szkolenia międzykulturowe

Zalety szkoleń międzykulturowych

Jeżeli weźmiemy dwóch kontrahentów, z dwóch różnych krajów, to różnice kulturowe mogą znacząco utrudniać komunikację i budowanie relacji między nimi. Tym samym stanowią nie lada przeszkodzę w rozwoju firmy opartej na pracy wielonarodowego zespołu i współpracy z zagranicznymi partnerami. Ograniczają efektywność działań, hamują potencjał nawiązywania nowych relacji biznesowych, uniemożliwiają zacieśnianie się więzów społecznych między pracownikami. W każdej z tych sytuacji warto wzmocnić swoje umiejętności komunikacyjne, zwłaszcza w zakresie komunikacji międzykulturowej. To przyniesie nie tylko większą swobodę we współpracy z obcokrajowcami, ale też poprawi produktywność w międzynarodowym środowisku.

Różnice kulturowe – co to takiego.  Jaki mają wpływ szkolenia międzykulturowe na funkcjonowanie firmy?

Różnicami kulturowymi nazywamy odmienne sposoby zachowań obserwowane u osób pochodzących z różnych kręgów kulturowych. Wynikają one najczęściej z urodzenia i wychowania się w innym kraju, gdzie panowały odmienne normy działań i reakcji behawioralnych, a także tradycje. Z tego rodzą się różne od naszych sposoby komunikowania (werbalne i niewerbalne), zwyczaje i obyczaje, wiedza oraz reprezentowane postawy i wartości.

W zglobalizowanym świecie i rosnącej popularności firm o międzykulturowym charakterze, takie różnice międzykulturowe stanowią nie lada wyzwanie. Przede wszystkim dla osób odpowiedzialnych za budowanie relacji między pracownikami, ale nie tylko. Również dla pracowników pozyskujących i obsługujących klientów z innych krajów. Kompetencje kulturowe są dziś nawet wymieniane jako podstawowe wymagania w rekrutacji na stanowisko do firmy działającej na międzynarodowym rynku. Dlaczego? Pracownik, dla którego komunikacja międzykulturowa nie stanowi problemu, jest bardziej produktywny i odnosi więcej sukcesów. A to przynosi realne zyski pracodawcy. Dlatego szkolenia międzykulturowe są tak ważne, że ułatwiają współpracę i pomnażają dobra.

Szkolenia międzykulturowe a praca za granią

Należy podkreślić, że komunikacja międzykulturowa będzie szczególnie ważnym obszarem dla osób wyjeżdżających do pracy za granicę. W szczególności, gdy delegacja lub zmiana miejsca będzie wymagała zakwaterowania na dłuższy czas w innym państwie, innej kulturze. Dużym kontrastem kulturowym będzie wtedy wyjazd np. Europejczyka do kraju azjatyckiego, powiedzmy Chin. Wtedy przydają się webinary o Chinach oraz wszelkie informacje o tym, jak prowadzić biznes z Chinami.

Zasady biznesowe w innych krajach – szkolenia międzykulturowe

Niestety podstawowe reguły savoir-vivre’u, które wystarczyły na urlopie za granicą, to za mało, by poradzić sobie podczas rozmowy biznesowej z zagranicznym partnerem. Jak wyglądają zasady biznesowe w innych krajach niż Polska? To oczywiście zależy od konkretnego kręgu kulturowego.

    • Niemcy – znani jako poukładani, lubiący schematy i realizację zadań zgodnie z planem. Często póki harmonogram działań nie jest gotowy od początku do końca, nie ruszają z pracą. Niemile widziane są tutaj zmiany decyzji w trakcie realizacji projektu. Podczas biznesowych spotkań nie lubią mieszania życia prywatnego z pracą. Nie przepadają za spóźnialskimi – Niemiecka etykieta biznesowa
    • Włosi – żywiołowi, spontaniczni, bezpośredni. Doceniają chęć bliższego poznania i skrócenia dystansu, czasami bardziej niż skrupulatne przygotowanie do prezentacji. Mówią dużo, jeszcze więcej gestykulują, a kilkunastominutowe opóźnienie w rozpoczęciu spotkania nie jest niczym dziwnym. Ani złym.
    • Finowie – mocno zorientowani na cel, konkretni. W trakcie biznesowych rozmów nie zbaczają z tematu, zwłaszcza na sprawy prywatne. Podobnie jak Niemcy nie dają przyzwolenia na spóźnialstwo. Milczenie i brak gestykulacji jest całkowicie normalny i nie oznacza znużenia tematem. Fińska kultura biznesu.
    • Francuzi – bardzo przywiązani do swojego rodzimego języka. Stąd umiejętność mówienia po francusku w stopniu przynajmniej komunikatywnym to recepta na wkupienie się w łaski francuskiego partnera. Choć w pierwszym kontakcie sprawiają wrażenie nieprzystępnych i dumnych, łatwo ich polubić. Są bowiem samodzielni i tolerancyjni, a w relacjach biznesowych dodatkowo przewidywalni i stabilni.
    • Amerykanie – w biznesowych kontaktach cenią stanowczość, pewność siebie i charyzmę. Negocjacje prowadzą szybko i konkretnie, bo „czas to pieniądz”. Spóźnialstwo więc nie wchodzi w grę. Są energiczni, otwarci i gotowi do zmian. Kultura zespołowego rozwiązywania problemów, mocno zakorzeniona w ich obyczajach, sprawia, że na spotkaniu może pojawić się co najmniej kilku członków amerykańskiego zespołu. Nie należy traktować tego jako chęć zdobycia przewagi liczebnej.
    • Chińczycy i Japończycy – szacunek dla rozmówcy odgrywa tu bardzo ważną rolę. Chęć wpływania na klienta/partnera, by spontanicznie zmienił decyzję? Zapomnij! Nawet minuta spóźnienia może stworzyć napiętą atmosferę. Warto zatem za wszelką cenę tego unikać. Z drugiej strony nie należy pojawić się na spotkaniu zbyt wcześnie, bo może zostać to odebrane jako popędzanie przyszłego rozmówcy. Każda, nawet drobna decyzja jest przez Chińczyków i Japończyków podejmowana z rozwagą i poprzedzona staranną analizą. Rozmowy biznesowe wymagają więc od cierpliwości i zrozumienia. Chiny i Japonia to dwie odrębne kultury, które warto oddzielnie bliżej zgłębić. Etykieta biznesowa Chiny.
    • Brytyjczycy – brak bezpośredniości to największe wyzwanie w komunikacji międzykulturowej z Brytyjczykami. Konieczna jest zatem umiejętność „czytania między wierszami”. Oczekują konkretnych i precyzyjnych informacji. Chcą otrzymać gotowy produkt, bez konieczności dopytywania o każdy szczegół. Wbrew pozorom, ich etykieta biznesowa zasadza się na nieformalnym charakterze relacji i środowiska pracy. Dlatego wypowiadanie co chwilę „Sir”, „Could you please” czy „May I please” to nie najlepszy pomysł 🙂 
        
