jak zarządzać wizerunkiem

Jak zarządzać wizerunkiem? Komunikacja wizerunkowa – czym jest?

Jak zarządzać wizerunkiem firmy w biznesie? Dlaczego warto to robić?
Każda firma dbająca o swój wizerunek nie tylko powinna o niego dbać, ale też aktywnie nim zarządzać. Dzięki temu konsumenci będą postrzegać markę zgodnie z intencjami przedsiębiorcy, o ile zostanie ona dobrze zaprojektowana i przeprowadzona. To z kolei przyniesie nie tylko odpowiednią renomę, ale też pomoże maksymalizować zyski. W tym celu niezbędne jest podjęcie działań, które mieszczą się w ramach komunikacji wizerunkowej. Czym jest komunikacja wizerunkowa i dlaczego jest ona tak istotna w procesie zarządzania wizerunkiem?

Co to jest komunikacja wizerunkowa? Czyli jak zarządzać wizerunkiem?

Komunikacja wizerunkowa to bardzo szerokie zagadnienie, które łączy w sobie takie dyscypliny, jak PR, branding czy projektowanie komunikacji. Jak sama nazwa wskazuje, służy ona projektowaniu wszelkich procesów komunikacyjnych, które zmierzają do odpowiedniego kształtowania naszego wizerunku. Mówiąc prościej – jak zarządzać wizerunkiem, abyśmy byli postrzegani w taki, a nie inny sposób. Operowanie komunikatami wizerunkowymi odbywa się na wielu płaszczyznach – od warstwy wizualnej, przez tekst aż po dźwięk i projektowanie doświadczeń. Wizerunek w tym przypadku jest rozumiany holistycznie i zwraca się uwagę nawet na najmniejsze nawet drobiazgi. Między innymi takie jak: odstępy pomiędzy literami w haśle reklamowym, sposób prowadzenia linii w grafice czy specjalne akcentowanie słów podczas przemówień i prezentacji. Wielu specjalistów od PR, brandingu zadaje sobie pytanie – jak zarządzać wizerunkiem skutecznie? Dlatego w komunikacji wizerunkowej można poddać nawet tak prozaiczne elementy, jak chociażby sposób oznakowanie wyjścia ewakuacyjnego. Czyli projektuje się jasne, uniwersalne, zrozumiałe komunikaty w sytuacji stresowej, aby ułatwiały przyswojenie czy wykonanie zadania.

W czym pomaga komunikacja wizerunkowa?

Jak zarządzać wizerunkiem firmy, aby firma była postrzegana jako profesjonalna? Komunikacja wizerunkowa odpowiada na szereg potrzeb związanych z kształtowaniem wizerunku pod dwoma postaciami. Pierwsza z nich to warstwa fizyczna, czyli takie elementy, których możemy doświadczyć organoleptycznie. Będzie to na przykład kolor czy faktura przedmiotu, ale też krój pisma komputerowego czy jingiel w reklamie. Druga postać to warstwa pozafizyczna, czyli wszelkie skojarzenia, odczucia czy myśli, które towarzyszą komunikacji lub pozostają po odbiorze komunikatu. Przykładem będzie chociażby poczucie luksusu po wejściu do budynku czy skojarzenie danego kroju pisma z powagą i dostojeństwem. Innym rozwiązaniem będzie tutaj nazwa perfum damskich „Si” od Giorgio Armani. Z jednej strony mamy prostą, uniwersalnie rozumianą nazwę „Tak”, która ma swój walor marketingowy. Z drugiej strony krój pisma, stylizacja obu tych liter i wkomponowanie ją w przestrzeń flakonika budzi szereg pozytywnych odczuć. Choć zapach sam w sobie może budzić mieszane odczucia, to warstwa komunikatów, które zostały zaprojektowane w najdrobniejszym elemencie, motywuje do zakupu.
               

Zarządzania dla menedżerów

 

Jak zarządzać wizerunkiem w sposób twórczy – komunikacja wizerunkowa w biznesie

Komunikacja wizerunkowa jako dyscyplina stricte kreatywna może być odbierana w zróżnicowany sposób. Dla osób o ścisłym, logicznym umyśle proces projektowania komunikacji będzie stosunkowo trudny. Trzeba bowiem dostrzegać nieoczywiste połączenia i skojarzenia. Dla przykładu – dostrzec w latarni ulicznej kształt frytki, długopisu czy patyczka do uszu, zależnie od tego, jaki ambient chcemy zaprojektować. Zupełnie inaczej będzie wyglądać sprawa wśród osób o kreatywnym podejściu, ceniących nieszablonowe podejście i oryginalność. Takie osoby nie tylko czerpią przyjemność z projektowania komunikacji wizerunkowej, ale wręcz traktują ją jako zabawę przestrzenią społeczną. Ponadto w swoich działaniach dostrzegają misję – ułatwiania pewnych kwestii, prowadzenia ciekawej narracji czy aktywnego dialogu z odbiorcami. Nie ulega jednak wątpliwości, że odpowiedni zespół zarządzający komunikacją wizerunkową jest na wagę złota nie tylko w firmach, ale i w sektorze budżetowym.

Komunikacja wizerunkowa to jedno z tych pojęć, które w istotny sposób wpływa na otaczającą nas rzeczywistość. To za jej sprawą jedne firmy kojarzymy jako prestiżowe i luksusowe mimo zupełnie przeciętnego produktu. To przy jej pomocy można zbudować taką narrację, która nie tylko wzbudzi w kliencie odpowiednie emocje, ale także pomoże w finalizacji sprzedaży. Jednocześnie komunikacja wizerunkowa jest na tyle szerokim i uniwersalnym pojęciem, że praktycznie każda jednostka może odnosić korzyści z umiejętnego zarządzania wizerunkiem.

Zapraszamy Państwa do współpracy w zakresie szkoleń dla pracowników. To tez element budowania komunikacji wizerunkowej. Prosimy o kontakt i wysłanie zapytania do naszej firmy, a przygotujemy ciekawą propozycję szkolenia dla Twoich pracowników.

Szkolenia biznesowe

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator