zasady savoir vivre

Zasady savoir-vivre w biznesie

Dla wielu osób savoir-vivre w biznesie sprowadza się do trzech elementów: schludnego ubioru, punktualności i kulturalnego słownictwa. Praktyka biznesowa jednak jest znacznie obszerniejsza i bogatsza w zachowania, sytuacje, zdarzenia. Przede wszystkim dotyczy wielu innych obszarów. Dla przykładu, firmowego lunchu, wyjścia służbowe, spotkania towarzyskie z kontrahentami, wyjazdy integracyjne, aż po rozmowy ze współpracownikami. Brak znajomości savoir-vivre w biznesie może być przyczyną faux pas, który w mniejszym lub większym stopniu zaszkodzi naszemu wizerunkowi. A szkoda na wizerunku działa jak cień na innych elementach współpracy. Spotykamy osoby tak wrażliwe na punkcie etykiety biznesowej, że potrafi ona zaważyć na jakości współpracy i relacjach biznesowych.

Przeczytaj podstawowe zasady savoir-vivre w biznesie. Zwróć uwagę na swoje zachowania i sytuacje z klientami, czy stosujesz się do nich na co dzień. Jeżeli nie, możesz szybko poduczyć się z naszego artykułu lub skorzystać z kompleksowego szkolenia o tej tematyce.

Co to jest savoir-vivre?

Tłumacząc wyrażenie z języka francuskiego na polski, „savoir vivre” oznacza „wiedza, jak żyć” lub „sztuka życia”. Najprościej rzecz ujmując, zasady savoir-vivre to ogół zwyczajów, reguł grzeczności oraz zachowań funkcjonujących w konkretnej grupie. Jest to jeden z podstawowych elementów, który wpływa na nasz wizerunek wśród ludzi. Czyli, jak się zachowujemy, jak wyglądamy w danej grupie społecznej wpływa na naszą ocenę. Bierze się to stąd, że przez pryzmat znajomości etykiety postrzegana jest nasza kultura osobista.

Wydawać by się mogło, że to sztuczne ograniczenia, jednak nic bardziej mylnego! Jeśli obie strony stosują się do przyjętych zasad bon tonu, można uniknąć nieporozumień i niezręcznych sytuacji. Aby to lepiej, bardziej obrazowo opisać, weźmy przykład z reguł dotyczących prezentów. Zasady savoir-vivre precyzują, jak powinniśmy wybierać upominek dla danej osoby oraz kiedy należy go wręczyć. Osoba obdarowana z kolei będzie wiedziała, w którym momencie należy otworzyć prezent i w jaki sposób za niego podziękować. To sprawi, że unikniemy zakłopotania m.in. przy różnicach w wartości prezentu, braku podziękowania czy odpakowaniu upominku w niewłaściwym momencie.

Zasady savoir-vivre w biznesie

Istotne jest stwierdzenie, że savoir-vivre – początkowo postrzegany w odniesieniu do relacji towarzyskich – stał się także elementem ogłady w kontekście biznesu. Z takimi regułami można spotkać się wszędzie. I tak savoir-vivre na rozmowie kwalifikacyjnej będzie wyznacznikiem tego, jak powinna wyglądać relacja rekruter – kandydat. Etykieta w biznesie w kontakcie ze współpracownikami podpowiada, co robić, a czego unikać w kontakcie z przełożonymi. Jak się zachowywać w relacjach z podwładnymi oraz innymi współpracownikami.
    

Szkolenia Menedżerskie

  

Zasady savoir-vivre w obsłudze klienta sugerują sposób obsługi kontrahenta tak, aby ten poczuł się traktowany z szacunkiem i wyjątkowo. W domyśle liczymy na uznanie, dobrą opinię i przychylność w wyborze naszej firmy lub w rozwiązywaniu bieżących spraw dotyczących współpracy.

Jak zatem widzimy, praktycznie każdy obszar relacji jest zagospodarowany. Bardzo mocno akcentowany w relacjach menedżerskich, politycznych, protokołach dyplomatycznych. Co więcej, zasady savoir-vivre odnoszą się nie tylko do samego zachowania, ale także do naszego wyglądu. Wyznaczają trendy i bariery kiedy można rozpiąć, a kiedy zdjąć marynarkę podczas lunchu, rozmów, spotkania. Odpowiada na pytanie, czy wysoka temperatura może zwolnić z założenia rajstop przez kobiety? W sprawach wyglądu i estetyki, w jaki sposób dobrać biżuterię i akcesoria do nadchodzącej okazji? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi udzieli właśnie znajomość zasad savoir-vivre w biznesie.

Dlaczego warto znać zasady savoir-vivre?

Nie bez powodu w naszym społeczeństwie funkcjonuje powiedzenie „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Osoba w eleganckim stroju z dodatkiem perfum, która zachowuje się kulturalnie i nienagannie wysławia robi dobre wrażenie. A na pewno lepsze, niż osoba w dresie, przepocona, niedbająca o maniery czy z ubogim, wulgarnym słownictwem. Te różnice nierzadko sprawiają, że druga strona chętniej lub mniej chętnie nawiązuje relacje oraz szybciej lub wolniej przekonuje się do naszej persony. To niezwykle istotne z punktu widzenia biznesu.

Nierzadko, dzięki doskonałej autoprezentacji jesteśmy w stanie przykryć mankamenty oferty naszej firmy. Oczywiście wprawiony partner zauważy wszystkie minusy, ale też po naszych manierach odbierze informację, że się bardzo staramy. Wówczas kontrahent, pomimo świadomości słabej propozycji biznesowej, może ulec efektowi, jaki wywarliśmy w trakcie rozmowy i zaakceptuje naszą propozycję. Poza tym warto też pamiętać, że znajomość zasad savoir-vivre w biznesie to świadectwo dla nas samych. Taki element postrzegany jest jako siła kompetencji miękkich, które podnoszą naszą wartość na rynku pracy.

Dobre maniery z domu a etykieta biznesowa

Dobre wychowanie to element, który nominalnie wynosimy z domu. I tu chwała wszystkim rodzicom, że uczą swoje dzieci podstawowych zasad kultury, obycia, przyzwoitości. W biznesie jednak obowiązuje rozszerzony katalog manier, który jest znacznie bogatszy, niż sama kultura osobista. Zasady savoir-vivre nie tylko stanowią ujednolicenie i unifikację zachowania, ale też pomagają w takim prowadzeniu relacji, by uniknąć faux pas i niezręczności. Etykieta w biznesie jest obszarem, który warto włączyć do swoich kompetencji miękkich, menedżerskich lub ze sprzedaży. Ich znajomość pomoże nam skutecznie zarządzać wizerunkiem i pozytywnie wpłynie na personal branding oraz wszelkie kontakty międzyludzkie.

Najlepszą wiedzę i najwięcej informacji uzyskasz na szkoleniu Savoir vivre w biznesie, na które serdecznie zapraszamy.

Savoir vivre w biznesie. Etykieta biznesowa w praktyce

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator