Jak rozmawiać z szefem?

Miej odwagę, dowiedz się jak rozmawiać z szefem

Przede wszystkim, większość pracowników nie wie jak rozmawiać z szefem czy szefową. W szczególności w sprawach trudnych, zwracaniu uwagi, odmiennego zdania itp. Dlaczego rozmowa z szefem/szefową to dla większości osób rzecz trudna? Co najważniejsze, pracownik nie ma odwagi powiedzieć, że szef się pomylił, że popełnił błąd. Więc co sprawia, że kadra kierownicza w milczeniu znosi błędne decyzje zarządu?

Powody, dla których kierownicy nie rozmawiają z szefem

Otóż sprawa jest złożona, gdyż nie ma jednego “złotego powodu”. W szczególności, że pracownicy niechętnie się do nich przyznają. Przede wszystkim powodów jest kilka:

1. Brak odwagi – wydaje się nam, że mówiąc prawdę, zostaniemy skrytykowani, ośmieszeni. Dodatkowo poniesiemy negatywne konsekwencje. Jednak rzadko jest to prawdziwe, ale silnie zakorzenione w naszych głowach.

2. Konformizm – w szczególności siedzenie cicho i milczenie są bardzo wygodne. Dlatego nie wychylamy się, unikamy konfrontacji, jesteśmy postrzegani jako mili i przyjaźni. Więc dla świętego spokoju nie mówimy, co myślimy naprawdę i przytakujemy.

3. Nawyki z dzieciństwa – szef/szefowa to rodzaj rodzica. W związku z tym w dzieciństwie zapewne słyszałeś: Dzieci i ryby głosu nie mają, Rodziców trzeba słuchać, Dorośli zawsze mają rację itp. Dlatego będzie Ci bardzo trudno teraz to zmienić i otwarcie mówić, co myślisz w kontakcie z autorytetem. W takim razie pamiętaj, Twoje dzieciństwo już się skończyło! Czyli czas dorosnąć! 🙂

4. Brak wiedzy – Czyli Twoje kompetencje komunikacyjne mogą być zbyt niskie. W związku z tym nie radzisz sobie w sytuacjach konfliktowych oraz wymagających asertywności.

Co ciekawe, wielu przełożonych wręcz skarży się na to, że podwładni nie mówią im prawdy. Przede wszystkim mają żal, że pracownicy wiedzieli o jakiejś negatywnej sytuacji czy problemie, ale tego nie zgłosili. Należy pamiętać, że  konsekwencje milczenia podwładnych bywają bardzo poważne. Wiodą bowiem do narastania problemów, konfliktów, podejmowania przez szefów złych decyzji. Dlatego jeśli nie rozmawiasz otwarcie z przełożonymi, zyskujesz pozorny spokój, ale narażasz zadania, firmę i dobro klientów.

Przede wszystkim rozmowa z szefem nie powinna polegać na tym, że oto zebrałeś się na odwagę i mu wygarniesz. W związku z tym rozmowa jak z każdą inną osobą, powinna zawierać miękkie podejście do ludzi, a twarde wobec problemu.

Przygotowaliśmy dla Ciebie pomocny schemat jak rozmawiać z szefem.

4 etapy – jak rozmawiać z szefem

1. Powiedz, jakie to jest dla Ciebie ważne

Pani dyrektor, chciałam powiedzieć pani o ważnej sprawie…

2. Powiedz coś pozytywnego

Cenię pani pomysły/ jest pani świetną organizatorką/ jest pan fachowcem…

3. Przedstaw dobre intencje

Zależy mi na firmie/ projekcie/ sprawnej pracy/ dobrych relacjach…

4. Przedstaw problem

Jednak postanowiłem powiedzieć szczerze, co myślę o nowej organizacji pracy…

Chciałam zaproponować inne rozwiązanie…

Chciałem powiedzieć otwarcie o problemie z…

Gdy się zdobędziesz na to jak rozmawiać z szefem, efekt może być ciekawy i zaskakujący. Prawdopodobnie każdy dojrzały szef chętnie wysłucha Twoich opinii. W związku z tym może je wziąć pod uwagę, ale nie musi. Co najważniejsze ma do tego prawo. A Ty bez względu na dalszy bieg wydarzeń, będziesz mieć satysfakcję ze swojej dojrzałej postawy. Powodzenia!

Wszystkie osoby zainteresowane podnoszeniem swoich kompetencji zapraszamy na trening asertywności.

Autor: Katarzyna Grzempowska

Prezes Zarządu KREATOR