Dlaczego dla wielu przedsiębiorców współpraca z Chińczykami jest tak ważna? Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat Chiny urosły do roli jednej z globalnych potęg gospodarczych. Trudno znaleźć branżę, która nie miałaby w swojej ofercie produktów „made in China”. Dodatkowo warto zauważyć, że jakość towarów z tego azjatyckiego kraju obecnie zaczyna konkurować z europejskimi produktami.
Biznes z Chinami jest bardzo opłacalny dla wielu przedsiębiorców. Nic więc dziwnego, że coraz większe grono biznesmenów podejmuje próby nawiązania współpracy z Chińczykami. Uczą się zasad, kultury i obyczajów, biorą udział w szkoleniach z komunikacji międzykulturowej. Jakich zwyczajów i zasad należy przestrzegać, by zbudować trwałą, dobrą relację z przedsiębiorcami z Chin?
Pierwsze spotkanie z Chińczykiem – współpraca z Chińczykami
Kultura i obyczaje krajów Dalekiego Wschodu, z Chinami na czele, różnią się w znaczny sposób, czego doświadczymy już podczas pierwszego spotkania. Powitanie w Chinach następuje w sposób bezkontaktowy – bez wyciągania ręki, przez skinięcie głowy, przechodzące w ukłon. Im starsza jest osoba i im wyższe zajmuje stanowisko, tym głębszy ukłon należy wykonać. Silna hierarchizacja wskazuje, by w pierwszej kolejności ukłonić się osobom starszym i zajmującym wysokie stanowiska. Absolutnie unika się kontaktu fizycznego i długiego patrzenia w oczy. Gdyż traktowane jest to jako naruszenie przestrzeni osobistej, którą Chińczycy niezwykle cenią. Zawsze zwracamy się tytułując osobę z wykształcenia lub z zajmowanej pozycji i dodając nazwisko, np. dyrektorze Wang. Nie stosuje się nigdy zwracania do kogoś tylko z imienia lub ze zwykłego „Pani/Panie”.
Inaczej też wygląda wręczanie wizytówek w Chinach. Wizytówkę wręczamy oburącz, tak samo ją przyjmujemy, a proces inicjowany jest przez osobę starszą. Zawsze należy poświęcić kilka sekund na zapoznanie się z nią, w dobrym tonie jest również przeczytanie na głos nazwisko i pozycję osoby wręczającej wizytówkę. To na pewno uhonoruje Twojego chińskiego partnera biznesowego. Biznes z Chinami to wyzwanie, gdzie należy opanować reguły nieco odmienne niż w kulturze europejskiej.
Sytuacje zawodowe – czyli współpraca z Chińczykami
Nie można prowadzić biznesu z chińskimi biznesmenami bez guanxi – w dosłownym tłumaczeniu słowo to oznacza „relacje międzyludzkie”. Jednakże guanxi to coś więcej niż tylko określenie, czy kogoś się lubi, czy z kimś się łatwo załatwia sprawy, czy ktoś ma wobec nas dobre zamiary. Guanxi to swoista filozofia współpracy propartnerskiej, gdzie obie strony są wzajemnie życzliwe i skłonne do wyświadczania drobnych przysług. To także siatka kontaktowa, którą należy uruchomić, gdy nasz partner biznesowy potrzebuje pomocy.
Szkolenia Międzykulturowe |
Jak w takim razie dobrze prowadzić biznes z Chinami? W sytuacjach zawodowych z Chińczykami dużo można „ugrać” dzięki dobrej relacji i znajomościom. Budowa guanxi następuje poprzez wspólne poświęcanie czasu, pomyślne zdawanie „prób”. Chińczycy mają tendencje do blefowania i testowania naszej reakcji, by sprawdzić, jakie są nasze faktyczne intencje. To też budowanie zaufania poprzez różne działania na rzecz zachowywanie twarzy. To ostatnie pojęcie – czyli metaforyczna „twarz” – odnosi się do reputacji, honoru, godności. Jeśli się denerwujemy, odmawiamy wyświadczenia przysługi, znieważamy inne osoby, nie okazujemy należytego szacunku starszym, czy też nie wywiązujemy się z naszych zobowiązań, tracimy twarz. Co istotne, odmowa wprost także postrzegana jest jako utrata twarzy. W Chinach przyjęło się, aby nie odmawiać wprost, radykalnie, zdecydowanie. Znacznie lepiej dać niejednoznaczną odpowiedź, np. zastanowimy się, rozważymy propozycję. Rozpoczynając współpracę z Chińczykami, warto poświęcić kilka miesięcy na budowanie guanxi, która w przyszłości okaże się niezwykle cenna.
Chińczycy na co dzień – biznes z Chinami
Guanxi w istotny sposób oddziałuje także na życie prywatne Chińczyków w ich życiu codziennym. Biznesmeni z Chin cenią sobie dobre i żywe relacje także poza pracą. Nie zdziwmy się zatem, że po zakończonym spotkaniu, szczególnie po podpisaniu kontraktu pojawią się dodatkowe prośby, np. o przyspieszenie realizacji dostawy. Należy pamiętać, że nasza odpowiedź będzie wiążąca zarówno prywatnie, jak i zawodowo. Dlatego każda decyzja i słowo powinno być dwa razy ważone i przemyślane. W razie zmiany zdania Chińczycy wypomną nam to, czym osłabimy guanxi.
Biznesmeni z Chin dość szybko przesuwają relacje formalne w obszary nieco mniej formalne. Objawiać się to może spotkaniami towarzyskimi lub wyjściem poza teren firmowy. Dlatego spodziewajmy się zaproszeń do mniej oficjalnych sytuacji, na przykład na wspólny posiłek. Warto zatem przyswoić sobie zasady spożywania posiłku, nauczyć się posługiwania pałeczkami czy przeczytać o chińskim savoir-vivre. Pamiętajmy, że Chińczycy postrzegają nas i naszą firmę całościowo, przez pryzmat wszystkich naszych zachowań. Jeśli więc podczas formalnych rozmów wypadniemy bardzo dobrze, lecz w trakcie wspólnego posiłku czy spotkania poza pracą zaprezentujemy się nagannie, to istnieje duża szansa, że nasza szansa biznesowa przepadnie. Starajmy się także nie rozmawiać o drażliwych kwestiach, szczególnie w kontekście politycznym: o prawach człowieka, kwestii Tybetu, Hong Kongu, protestach na placu Tian’anmen czy krytyce ustroju i państwowości ChRL.
Współpraca z Chińczykami jest pełna ciekawych zachowań i obyczajów
Kultura chińska bez wątpienia jest jedną z najbardziej prominentnych na świecie. Determinuje ona także pewne zachowania, z którymi spotkamy się w relacjach biznesowych z Chińczykami. Tradycjonalizm, należyty szacunek i hierarchiczność to bardzo istotne elementy. Równe ważne jest pojęcie zachowania twarzy i dbania o rozwój guanxi. Dodajmy do tego punktualność, unikanie symboli śmierci (kolor biały i zestawy składające się z czterech elementów) oraz skromność, a otrzymamy przepis na sukces.
Szkolenia międzykulturowe to istota sukcesu we współpracy z zagranicznymi kontrahentami. W szczególności współpraca z Chińczykami wymaga znajomości wielu zachowań, obyczajów biznesowych i gestów. Zapraszamy do współpracy, a osobom wyjeżdżającym lub prowadzącym biznes z chinami polecamy Szkolenie Chiny.
W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393
Kreator