O czym myśli osoba, chcąca znaleźć zatrudnienie w nowej firmie lub licząca w przyszłości na awans? Oczywiście o tym, czy ma wystarczające kompetencje, aby pracodawca zdecydował się na taki krok. Z awansem zawsze wiążą się pewne rzeczy: wyższe zarobki, więcej obowiązków, większy prestiż stanowiska pracy. Bardzo często do walki o nowe stanowiska ustawia się wiele osób. Chcąc ich wszystkich prześcignąć, pracownik powinien wykazać się pewnymi umiejętnościami. Są to umiejętności szczególnie cenione przez pracodawcę i decydujące o wyborze właśnie takiego kandydata. Aby osiągnąć wybrane cechy wystarcza szkolenia?
Umiejętności twarde i miękkie – szkolenie kompetencji miękkich
Każdy z nas ma pewne umiejętności. Przykładowo programista zna języki programowania, potrafi kodować, rozwiązywać różnego rodzaju problemy, które spotyka w swojej pracy. To samo można powiedzieć praktycznie o każdym specjaliście ze swojej dziedziny. Od mechanika, przez kosmetyczkę, skończywszy na cukierniku. Są to umiejętności twarde, które w prosty sposób można zweryfikować. Służą do tego testy, zadania rekrutacyjne, a nawet zadane wprost pytania. Odpowiedź na nie może w łatwy sposób wyjaśnić umiejętności i predyspozycje kandydata. Zdobycie umiejętności twardych wymaga najczęściej doświadczenia w zawodzie i przygotowania teoretycznego, uzyskanego w szkole lub na studiach. Takie kompetencje są niezbędne w pracy i stanowią podstawowy warsztat każdego pracownika, przyjętego na dane stanowisko. Poniżej prezentujemy wybrane przykłady kompetencji twardych, dla lepszego ich zobrazowania.
Kompetencje twarde – przykłady
- Wiedza merytoryczna – czyli zbiór wszystkich zasad i reguł, które powinna znać osoba wykonująca dany zawód.
- Umiejętności specjalistyczne – od osób przyjętych na stanowiskach specjalistycznych, wymagana jest widza i umiejętności wykraczające poza podstawowy zasób, a niezbędnych do rozwiązywania trudniejszych problemów.
- Umiejętności łatwe do zweryfikowania – czyli umiejętności mierzalne. Taką umiejętnością jest np. znajomość języka obcego, którą łatwo można sprawdzić testem pisemnym lub rozmową.
Szkolenia biznesowe dla firm |
Kompetencje twarde są niezbędne na większości specjalistycznych stanowiskach pracy, na których od pracownika oczekuje się samodzielności, a pracodawca nie jest w stanie wyszkolić takiej osoby w kilka dni lub tygodni.
Co to są kompetencje miękkie – definicja
Na drugim końcu skali kompetencji znajdują się umiejętności miękkie. Co to takiego? Są to wszelkie umiejętności społeczne, ułatwiające współpracę z innymi ludźmi, w tym komunikacja. Takie umiejętności są niezwykle pożądane na stanowiskach kierowniczych, gdzie osoba musi zarządzać zespołem ludzi o różnych charakterach i predyspozycjach.
Trening komunikacji interpersonalnej – wszechstronne zastosowanie
Umiejętności miękkie, prospołeczne, pozwalają mu zawczasu rozpoznawać sytuacje alarmowe. Tym sposobem można zażegnać wiele konfliktów, sporów i sytuacji, negatywnie wpływających na morale i organizację pracy. Umiejętności miękkie nazywane są również umiejętnościami uniwersalnymi, ze względu na szerokie spektrum ich zastosowania. Przydatne bowiem są tak w życiu zawodowym, jak i prywatnym. Dla przykładu, asertywność jest przydatna na każdym kroku i w wielu sytuacjach. Może się z tym zgodzić każda osoba, pozostająca w związku lub mająca rodzinę. Sytuacje sporne, mogące prowadzić do konfliktu zdarzają się tam bardzo często. U części partnerów na porządku dziennym, a ich przyczyna w równym stopniu może być błaha, jak i bardzo poważna.
Osoba mająca kompetencje miękkie jest w stanie im zapobiegać, np. rozładowując napiętą atmosferę żartem lub skupiając uwagę osób na czymś zupełnie innym. Wystarczy, że będzie posiadała wiedzę na temat rozwiązywania konfliktów. W tym momencie można zadziałać wieloma technikami, które komunikacja wewnętrzna lub interpersonalna dysponuje. Nietrudno sobie wyobrazić, jak taka osoba może być potrzebna w wielu firmach. Jak wiele może zdziałać pracownik posiadający kompetencje miękkie na wysokim poziomie.
Umiejętności miękkie rozwijamy szkoleniami z komunikacji
Kompetencje w pracy powinny być mocną stroną każdego pracownika lub kandydata. Jeżeli nie jesteś pewien swoich umiejętności miękkich, których niestety nie uczą nas w szkole i na studiach, pomóc może szkolenie z komunikacji interpersonalnej. W jego trakcie można zyskać wiele cennych umiejętności, ułatwiających kontakt z innymi ludźmi. Nauczysz się radzić sobie z konfliktami wśród innych osób, poznasz metody ich rozwiązywania, zażegnywania. Otrzymasz również solidną dawkę wiedzy na temat tego, jak rozmawiać, jak komunikować. A także, jak wydawać polecenia, aby osoba, której je przekażesz, z chęcią chciała je wypełnić.
Aby naukę kompetencji miękkich rozpocząć lub pielęgnować profesjonalnie zapraszamy na szkolenie z komunikacji interpersonalnej
W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393
Kreator