W ostatnich latach Turcja jest jednym z krajów najszybciej rozwijających się gospodarczo. Nic więc dziwnego, że wielu polskich przedsiębiorców to właśnie we współpracy z tureckimi kontrahentami upatruje szansę na rozwój. Nawiązywanie kontaktów z zagranicznymi partnerami zawsze jednak rodzi ryzyko nieporozumień. Wynika to z istniejących różnic kulturowych, różnych obyczajów, innej kultury biznesu. Dlatego tak ważna jest dziś komunikacja międzykulturowa – znajomość obyczajów biznesowych danego kraju i działanie zgodnie z nimi. Daje to możliwość zjednania sobie zagranicznego partnera i pomaga w szybszym dochodzeniu do wspólnych wartości. Szkolenia międzykulturowe Turcja.
Szkolenia międzykulturowe TURCJA – dlaczego jest tak ważna?
Różnice kulturowe stanowią źródło humoru w niejednym filmie. Tak się bowiem składa, że wraz z odmiennością języka idzie m.in. inne postrzeganie czasu, stosunek do dystansu społecznego czy ekspresyjność komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Mówi się przecież – za hipotezą Sapira-Whorfa – że to język kształtuje rzeczywistość. To oznacza, że nieznajomość obyczajów panujących w danym kraju może doprowadzić do kłopotów. W najłagodniejszej sytuacji do zabawnego nieporozumienia, a w najgorszym przypadku do poważnej obrazy. Są bowiem kraje lub kultury, dla których przestrzeganie obyczajów jest święte i surowo przestrzegane.
W kontekście relacji biznesowych komunikacja międzykulturowa ma ogromne znaczenie. Coraz więcej firm wchodzi bowiem na międzynarodowy rynek ze swoimi produktami lub usługami. A tam etykieta biznesu wypracowana w rodzimym kraju szybko okazuje się niewystarczająca. Bo „co kraj, to obyczaj”. Jeśli więc chcesz osiągać sukcesy biznesowe bez uczenia się na własnych (i bolesnych!) błędach, postaw na dobre szkolenie międzykulturowe. W jego trakcie poznasz np. turecką kulturę biznesu – najważniejsze zwyczaje, w tym zachowania charakterystyczne dla danego kręgu kulturowego.
Komunikacja międzykulturowa w Turcji – 4 najważniejsze rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę
1. Dobrze zaplanuj termin spotkania
Chcesz umówić się z tureckim partnerem na rozmowę biznesową? Zaplanuj to z dużym wyprzedzeniem, by uniknąć świąt religijnych i państwowych. Największą uwagę zwróć na Ramadan – długie i ruchome święto. Uważaj także na miesiące letnie. W czerwcu i sierpniu Turcy w dużej mierze rezygnują z pracy i spędzają czas ze swoimi rodzinami.
2. Pamiętaj o tytułach, stanowiskach i nazwiskach
Turcy przykładają dużą wagę do zdobytych tytułów naukowych i wypracowanych stanowisk. Dlatego do zebranych zwracaj się koniecznie poprzez użycie odpowiedniego tytułu (np. doktor, profesor). Przed spotkaniem poznaj listę nazwisk i naucz się ich prawidłowej wymowy. Dzięki temu okażesz należyty szacunek – bardzo ważny element tureckiej kultury biznesu.
Szkolenia Komunikacja międzykulturowa |
3. Co z przywitaniem i dress code’em? Szkolenia międzykulturowe Turcja
W ubiorze postaw na sprawdzoną elegancję – garnitur u panów, garsonkę u pań. Powitaj się poprzez pewny uścisk dłoni, ale koniecznie zaczynając od najstarszego członka zespołu. W Turcji bowiem starszyzna otaczana jest dużym szacunkiem. Z paniami witaj się podobnie, ale czekając, aż to ona pierwsza wyciągnie dłoń. Inaczej popełnisz niezłe faux pas.
4. Przygotuj się na odrobinę „prywaty”
W kontekście komunikacji międzykulturowej można wyróżnić kraje nieco bardziej zdystansowane i ekspresyjne w kontaktach biznesowych. Turcja należy do tych drugich. Bądź przygotowany na pytania związane z Twoją rodziną, pasją czy ojczystym krajem. Postaraj się też samemu zapytać o te rzeczy – w ten sposób okażesz zainteresowanie rozmówcą. Skrócony dystans również jest sprawą normalną.
Obyczaje biznesowe w Turcji a mowa ciała – co robić, a czego unikać?
Do rzeczy, jakie opisaliśmy w poprzednim akapicie możesz się przygotować. Komunikacja niewerbalna jest sprawą trudniejszą. Nie wystarczy tu bowiem kilkunastominutowa praktyka chwilę przed spotkaniem. Warto przejść przez dobre szkolenie międzykulturowe, na którym poznasz, a po którym przećwiczysz najważniejsze elementy mowy ciała. W obyczajach biznesowych w Turcji odgrywa ona bowiem bardzo ważną rolę, a pozostaje znacząco odmienna od naszej rodzimej. Oto najważniejsze przykłady:
- „Nie” komunikuje się nie przez gwałtowne poruszanie głową w prawo i lewo, a przez podniesienie jej lekko do góry, pochylenie w tył i zamknięcie oczu.
- Gest „OK” – złączenie palca wskazującego i kciuka – które w Europie jest neutralne/pozytywne, w komunikacji międzykulturowej w Turcji to bardzo obraźliwy gest. Unikaj go!
- Kontakt wzrokowy – Turcy przykładają do niego dużą wagę. Staraj się więc utrzymywać go możliwie przez całe spotkanie, zwłaszcza w kluczowych momentach negocjacji. W ten sposób szybciej zbudujesz zaufanie.
Boisz się, że pierwsze spotkanie z tureckim biznesmenem nie przyniesie wymiernych postanowień? To normalne! Obyczaje biznesowe w Turcji uwzględniają coś takiego jak spotkanie o funkcji zapoznawczej, a nawet towarzyskiej. Chodzi o dobre poznanie przyszłego partnera w interesach. Najgorsze, co możesz zrobić, to na siłę prowadzić rozmowę ku pieniądzom i sprawom firmowym. Zostanie to z pewnością odebrane jako zniewaga. Lepiej jest postawić na cierpliwe słuchanie, uśmiechanie się i po prostu przyjemną rozmowę „o wszystkim i o niczym”. Dobrze poprowadzone spotkanie towarzystwie stworzy solidny grunt pod przyszłe interesy!
Gdziekolwiek byś nie chciał wyjechać, zawsze możesz się przygotować. Prowadzimy doradztwo w sprawie współpracy z wybranymi kulturami oraz pomoc relokacyjną. Zapraszamy na szkolenia międzykulturowe!
wie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393
Kreator