9 godzin zostaje nam bardzo mało czasu na obszar niezwykle istotny – dla rodziny, przyjaciół, czy dla samego siebie. Jeśli te 9 godzin przeznaczasz dalej na pracę, można domniemywać, że w Twoim życiu brakuje harmonii.
A pracoholizm jest zaburzeniem równowagi pomiędzy pracą a innymi sferami życia.

Co zrobić, aby nie popaść w pracoholizm? Co zrobić, aby szefowie „nie produkowali” pracoholików? Pracownik-pracoholik jest tylko pozornie dobry dla organizacji – jego efektywność jest krótkotrwała i szybko zaczyna przynosić straty.

Najlepsze zyski organizacyjne przynosi WORK-LIFE BALANCE2

Idea work-life balance powstała na przełomie lat 70. i 80. XX wieku i była odpowiedzią na takie problemy społeczne, jak pracoholizm czy wypalenie zawodowe.

Work-life balance to patrzenie na pracę i dom nie jak na opozycyjne, rozdzielne i rywalizujące obszary. Praca i dom to sprzymierzeńcy! Najbardziej szczęśliwi i efektywni jesteśmy w modelu 3 x 8 godzin. Czyli 8 godzin pracy, 8 godzin snu i 8 godzin życia prywatnego.

Praca nie może nas absorbować za bardzo. Tak, jak powiedział Frits van Paasschen, prezes Starwood Hotels: Należy dbać o ciało i umysł, wygospodarowując czas na życie rodzinne oraz inne zajęcia, które ładują akumulatory – w ostatecznym rozrachunku wszystkie te działania podnoszą naszą produktywność.

Jeżeli relacja pomiędzy naszą pracą a sferą prywatną będzie dążyć do równowagi, to w naszym życiu zapanuje harmonia. A każdy jego aspekt będzie wartościową oraz istotną składową całości.

Zasada 3×8 i WORK-LIFE BALANCE przynosi pracownikom zdrowie, spełnienie i zadowolenie, ale  dostarcza także wymiernych korzyści firmom:

  • Redukuje absencje
  • Poprawia morale wśród załogi
  • Osłabia tendencję do rywalizacji
  • Poprawia produktywność pracowników

Warto więc zrobić sobie autoanalizę w kontekście równowagi życia zawodowego i prywatnego; zwłaszcza jeśli na urlopie towarzyszy Ci zawsze laptop oraz służbowe rozmowy.  Zanim będzie za późno!

Zobacz koniecznie Szkolenia dla Menedżerów!

Dodatkowo polecamy zarządzanie stresem szkolenie, które ukaże jasne i ciemne strony przeciążenia pracą.

Autor: Monika Wróbel, KREATOR

1 Oates, W. E. (1971). Confessions of a workaholic: The facts about work addiction. World Publishing Company.
2 Golińska, L. (2008). Pracoholizm: uzależnienie czy pasja. Centrum Doradztwa i Informacji Difin.