Współpraca biznesowa Niemcy

Współpraca biznesowa Niemcy

Niemcy to jeden z naszych siedmiu sąsiadów, z którym dzielimy naszą zachodnią granicę. To bardzo silny kraj gospodarczo, prężny i rozwojowy, dodatkowo jeden z najbogatszych krajów Europy. Należy pamiętać, że to jeden z najczęstszych kierunków emigracji Polaków. A zarazem Niemcy to jeden z najchętniej podejmowanych szlaków biznesowych, nie tylko przez polskich przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy kulturowo tożsami, co może prowadzić do rozmaitych nieporozumień. Aby uniknąć faux pas w biznesie z niemieckimi kontrahentami, warto zwrócić uwagę na różnice międzykulturowe, zachowanie i komunikację, pomiędzy Polską a Niemcami. O kilku z nich piszemy w poniższym tekście, warto się z nimi zapoznać oraz rozważyć szkolenie międzykulturowe z kultury niemieckiej.

Współpraca biznesowa Niemcy – pierwsze spotkanie

Przy pierwszym spotkaniu możemy mieć wrażenie, że Niemcy są dość zdystansowani, nieco oschli i hermetyczni. Nie należy tego jednak odbierać jako wrogość – naród ten jest bardzo formalny, „sztywny”, rozdziela życie prywatne od zawodowego. Nie należy więc silić się na serdeczności czy kurtuazyjne uprzejmości – powinniśmy zaakceptować fakt surowości pierwszego przywitania. Zwłaszcza podczas pierwszych rozmów handlowych może to być deprymujące i stawiać w niepewnej sytuacji. Dodatkowo spotkasz się między innymi z silnym uściskiem dłoni, który należy odwzajemnić z nie mniejszą mocą. Słabe uściśnięcie dłoni traktowane jest przez Niemców jako objaw słabości lub poczucia uległości psychicznej. Równie istotne jest patrzenie w oczy, szczególnie podczas dialogu zapoznawczego.

Brak kontaktu wzrokowego lub błądzenie oczami odczytywane jest jako nieszczerość. W Niemczech do osób obcych zwracamy się po nazwisku, stosując tytuł „Herr/Frau”, czyli „Pan/Pani”, po którym następuje nazwisko – imię pomijamy. Formy grzecznościowej „Sie” (Pani/Pan) nie należy zmieniać na „du” (ty) do momentu zaproponowania zmiany z inicjatywy adwersarza. Wizytówkę wręcza osoba wyższa rangą, a jeśli rozmówcy są równorzędni, to starsza osoba powinna zainicjować wymianę. Zasady Savoir vivre w niemieckim biznesie są przejrzyste i klarowne. Dokładnie takie, jakie mamy wyobrażenie o niemieckich kontrahentach – sprawni, praktyczni, poukładani.

Niemcy w sytuacjach zawodowych – współpraca biznesowa z Niemcami

Współpraca biznesowa Niemcy wymaga od nas zweryfikowania własnej dyscypliny oraz przeformułowania organizacji pracy, jeżeli tego wymaga. Pierwszą i podstawową zasadą u Niemców, jaką należy przyswoić, jest doskonale znane „Ordnung muss sein!”, czyli porządek musi panować. Dotyczy to absolutnie wszystkich kwestii – nie załatwimy tu niczego w biegu, przy okazji, w przerwie. Nawet tak prozaiczne rzeczy jak wizyta w urzędzie, badanie lekarskie czy rozmowa z przedstawicielem handlowym wymagają wcześniejszego umówienia daty i miejsca. Jeżeli podczas jednej wizyty planujemy poruszyć wiele wątków nie powinniśmy się zdziwić przygotowaniem harmonogramu spotkania. Organizacja pracy i zarządzanie czasem u Niemców jest godne pozazdroszczenia.
   

Szkolenie Międzykulturowe Indie

 

Co najważniejsze, punktualność jest u Niemców normą. Mocno niepożądane jest za to jakiekolwiek odstępstwo od zaplanowanego wcześniej porządku. Nawet pięć minut spóźnienia Niemcy odbierają jako nietakt, a odwołanie spotkania na chwilę przed planowaną godziną mogą potraktować jako personalną obrazę. Warto więc przybyć 15 minut przed czasem, niż spóźnić się chociażby minutę. Komplementy zwracane bezpośrednio, personalnie – nawet jeżeli zasłużone – wprawiają Niemców w zakłopotanie. Dlatego wygodniej jest chwalić nie osobę a instytucję, pracę, organizację. Zamiast powiedzieć „Jest Pan/Pani niezwykle dokładna!”, lepiej pochwalić jakość pracy, np. „Ta oferta jest niezwykle profesjonalna, doceniamy to”.

Niemcy na co dzień – obyczaje i zwyczaje

Niemiecki Ordnung widoczny jest także w sytuacjach prywatnych, szczególnie w kwestii poszanowania prawa i regulacji. Przykładowo, ograniczenie prędkości do 50 kilometrów na godzinę jest tu przestrzegane z najwyższą surowością, w przeciwieństwie do Polski, gdzie dla wielu znak jest jedynie „rekomendacją”. Jeśli robimy coś niestosownego lub niezgodnego z prawem, Niemiec zareaguje, a zgłoszenie tego odpowiednim służbom będzie traktowane jako forma dojrzałości obywatelskiej. A tego jeszcze w kulturze polskiej do końca nie nabyliśmy. Zgłaszanie postępowania niezgodnego z prawem nie przez wszystkich jest dobrze odbierane i poszanowane.

Warto też zauważyć, że Niemcy nie mają w zwyczaju utrzymywać bliskich stosunków prywatnych z osobami, które znają z pracy. Nie zadają swoim współpracownikom czy partnerom biznesowym pytań, które zahaczają o prywatność i dokładnie tego samego oczekują. Komunikacja w relacjach zawodowych posiada swoje bariery, nawet przekroczone, są respektowane i traktowane z poszanowaniem. Dotyczy to chociażby tak prozaicznej kwestii, jak zaproszenie kogoś do domu lub na lunch. Jeśli Niemiec odmówi, nie powinniśmy mu ponownie składać propozycji do momentu, aż sam o nią zapyta. W przeciwnym wypadku będzie postrzegać nas jako osoby nachalne, nierozumiejące konceptu prywatności i wolnej woli. Ten obszar jest w Niemczech ważną kwestią i nie należy go nadmiernie naciągać.

Kultura biznesowa – współpraca biznesowa Niemcy

Niemcy to naród niezwykle formalny, miłujący porządek i ustalający „jasne reguły gry”. Możemy to albo zaakceptować i się podporządkować, albo zrezygnować ze współpracy. Spóźnienie, brak przygotowania do spotkania, czy zbyt swobodne podejście do rozmówcy traktowane jest jako dyletanctwo. To nie jest kraj dla osób, które szukają znajomości podczas łączenia spraw biznesowych – takich zwyczajów tutaj nie ma. Tak więc jeśli dobrze czujemy się w sztywnych ramach i lubimy stosować się do zasad, to bez wątpienia sprawdzimy się w rozmowach z biznespartnerami z Niemiec.

Zapraszamy na Szkolenie międzykulturowe NIEMCY. To ważny trening dla osób, które chcą rozpocząć współpracę z niemieckimi kontrahentami lub rozwinąć istniejącą. Wiedza o kilku zachowaniach biznesowych w Niemczech może zmienić losy Twojej współpracy, rozszerzyć ją i nadać tempa. 

NIEMCY

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator