Jak podtrzymać uwagę

Jak podtrzymywać uwagę słuchacza podczas prezentacji?

Wystąpienie podczas przemówień, prezentacji czy panelu dyskusyjnego ma to do siebie, że poza wartością merytoryczną musi ciekawić publiczność. Słuchacze popadający w senność i znużenie, zdekoncentrowani i znudzeni nie wyniosą wartości ze spotkania. Rolą mówcy jest więc nie tylko prezentacja treści, ale też podtrzymywanie uwagi słuchacza. Stuka prezentacji lub wystąpień publicznych nie każdemu przypadnie do gustu, jako ulubione zajęcie. Z jednej strony jest to pewien stres i trema przed samym występowaniem, z drugiej obawy przed znużeniem uczestników i ostatecznie mierną oceną wystąpienia. Jak to robić, aby wystąpienie było ciekawe, trzymało w napięciu, a wszyscy wytrwali do samego końca w zaciekawieniu? Istnieje kilka zasad, które warto przyswoić – dzięki nim już nikogo nie zanudzisz podczas prezentacji!

Dlaczego publiczność traci koncentrację? Wystąpienia publiczne

Czy wiesz, że przeciętny słuchacz zachowuje w czasie prezentacji swoją ekstremalną koncentrację tylko przez 2-3 minuty? Co więcej, badania mówią, że statystycznemu odbiorcy wystarczy mniej niż 10 sekund by stwierdzić, czy przemówienie będzie interesujące. Raz utracona koncentracja jest bardzo trudna do odzyskania, podobnie jak trudno przełamać negatywne pierwsze wrażenie. Jak w takim razie podtrzymywać uwagę słuchacza?

Dlaczego jednak tak szybko i pochopnie oceniamy wystąpienia i przekazywane treści? Skąd się to bierze, że tak krótko utrzymujemy naszą uwagę podczas oglądania czyjejś prezentacji? Odpowiedź jest prosta – jesteśmy przebodźcowani, na co dzień otacza nas tak wiele komunikatów rozmaitej treści, że nasz umysł podświadomie poszukuje ich większej ilości. Jeśli ich nie otrzymuje, wówczas uznaje, że może przejść w „tryb stand-by”, czyli zamiast skupienia uwagi na jednej pracy regeneruje się, wyłączając koncentrację. Nie bez znaczenia jest też indywidualna predyspozycja organizmu do utrzymania skupienia. Ekspozycja na stres, nieprawidłowe odżywianie się, niedostatek snu czy odwodnienie to kwestie, które sprawiają, że znacznie łatwiej tracimy koncentrację i skupienie.

Jak podtrzymywać uwagę słuchacza?

Szybkie tempo życia, „zmuszanie” do multitaskingu czy podświadome poszukiwanie bodźców nie musi być ścianą nie do przejścia. Twoje wystąpienie, prezentacja powinna być dopasowana do codziennego rytmu umysłu. Czyli należy zwrócić uwagę na płynne tempo prowadzenia wystąpienia, angażowanie odbiorców i prowadzenie interakcji z publicznością. Z pewnością pomogą tu wszelkie zabiegi, które wprowadzają zmienne – znaki zapytania, wizualizacje, intrygi, przerzucanie dopowiedzenia na słuchacza itp. Poza mową, zaangażuj wszystkie możliwe zmysły u Twoich odbiorców, aby pobudzać ośrodki koncentracji w zależności od systemu reprezentacji.
      

Szkolenia dla menedżerów

 

Prezentacja obrazów z wykresami i najważniejszymi informacjami to ukłon w stronę wzrokowców, którzy oceniają świat wedle obrazów. W szczególności kinestetycy docenią możliwość dotknięcia lub własnoręcznego zbadania przedmiotu debaty, gdyż czucie to ich narzędzie badania świata. Jeżeli możesz wykorzystać muzykę lub charakterystyczne dźwięki – dotkniesz wrażliwej istoty słuchowców. Wywieranie wpływu na swoich słuchaczy przez narządy zmysłów jest bardzo dobrym zabiegiem i urozmaica wystąpienie.

Istotna też jest Twoja autopromocja, czyli to, w jaki sposób się prezentujesz i to, jak kreujesz swój wizerunek. Nie próbuj stawiać się w roli mędrca czy guru, ponieważ nieznające Cię osoby mogą się do Ciebie zrazić. Zamiast tego, prowadź z nimi interakcję, traktuj swoją publiczność jak osoby, z którymi się dobrze znasz i z którymi chcesz mieć dobrą relację. To pozwoli przełamać pierwsze lody i podtrzymać zainteresowanie słuchaczy.

Interakcja kluczem do sukcesu – jak podtrzymać uwagę słuchacza

Należy pamiętać o jednej bardzo istotnej zasadzie! Utrzymanie uwagi nie będzie możliwe, jeśli nie będzie interakcji pomiędzy Tobą a odbiorcą. Aby to lepiej zrozumieć można podejrzeć w akcji wytrawnych prowadzących, np. w telewizji, imprezach masowych itp. Zobacz na prezenterów w teleturniejach, są żwawi, uśmiechnięci, nie skupiają się na swoich tabliczkach z pytaniami, ale na uczestnikach. Dla urozmaicenia wystąpienia, od czasu do czasu rzucą anegdotą, czy pozwolą zabrać głos graczowi. Potraktuj scenę jak taki teleturniej, czyli nawiązuj kontakt wzrokowy, uśmiechaj się, zmieniaj ton głosu, rób pauzy, zadawaj pytania, słowem – żyj swoją prezentacją. Reaguj na komunikaty wysyłane Ci przez publiczność, nasłuchuj tego, co do Ciebie mówią i jak odpowiadają na pytania. Tym sposobem możesz wprowadzić modyfikacje i tak zmienić sposób interakcji, by już nieco obyte metody zastąpić nowymi, budzącymi ciekawość. Nawet najtrudniejszy i najbardziej nużący temat będzie atrakcyjny, o ile postarasz się przekazać całość w ciekawy i przystępny sposób. Pamiętaj jednak, by nie przesadzić i nie zrobić z całego przemówienia farsy, co z pewnością podtrzyma uwagę, ale w negatywnym aspekcie.

Utrzymuj zainteresowanie różnorodnymi bodźcami

Szybka utrata koncentracji wywoływana jest przez szereg czynników, na czele których stoi nadmiar lub niedobór odbieranych bodźców. Codziennie jesteśmy otaczani masą komunikatów, przez co trudno nam się skupić tylko i wyłącznie na jednym z nich. Aby nie utracić uwagi słuchacza dostarczajmy mu więcej niż jednego bodźca. Rozłóżmy je regularnie na cały okres wystąpienia i dawkujmy napięcie. Prowadźmy ożywioną interakcję i komunikację, nawiązujmy relację, a publiczność traktujmy nie jako masę, tylko zbiór indywiduów. Tym sposobem łatwiej i skuteczniej utrzymamy zainteresowanie.

Każdą umiejętność możesz pielęgnować i rozwijać. Serdecznie zapraszamy na szkolenie ze sztuki prezentacji i wystąpień publicznych. Na nim nauczysz się tej trudnej sztuki występowania i prezentowania siebie oraz Twojego produktu. Nauczymy Cię zarządzać sobą w prezentacjach oraz zarządzać Twoją widownią. Twoja pewność siebie w czasie wystąpień ogromnie wzrośnie, a tym samym ocena przez słuchaczy będzie bardzo wysoka. Zapraszamy!

Sztuka prezentacji

Prowadzimy profesjonalne szkolenia dla firm. Każde szkolenie zrealizujemy w formie online oraz stacjonarnej. Jeżeli zaciekawi Państwa jakiekolwiek szkolenie z przyjemnością przygotujemy dla Państwa niezobowiązującą, ciekawą ofertę szkoleniową. Wystarczy wysłać do nas zapytanie ofertowe, a my się z Państwem skontaktujemy w celu omówienia szczegółów. Zapraszamy!

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator