Asertywna odmowa – kiedy powiedzieć NIE!
Asertywna odmowa to nadal temat tabu dla wielu osób. W ogóle techniki asertywne na co dzień są mało stosowane i słyszane w przestrzeni publicznej. Dlaczego nie umiemy odmawiać? A może nie chcemy?
Wyobraźmy sobie taką sytuację w pracy: przychodzi kolega i prosi o pomoc w przygotowaniu zestawienia. Chcemy pomóc, lubimy pomagać, więc pomagamy koledze z pracy. Troszkę musimy teraz nadgonić swoją robotę, ale mamy jeszcze dużo czasu i ostatecznie wyrabiamy się ze swoimi zadaniami. Za dwa dni sytuacja się powtarza i ten sam kolega przychodzi znowu prosić o pomoc. Tym razem sprawa jest poważniejsza, zadanie wygląda na trudniejsze i dłuższe. Kalkulując czas wychodzi na to, że nie wyrobisz się ze swoimi zadaniami na dzisiaj. W związku z tym co robisz? Mówisz NIE koledze z pracy, czy pomagasz?
„Jak kogoś lubię , to mu nie odmawiam”
Takie uzasadnienie kiedyś usłyszeliśmy na szkoleniu – „jak kogoś lubię, to mu pomagam”. I nie ma w tym nic złego, niesienie pomocy to bardo szlachetna rzecz. W szczególności tak rzadka w dzisiejszych czasach pędu za wynikami. Tylko należy sobie zadać pytanie – jak często oraz jak długo można pomagać? W szczególności, gdy w tym czasie zaniedbuje się swoje obowiązki. Jak wtedy bilansujesz „zyski” z pomagania, ze „stratami” w zaniedbaniu innych rzeczy?
I tu granica zbliża się niespodziewanie. Dochodzimy do momentu, gdzie nie wiemy, co zrobić? Co wypada co nam się opłaca, na co możemy sobie pozwolić względem innych zobowiązań? W pewnym momencie zabraknie nam czasu, sił i możliwości. W takim razie jak się komunikować? – szkolenia z komunikacji.
Dlaczego nie odmawiamy? – asertywna odmowa
Powodów braku asertywnej odmowy jest kilka. Każdy z nas po chwili namysłu wymieni kilka najważniejszych przyczyn, dla których ciężko będzie nam odmówić koledze w pracy. A w szczególności komuś bliskiemu, kogo bardzo lubimy.
Najczęstsze powody, przez które nie chcemy odmawiać typowane na naszych szkoleniach:
- bo nie chcemy sprawić komuś przykrości
- bardzo często nie umiemy tego zrobić dobrze
- boimy się stracić dobre relacje
- obawa przed ewentualnym konfliktem (w przypadku wymiany argumentów i powodów)
- strach przed szantażem (jeżeli mi nie pomożesz, to …)
- lęk przed osobami silniejszymi psychicznie / fizycznie
- obawa utraty dobrej opinii
Szkolenie z asertywności |
Prawdopodobnie każdy z nas znajdzie u siebie dominującą wymówkę. Jednak nie chodzi o to, żeby jej na siłę szukać i mieć usprawiedliwienie. Lub wręcz odwrotnie, na siłę teraz każdemu odmawiać, bo gdzieś w książce wyczytałem, że teraz jest moda na asertywność. Chodzi o świadomość. Żeby „nie odmawiać” świadomie. Czyli nie odmawiam, bo wiem, że mogę sobie teraz na to pozwolić. Czyli stać mnie teraz na pomoc koledze. Nie tracę na wykonaniu swoich czynności i mogę pomóc innym.
I najważniejsze, to nauczyć się komunikować świadomie, jeżeli się zgadzamy na pomoc, róbmy to świadomie. Natomiast jeżeli odmawiamy, również róbmy to świadomie, bez uprzedzeń i barier psychologicznych wymienionych powyżej.
Techniki asertywności – wystarczy uzasadnienie lub emocje
Proste ćwiczenie dla Ciebie na wiele różnych sytuacji. Pomieszaj i zrób różne mixy z:
– NIE
– powiedz, czego nie zrobisz
– możesz dodać wyjaśnienie lub uzasadnienie (decyzja należy do Ciebie)
– możesz dołączyć uczucia lub emocje
DECYZJA | CZEGO NIE ZROBISZ | UZASADNIENIE | UCZUCIA – EMOCJE |
NIE | Nie zrobię | ponieważ mam ważną rzecz do zrobienia | przykro mi, że muszę Ci odmówić |
Nie przyjdę | jestem już umówiony | jest mi nieswojo, że mnie nie będzie | |
Nie przyniosę | nie mam wtedy czasu | jest mi przykro, że nie mogę Ci pomóc teraz |
Przykład:
Nie, nie przyjdę na to spotkanie, jestem już umówiony, przykro mi, że właśnie Tobie muszę odmówić.
Nie zrobię z Tobą tego zadania, ponieważ nie mam teraz czasu, choć smuci mnie to, że nie mogę Ci teraz pomóc.
Teraz Ty! Pomieszaj kategorie, dodaj uzasadnienie lub uczucie, albo to i to. Zobaczysz, że będzie prościej, łatwiej i ładniej. Zwłaszcza w komunikacji asertywnej z bliskimi, komunikacji wewnętrznej w firmie i ogólnych relacjach międzyludzkich.
Powodzenia 🙂
Kreator
Kontakt w sprawie szkoleń tel. kom. + 48 503 129 393