JAK ZWIĘKSZYĆ SWOJĄ SKUTECZNOŚĆ W PRACY

JAK ZWIĘKSZYĆ SWOJĄ SKUTECZNOŚĆ W PRACY I W ŻYCIU OSOBISTYM AŻ O 25 %?

Mechanizm, który może nam pomóc w osiągnięciu tego wyniku nie dla wszystkich jest oczywisty. Pewnie każdy z nas w codziennej pracy lub w życiu osobistym zastanawia się w jaki sposób zwiększyć swoją skuteczność. Co zrobić, żeby być jeszcze bardziej wydajnym? I często trudno nam stworzyć listę inspiracji, która przyczyni się to poprawienia naszej skuteczności.

Często szefowie, rodzina, przyjaciele wymagają od nas nadludzkiej siły, a my nie jesteśmy w stanie zwiększyć swojej efektywności.

Co zrobić, aby zwiększyć swoją skuteczność? Jaki mechanizm może nam pomóc?

Mowa tu o odporności psychicznej, która może zmienić naszą dotychczasową skuteczność w pracy i życiu osobistym. Na początku warto zapoznać się z definicją pojęcia „odporność psychiczna”

Co to jest odporność psychiczna?

Jest to jedna z cech osobowości, która w dużym stopniu odpowiada za to, w jaki sposób radzimy sobie z wyzwaniami, stresem i presją. Niezależnie od okoliczności, w jakich przychodzi nam się z nimi mierzyć. Określenie: „odporność psychiczna” wprowadził jako pierwszy do języka potocznego Jim Loehr, czołowy psycholog sportowy. Zdaniem Loehra odporność psychiczna, połączona z wydajnością, to podstawowa cecha charakteryzująca umysły zwycięzców. Na odporność psychiczną i sposób radzenia sobie ze stresem wpływają także inne czynniki, jak wiek, płeć, umiejętność korzystania ze wsparcia społecznego oraz kondycja fizyczna.

Klucz psychicznej siły! Model 4C – o co w nim chodzi?

Model 4C pokazuje elementy, które budują odporność psychiczną. Został on zaproponowany przez  Petera Clough’a oraz Keitha Earle’a. Ogólna odporność psychiczna opiera się na czterech filarach:

Wyzwanie (challenge): postrzeganie wyzwania jako szansy.

Pewność siebie (confidence): wysoki poziom wiary w siebie.

Zaangażowanie (commitment): wytrwałość w realizowaniu zadań.

Kontrola / poczucie wpływu (control): przekonanie o tym, że kontroluje się swój los.

Przede wszystkim należy sobie zadać pytanie, czy te cztery wyznaczniki w ogóle nam coś mówią? W szczególności, czy da się je tak potocznie zdefiniować? Wiele osób zastanawia się jakie cechy posiadają osoby odporne psychiczne. Zastanów się i Ty oraz wymień kilka cech charakteryzujących osoby z wysoką odpornością. Następnie przeczytaj poniższe umiejętności i skonfrontuj ze swoimi kompetencjami.

Cechy osoby odpornej psychicznie:

  • umiejętność efektywnego działania pod presją czasu i wymagań
  • umiejętność zarządzania swoimi emocjami (ich wyrażania, regulowania, analizowania)
  • konsekwencja
  • wysoka samodyscyplina
  • dobre nawyki (szeroko rozumiane, w tym żywieniowe, higieny pracy i snu, regulacji sfery emocjonalnej i fizycznej)
  • duże zaangażowanie
  • optymizm
  • planowanie przyszłości
  • nastawienie na osiąganie celów

Co najważniejsze, podejmowanie powyższych działań oraz przejawianie wskazanych postaw jest niełatwe i wymaga dużego nakładu pracy i udoskonalania. Natomiast nabycie wysokiej odporności jest opłacalne i niesie za sobą wiele wymiernych korzyści. Jeśli np. manager cechuje się wysokim poziomem odporności psychicznej, będzie potrafił skuteczniej działać i realizować wyznaczone cele. Takie osoby są bardziej wytrwałe i bardziej skuteczne.

W obecnej rzeczywistości panuje wiele mitów na temat odporności psychicznej:

  • Osoba silna psychicznie to macho
  • Ludzie o wysokiej odporności są nieczuli i egocentryczni
  • Każdy powinien być silny i odporny psychicznie

Warto w tym miejscu zapamiętać, że te zdania są całkowicie niesłuszne i nie należy ich powielać. Borą się często z powierzchownej oceny poszczególnych osób i nieznajomości zjawisk psychologicznych. 

Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak zwiększyć swoją efektywność zawodową, mieć wpływ na odporność i zarządzanie stresem (zobacz artykuł 15 sposobów zwiększenia swojej odporności psychicznej).

Zapraszamy na szkolenia ze sprzedaży oraz szkolenia dla menedżerów

Autor: Paulina Urbanik

Literatura:

Berndt, Ch. (2015). Tajemnica odporności psychicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Sikorska, I. (2016). Odporność psychiczna w okresie dzieciństwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego