Spotkania biznesowe w Japonii

Spotkania biznesowe w Japonii

Japonia to bardzo ciekawy kraj, zarówno kulturowo, jak i biznesowo. To również rynek nowoczesnych technologii i produktów bardzo wysokiej jakości. Dlatego wielu przedsiębiorców uderza na japońskie wyspy w celu poszukiwania współpracy z japońskimi kontrahentami. Jednak czy łatwo jest podjąć współpracę z japońskim przedstawicielem? Jak wyglądają spotkania biznesowe w Japonii?

Spotkania biznesowe w Japonii – co musisz wiedzieć?

Jeżeli chcesz podjąć współpracę z Japończykami ważne, abyś przyswoił pewne obyczaje międzykulturowe panujące w Japonii. Taka wiedza bardzo ułatwi Ci nawiązanie relacji oraz zapobiegnie przed zrobieniem czegoś niestosownego w kontaktach biznesowych. Należy pamiętać, że w Japonii najważniejszy jest kontakt osobisty, zamiast telefonicznego czy mailowego. Warto też wiedzieć, że Japończycy organizują wiele spotkań, na których często nie zapadają żadne decyzje. Dlatego, że  celem owych spotkań jest zbudowanie więzi w grupie oraz wykreowanie wspólnej postawy. A także poznanie nowych partnerów, kontrahentów i nawiązanie z nimi emocjonalnych relacji jako podwalinę pod przyszłą współpracę.

Ważne zasady na spotkaniach biznesowych w Japonii

Poniżej przestawiamy kilka ważnych zasad, o których warto pamiętać przy spotkaniach biznesowych z Japończykami.

1. Przed spotkaniem z Japończykiem

Należy pamiętać, że Japońskie spotkania mają starannie zaplanowaną agendę. Jest w niej określony czas spotkania, czas na zadawanie pytań oraz dokładna godzina zakończenia zebrania. Jeśli na spotkaniu zamierzasz przedstawić jakąś prezentację/dane, należy jeszcze przed zebraniem przesłać pliki do wglądu Japończykom. Jeśli będzie to Twoje pierwsze spotkanie z azjatyckimi partnerami koniecznie pamiętaj o przygotowaniu portfolio na temat swojej firmy. Japończycy lubią gromadzić tyle informacji, ile tylko się da, aby później być dobrze przygotowanymi. Pamiętaj również o podstawowych rzeczach, takich jak odpowiedni biznesowy ubiór oraz bycie punktualnym.

2. Zasada hierarchii

Hierarchia odgrywa ogromną rolę w japońskim społeczeństwie – zarówno na poziomie biznesowym, jak i prywatnym. Z hierarchii wynikają również zasady wchodzenia do pomieszczenia i miejsca przy stole podczas spotkania. Główna zasada jest taka, że pierwsze przechodzą przez drzwi osoby najwyższe rangą i zajmują one miejsca jak najdalej od drzwi. Jeżeli nie wiesz, gdzie masz usiąść przy stole, poczekaj, aż gospodarz wskaże Ci odpowiednie miejsce.
   

Szkolenia Komunikacja międzykulturowa

 

3. Podczas spotkania biznesowego w Japonii

Po wymianie wizytówek (które podaje się oburącz, skierowaną tekstem do góry w stronę partnera biznesowego) czas na wymianę uprzejmości oraz krótki small talk. Dobre tematy do small talku to pogoda, pytania o podróż i pobyt czy ostatnie sukcesy firmy partnera. Przechodząc do właściwiej rozmowy biznesowej, mówimy konkretnie, trzymamy się faktów. Prezentacje powinny być przedstawione w jak najprostszy sposób zrozumiały dla wszystkich. Opowiadając o swojej firmie nie wychwalamy jej, lecz podkreślamy ciągłą pracę całego zespołu. Nie należy przeciągać spotkania, pamiętając o dokładnie wyznaczonej agendzie. W trakcie jesteśmy cały czas wyczuleni na savoir vivre w biznesie w kulturze japońskiej.

4. Upominki – omiyage

Spotykając się z japońskimi kontrahentami, w dobrym guście jest, aby zawsze mieć przy sobie przygotowany upominek dla strony japońskiej. Najlepsze i zawsze docenione zostaną produkty lokalne lub firmowe gadżety. Jeśli chodzi o produkty lokalne z Polski, to cenionym omiyage jest, np. ceramika bolesławiecka, regionalne smakołyki czy drobiazgi ze wzorami ludowymi. To musi być coś szlachetnego i gustownego zarazem, czyli rzecz, która jest pochodzenia regionalnego i symbolizuje tradycje i kulturę Twojego kraju. Dodatkowo należy również pamiętać o ładnym zapakowaniu prezentu, ponieważ odpowiedni opakowanie ma duże znaczenie w Japonii.

5. Długotrwały proces decyzyjny

Japończycy długo podejmują decyzje, dlatego w negocjacjach z nimi trzeba uzbroić się w cierpliwość i powoli budować swój dobry wizerunek w ich oczach. I nic tu nie poradzą techniki perswazji lub inne sposoby wywierania wpływu. Po prostu musisz cierpliwie czekać i sukcesywnie dbać o zbudowanie dobrych relacji z Japończykami.

Japońska kultura jest kulturą wysokokontekstową, czyli bardzo ceremonialną i hierarchiczną. Współpracując z Japończykami należy przede wszystkim pamiętać o „czytaniu między wierszami”. Jeśli chcesz zawrzeć z nimi współpracę, powyższe wskazówki będą dla Ciebie pomocne.

Natomiast najwięcej informacji uzyskasz na szkoleniu z japońskiej kultury biznesu. Na szkoleniu japońska kultura i obyczaje dowiesz się więcej o zasadach współpracy z Japończykami, ich kulturze, formach grzecznościowych, komunikacji i innych istotnych różnicach kulturowych.

JAPONIA

wie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Autor: Aleksandra Sania