Rozwój Internetu pobudził globalizację oraz wszelkie mechanizmy z nią związane. Aby sobie uzmysłowić do jakiej rewolucji w ostatniej dekadzie doszło wystarczy zrealizować prostą zachciankę. Czyli na przykład kupić profesjonalną latarkę produkcji angielskiej, produkowaną np. w Korei. Możesz również zamówić szybko oryginalne produkty do zrobienia pizzy bezpośrednio z Włoch. Producenci i dystrybutorzy z całego świata zabiegają o Twój gust, portfel oraz preferencje. Docierają do Ciebie za pomocą dostępnych środków przekazu, mediów, w tym mediów społecznościowych.
Na przestrzeni lat reklama znacznie ewoluowała nie tylko w swojej formie, ale też w prezentowanej treści. Obecnie odbiorcy są przesyceni i uwrażliwieni na wszelkie formy marketingu, co sprawia, że rynek reklamowy jest niezwykle wymagający. A jest to efekt nadmiaru reklam w otaczającej nas przestrzeni. Popularność smartfonów sprawiła, ze reklama nie odstępuje nas na krok, bo ludzie od reklamy „nie śpią”. I nie zapominajmy, że obecnie silny nacisk jest położony na personalizację reklam. Co więcej – inne formy marketingowe sprawdzą się w handlu detalicznym, a inne przy promowaniu produktów u producenta. O czym należy pamiętać i czego nie wolno robić decydując się na reklamę w handlu i produkcji?
Na czym polega reklama w handlu?
Reklama w handlu ma za zadanie przede wszystkim oddziaływać na konsumenta, czyli osobę, która jest ostatecznym nabywcą dobra. Mowa więc o relacji B2C (business to Consumer), w której stroną popytową jest konsument, zaś podażową – sprzedawca. Funkcję sprzedażową najczęściej przyjmuje pośrednik między producentem a finalnym nabywcą. Będzie to zatem sklep, platforma sprzedażowa, dropshipper czy hurtownia. Zdarzają się jednak sytuacje, w której producent jest jednocześnie sprzedawcą, np. sadownik oferujący jabłka osobom prywatnym. Przy takiej relacji reklamie będzie podlegać przede wszystkim konkurencyjność warunków zakupowych w aspekcie cenowym. Dotyczy to zarówno niższych od konkurencji opłat, jak również dogodnego sposobu finansowani, np. rat 0% czy odroczonej płatności.
Walor ceny nierzadko pełni rolę prymarną w decyzji kupującego, dlatego też warto w pierwszej kolejności podjąć ten temat. Dobrym pomysłem jest także odnalezienie pewnych potrzeb, które dany produkt będzie zaspokajać. Tym sposobem łatwiej dotrzemy do naszych odbiorców, co przełoży się na wzrost sprzedaży.
Reklama w produkcji – co to jest?
Choć nie istnieje sztywny podział na reklamę w handlu a reklamę w produkcji, to na potrzeby naszego artykułu przyjmujemy pewną modyfikację stron transakcji. Reklama w produkcji odnosi się przede wszystkim do relacji B2B. Podmiotem promującym produkt jest tutaj producent, czyli bezpośredni twórca przedmiotu. Odbiorcę reklamy, a więc funkcję popytową będzie reprezentować pośrednik, czyli wcześniej wspomniane sklepy, hurtownie czy platformy sprzedażowe. Tutaj promocja w dużej mierze koncentruje się na pewności relacji, postawie propartnerskiej i wzajemnym zaufaniu. Buduje się relacje długofalowe, negocjacje są zazwyczaj bardziej zaawansowane i uwzględniają dużą ilość parametrów.
W relacji B2B towar wciąż jest istotny, ale o wiele istotniejsze są hasła pokroju „sprawdzony partner w biznesie” niż „najlepszy produkt na rynku”. Sama reklama przybiera także inną formę – nie spotka się jej na billboardach, w telewizji czy social mediach. I tu jest różnica pomiędzy reklamą w handlu a reklamą w produkcji. Promocja jest celowana, stawia się na jakość, nie na ilość, a często producent sam wybiera, do kogo skieruje reklamę. Pociąga to ze sobą wybór innych nośników komunikacji, np. spotkań biznesowych, mailingu bezpośredniego, happeningów networkingowych czy prezentacji produktu.
Szkolenia dla firm |
Błędy, których odbiorca Ci nie wybaczy – reklama w handlu i produkcji
Niezależnie od tego, czy przygotowujemy reklamę dla odbiorców prywatnych, czy też w sektorze B2B, istnieją pewne „uniwersalne” błędy. Jeśli zdecydujesz się na jeden z poniższych schematów, z pewnością zrazisz do siebie nabywców:
- Kłamstwo – nikt z nas nie lubi być oszukiwany, a nierzetelnie przedstawiony produkt lub usługa będzie kładł mroczny cień na całą ofertę przedsiębiorstwa. Klienci potrafią się wycofać na zawsze lub długi czas, nim ponownie zaufają produktowi / producentowi
- Manipulacja – klienci stają się coraz bardziej świadomi i gdy spotkają się z próbą manipulacji, z pewnością zrezygnują z oferty firmy, która nie gra fair. Po odkryciu manipulacji wielu klientów uczula się na zachęty, promocje i bonusy
- Sztuczność – klient wyczuwa nie tylko manipulację, ale też pewną nierealność reklamy, co nie tylko irytuje, ale wręcz zniechęca do skorzystania z oferty. Korzyści zakupowe warto przedstawiać w naturalnym świetle
- Nachalność – jeśli podejmiesz zbyt wiele działań reklamowych, konsument może poczuć się osaczony, co nie wpłynie pozytywnie na Twoje wyniki sprzedażowe. Dotyczy to przede wszystkim kampanii mailingowych, które wielu oferentów realizuje w nadmiarze. Jak również reklam śledzących użytkownika wedle jego preferencji lub wyrażeń, których wcześniej poszukiwał w sieci lub wymawiał przez telefon
- Oklepana forma – posługiwanie się nienaturalnie brzmiącymi formułkami czy też utartymi frazesami nie przyciągnie uwagi konsumenta i nie zapadnie w pamięć. Bardzo trudne jest wymyślenie oryginalnego i zmysłowego hasła reklamowego, ale warto podjąć takie starania, gdyż one budują Twoją markę
- Niedopasowanie do odbiorcy – błąd, który nie tyle nie zostanie wybaczony, co po prostu nie przyniesie efektu sprzedażowego, odbiorca pominie tę reklamę. Wiąże się to wielokrotnie z dużymi stratami finansowymi i marnowaniem czasu pracy ludzkiej.
Reklama w handlu vs. reklama w produkcji
Reklama w handlu umownie oddzielana jest od reklamy w produkcji ze względu na kilka czynników. Pierwsza kierowana jest do odbiorcy masowego, najczęściej w formie relacji B2C. Druga z kolei jest precyzyjna i celowana, kieruje się ją przede wszystkim w formie B2B. W handlu podkreśla się atuty produktu, w szczególności te finansowe, zaś przy produkcji skupiamy się na relacji i postawie propartnerskiej. Umiejętne funkcjonowanie w obu tych środowiskach wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w marketingu.
Natomiast w jednym i drugim przypadku powinieneś dbać o dobry wizerunek swojej firmy. Zespół czynników organizacyjnych, procedury i reklama daje spójną całość i klient postrzega Cię profesjonalnie. A wizerunek możesz budować między innymi przez dobrą obsługę klienta, dobrze prowadzony proces sprzedaży lub sprawną obsługę reklamacji.
Prowadzimy szkolenia dla firm w formie online oraz stacjonarnej. Chętnie przygotujemy dla Państwa niezobowiązującą, ciekawą ofertę szkoleniową. Wystarczy wysłać do nas zapytanie ofertowe, a my się z Państwem skontaktujemy w celu omówienia szczegółów. Zapraszamy!
W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393
Kreator