szkolenia rozwojowe dla pracowników

Jakie szkolenia rozwojowe są najważniejsze dla pracowników firmy?

Rozwojowe, ciekawe szkolenia dla pracowników to inwestycja w przyszłość Twojej firmy. Po dobrym szkoleniu pracownik dysponuje bowiem nowymi umiejętnościami, dzięki którym lepiej wykonuje swoje obowiązki. Czuje się też doceniony przez szefostwo i zyskuje przekonanie, że aktualna praca daje mu szansę na rozwój osobisty. Z tego powodu rzadziej myśli o porzuceniu stanowiska, zmianie pracy. Inwestycja w rozwój pracownika w firmie to również skuteczny element employer brandingu. Jest to doskonały ruch, gdyż przyciąga nowych, świetnych pracowników i pozwala ich dłużej utrzymać. Zatem warto sobie zadać kluczowe pytanie – czy warto szkolić? Zdecydowanie tak! Pytanie tylko, jakie szkolenia rozwojowe dla pracowników warto wybierać i organizować?

Szkolenia rozwojowe dla pracowników – jak to wygląda, a jak powinno wyglądać?

Badania przeprowadzone przez serwis LinkedIn wskazują, że 93% pracowników zostałoby w firmie dłużej, gdyby ta inwestowała w ich karierę. Szkolenia rozwojowe dla pracowników to zatem coś, czego zespoły oczekują od swoich pracodawców i to cenią. Jak się okazuje, w większości przedsiębiorstw program szkoleniowy – o ile w ogóle istnieje – jest jednak mocno ograniczony. Zazwyczaj zawiera pulę kilku kursów np. z komunikacji, na które wysyłani są wszyscy pracownicy, niezależnie od ich specjalizacji i preferencji. Chodzi wtedy raczej o sam fakt przebycia szkolenia, aniżeli korzyści biznesowe, które z tego płyną. A nie o to chodzi, aby zrobić szkolenie jakiekolwiek. Tu mamy na myśli system dokształcania, który będzie zarówno korzystny dla pracodawcy i jednocześnie motywujący dla pracownika. Kluczem do sukcesu są nie jakiekolwiek, a PRZYDATNE szkolenia dla pracowników, czyli na temat i w przemyślanej formie.

Jakie typy szkoleń rozwojowych wyróżniamy?

Szkolenia rozwojowe dla pracowników możemy podzielić wedle różnych kryteriów. I tak:

Ze względu na treść:

  • Szkolenia miękkie – nie dotyczą stricte wiedzy, a kompetencji przydatnych w kontaktach międzyludzkich. To np. rozwój pracownika w firmie pod kątem komunikacji, asertywności, zarządzania czasem czy radzenia sobie ze stresem.
  • Szkolenia twarde – skupione na zwiększaniu wiedzy merytorycznej pracownika, związanej z wykonywanymi przez niego zadaniami. Przykład: szkolenia finansowe, marketingowe, informatyczne, księgowe czy produkcyjne.

Ze względu na formę:

  • Warsztaty – uczestniczą w nich niewielkie grupy, maksymalnie do około 15 osób. Polegają na aktywnym udziale kursantów w szkoleniach trwających najczęściej jeden lub dwa dni.
  • Kursy – biorą w nich udział większe grupy złożone z kilkudziesięciu osób. Często składają się z części teoretycznej i praktycznej. Prowadzący najpierw przekazuje wiedzę, a później naucza jej dzięki ćwiczeniom praktycznym. Zazwyczaj są to dłuższe panele organizacyjne, realizowane w obszarze miesięcznym, semestralnym czy rocznym.
  • Konferencje – mają formę wykładów lub prelekcji prowadzonych przez specjalistów z konkretnej branży. Dzielą się oni swoją wiedzą i doświadczeniami ze zebranymi słuchaczami, gdzie komunikacja najczęściej odbywa się jednostronnie.

Ze względu na dostępność:

  • Szkolenia zamknięte – tworzone na potrzeby konkretnej firmy i przeznaczone wyłącznie dla jej pracowników. Istnieje wtedy możliwość dopasowanie szkolenia pod konkretną branżę lub specyfikę klienta.
  • Szkolenia otwarte – dostępne dla wszystkich osób zainteresowanych danym szkoleniem, mogącymi pochodzić z różnych firm, branż, sektorów biznesowych.

Jakie szkolenia rozwojowe warto organizować w firmie?

Współcześnie pracodawcy mogą wybierać spośród wielu różnych szkoleń rozwojowych organizowanych przez wyspecjalizowane firmy szkoleniowe. Do wyboru mają setki warsztatów, odmiennych pod względem tematyki, formy, rozmiaru, dostępności i ceny. Z jednej strony stwarza to wiele szans, a z drugiej rodzi problemy z wyborem odpowiedniej materii dla swoich podwładnych. Bo jakie przydatne szkolenia dla pracowników wybrać, by przyniosły wymierne rezultaty? Jak się jednak okazuje, istnieje pula kursów, które zawsze przydadzą się w firmie i przyniosą dobre rezultaty. Oto kilka z nich:
             

Zarządzanie zespołem produkcyjnym

 

Szkolenia menedżerskie

Rola kierowników to przewodzenie zespołom i dostarczanie wyników. To bardzo trudna rola, która dla wielu osób jest czymś, czego muszą uczyć się latami, dla innych czymś naturalnym i łatwym. Zdecydowana większość menedżerów potrzebuje dobrego szkolenia, by stać się skutecznym szefem. Oferta szkoleniowa dla menedżerów jest bardzo bogata i zróżnicowana. Zawiera budowanie kompetencji egzekwujących polecenia, motywowanie, występowanie publiczne czy zarządzaniem w trakcie zmian. Można tu skorzystać ze szkolenia z motywowania pracowników, szkolenia z mediacji czy sztuki prezentacji. Sprawdź szkolenia menedżerskie.

Szkolenia językowe

Umiejętności językowe przydają się w zasadzie każdemu pracownikowi, niezależnie od prestiżu obejmowanego przez niego stanowiska. Co więcej, skuteczna komunikacja w obcym języku stanowi wizytówkę nie pojedynczej osoby, a całej firmy i marki. Warto zatem postawić na językowe szkolenia rozwojowe dla pracowników, zwłaszcza skupione na branży, w jakiej działasz.

Szkolenia handlowe

Umiejętności sprzedażowe należą do jednych z najbardziej pożądanych przez pracodawców, gdyż przynoszą do firmy konkretny przychód. Przez pracowników również są cenione, gdyż pozwalają na osiąganie większych prowizji od osiąganych wyników, dodatkowo dają dużo możliwości komunikacyjnych i negocjacyjnych. Możesz zaoferować swoim zespołom kursy z zakresu skutecznych technik sprzedażowych, uczące negocjacji czy prezentacji handlowych. Dobrym uzupełnieniem dla nich będą szkolenia marketingowe z obsługi nowych mediów czy pisania (copywritingu).

Nowoczesne metody rozwoju pracownika w firmie – coś więcej niż szkolenia

Kursy i szkolenia należą do podstawowych, sprawdzonych technik podnoszenia kompetencji oraz motywacji pracowników. We współczesnym biznesie warto zrobić miejsce również na nowe techniki rozwojowe, które podchodzą bardziej indywidualnie lub celują w kompetencje. To na przykład:

  • Coaching/mentoring. Polega na spotkaniach indywidualnych z pracownikiem. W coachingu prowadzi się pracownika za pomocą systemu pytań, gdzie wykorzystuje się faktyczną wiedzę i umiejętności pracownika. Mentoring stawia na wiedzę i doświadczenie przekazywane przez prowadzącego – mentora. Obydwie metody są ważne i skuteczne, ale wymagają dobrego rozpoznania i użycia jednej z nich. To także dobra metoda na przywrócenie motywacji u wieloletniego pracownika, który np. przez długi czas nie osiągnął awansu.
  • Samokształcenie – dla wielu pracowników, zwłaszcza z pokolenia Y i Z, ciągły rozwój jest jedną z najważniejszych potrzeb zawodowych. Takie osoby same wykazują dużą chęć zdobywania wiedzy i umiejętności. Nie musisz koniecznie organizować im zamkniętych czy otwartych szkoleń. Wystarczy, że pozwolisz na czytanie, zbieranie informacji i sprawdzanie nowych rozwiązań w czasie pracy.

Szkolenia rozwojowe to korzyść dla Twojej firmy

Pracownicy, którzy nabywają nowe kwalifikacje z satysfakcją wykorzystują je na rzecz Twojej firmy. Stają się gwarancją wysokiej jakości usług świadczonych w ramach Twojego przedsiębiorstwa. Współtworzą dobre imię Twojej marki i wnoszą pozytywną energię do zespołu, co ma dobry wpływ na innych pracowników. By to osiągnąć, potrzebujesz przemyślanego programu szkoleń dla swojej firmy. Ten – jeśli posiadasz wystarczająco dużo czasu i chęci – możesz przygotować samodzielnie. Możesz też zlecić to specjaliście lub odpowiednie szkolenie wybrać spośród dostępnych w ofercie szkoleniowej firmy KREATOR. Oferty te powstają bowiem w wyniku analizy realnych potrzeb przedsiębiorców oraz bezcennych doświadczeń naszych klientów.

Interesują Cię ciekawe szkolenia dla pracowników? Sprawdź naszą ofertę!

Zapraszamy do współpracy w zakresie szkoleń dla pracowników. Warto wziąć sobie do serca informacje przytoczone w artykule, gdyż są one gwarantem rozwoju firmy, ale też motywacji pracowników do pracy.

Kreator