Szkolenia Komunikacja międzykulturowa

  

Jak nauczyć się innej kultury? Najszybciej przez dobre szkolenie międzykulturowe

Nie każdy może pochwalić się kilkuletnim pobytem za granicą i poznaniem na własną rękę kultury danego kraju. Nie każdy ma też ochotę samodzielnie poszukiwać informacji w tym temacie rozsianych po Internecie. Dla tych właśnie osób powstają szkolenia międzykulturowe. To kursy umożliwiające poznanie i zrozumienie najważniejszych zwyczajów wynikających z zanurzenia w danym kręgu kulturowym. Zwyczajów mających bezpośrednie przełożenie na sposób komunikowania się w biznesie, nauce czy celach towarzyskich.

Dobre szkolenie międzykulturowe jest złożone zarówno z zagadnień teoretycznych, jak i praktycznych. Omawiane przykłady odnoszą się do obecnej kultury uczestników oraz do kultury w jakiej byli lub będą pracować uczestnicy kursu. Czyli trener wyjaśnia różnice w kulturach, omawia specyficzne zachowania i obyczaje. Po to, by na zasadzie różnic i podobieństw łatwiej było zrozumieć specyfikę danego kręgu kulturowego. Szkolenia międzykulturowe skierowane do menedżerów zawierają aspekty z zakresu zarządzania pracownikami, kierowania zespołem. Dodatkowo mogą zawierać zasady kontaktów na szczeblu menedżerskim z zagranicznymi odpowiednikami. Kursy dedykowane handlowcom ukierunkowane są na kontakty handlowe oraz obsługę klienta podczas bieżącej współpracy w kontekście różnic kulturowych. Po takim kursie każdy poczuje się pewniej w komunikacji z obcokrajowcem, a jego skuteczność znacząco wzrośnie!

Trening relokacyjny – zmiana miejsca zamieszkania w czasie pełnienia obowiązków

Pomagamy firmom, pracownikom i szefom podczas relokacji pracowników. Co to jest relokacja pracowników? W skrócie, to zmiana miejsca zamieszkania, w związku z wykonywaniem obowiązków w firmie. Jest wiele czynników wpływających na skuteczność procesu relokacji, tempo adaptacji do nowych warunków i organizacji jakości życia w nowym miejscu. Jednym z czynników skutecznej relokacji jest zrozumienie i oswojenie się z nowym środowiskiem kulturowym. I temu służą nasze szkolenia międzykulturowe. Pomagamy polskim pracownikom zrozumieć kulturę, obyczaje i nawyki biznesowe kraju, w którym ma zamieszkać. Ale pomagamy również pracownikom i szefom z innych kultur zrozumieć kulturę polską, gdy przenoszą się do naszego kraju, aby tutaj móc pracować. Czyli nasze działania idą w dwie strony. Za pomocą naszych szkoleń międzykulturowych bardzo mocno ułatwiamy skuteczną relokację pracowników.

Szkolenia międzykulturowe niezbędne do dobrej współpracy

Styl wypowiadania się, dystans, uścisk dłoni, kontakt wzrokowy, mimika, podejście do czasu i punktualności. Każda z tych rzeczy ma duże znaczenie w relacjach biznesowych i każda z nich nabiera innego charakteru. Wszystko w zależności od kręgu kulturowego, z jakiego wywodzi się rozmówca. Dlatego tak ważne jest, by poznać standardowe zachowania obcokrajowców oraz zrozumieć ich znaczenie. Tym bardziej, jeśli okazują się one zupełnie inne od naszych.

Zapraszamy na szkolenia międzykulturowe!

Komunikacja międzykulturowa

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator