asertywna odmowa

Odmów koledze z pracy!

Asertywna odmowa – kiedy powiedzieć NIE!

Asertywna odmowa to nadal temat tabu dla wielu osób. W ogóle techniki asertywne na co dzień są mało stosowane i słyszane w przestrzeni publicznej. Dlaczego nie umiemy odmawiać? A może nie chcemy?

Wyobraźmy sobie taką sytuację w pracy: przychodzi kolega i prosi o pomoc w przygotowaniu zestawienia. Chcemy pomóc, lubimy pomagać, więc pomagamy koledze z pracy. Troszkę musimy teraz nadgonić swoją robotę, ale mamy jeszcze dużo czasu i ostatecznie wyrabiamy się ze swoimi zadaniami. Za dwa dni sytuacja się powtarza i ten sam kolega przychodzi znowu prosić o pomoc. Tym razem sprawa jest poważniejsza, zadanie wygląda na trudniejsze i dłuższe. Kalkulując czas wychodzi na to, że nie wyrobisz się ze swoimi zadaniami na dzisiaj. W związku z tym co robisz? Mówisz NIE koledze z pracy, czy pomagasz?

„Jak kogoś lubię , to mu nie odmawiam”

Takie uzasadnienie kiedyś usłyszeliśmy na szkoleniu – „jak kogoś lubię, to mu pomagam”. I nie ma w tym nic złego, niesienie pomocy to bardo szlachetna rzecz. W szczególności tak rzadka w dzisiejszych czasach pędu za wynikami. Tylko należy sobie zadać pytanie – jak często oraz jak długo można pomagać? W szczególności, gdy w tym czasie zaniedbuje się swoje obowiązki. Jak wtedy bilansujesz „zyski” z pomagania, ze „stratami” w zaniedbaniu innych rzeczy?

I tu granica zbliża się niespodziewanie. Dochodzimy do momentu, gdzie nie wiemy, co zrobić? Co wypada co nam się opłaca, na co możemy sobie pozwolić względem innych zobowiązań? W pewnym momencie zabraknie nam czasu, sił i możliwości. W takim razie jak się komunikować? – szkolenia z komunikacji.

Dlaczego nie odmawiamy? – asertywna odmowa

Powodów braku asertywnej odmowy jest kilka. Każdy z nas po chwili namysłu wymieni kilka najważniejszych przyczyn, dla których ciężko będzie nam odmówić koledze w pracy. A w szczególności komuś bliskiemu, kogo bardzo lubimy.

asertywna odmowa

Najczęstsze powody, przez które nie chcemy odmawiać typowane na naszych szkoleniach:

  • bo nie chcemy sprawić komuś przykrości
  • bardzo często nie umiemy tego zrobić dobrze
  • boimy się stracić dobre relacje
  • obawa przed ewentualnym konfliktem (w przypadku wymiany argumentów i powodów)
  • strach przed szantażem (jeżeli mi nie pomożesz, to …)
  • lęk przed osobami silniejszymi psychicznie / fizycznie
  • obawa utraty dobrej opinii
     
Szkolenie z asertywności

 
Prawdopodobnie każdy z nas znajdzie u siebie dominującą wymówkę. Jednak nie chodzi o to, żeby jej na siłę szukać i mieć usprawiedliwienie. Lub wręcz odwrotnie, na siłę teraz każdemu odmawiać, bo gdzieś w książce wyczytałem, że teraz jest moda na asertywność. Chodzi o świadomość. Żeby „nie odmawiać” świadomie. Czyli nie odmawiam, bo wiem, że mogę sobie teraz na to pozwolić. Czyli stać mnie teraz na pomoc koledze. Nie tracę na wykonaniu swoich czynności i mogę pomóc innym.

I najważniejsze, to nauczyć się komunikować świadomie, jeżeli się zgadzamy na pomoc, róbmy to świadomie. Natomiast jeżeli odmawiamy, również róbmy to świadomie, bez uprzedzeń i barier psychologicznych wymienionych powyżej.

Techniki asertywności – wystarczy uzasadnienie lub emocje

Proste ćwiczenie dla Ciebie na wiele różnych sytuacji. Pomieszaj i zrób różne mixy z:
– NIE
– powiedz, czego nie zrobisz
– możesz dodać wyjaśnienie lub uzasadnienie (decyzja należy do Ciebie)
– możesz dołączyć uczucia lub emocje

DECYZJACZEGO NIE ZROBISZUZASADNIENIEUCZUCIA – EMOCJE
NIENie zrobięponieważ mam ważną rzecz do zrobieniaprzykro mi, że muszę Ci odmówić
Nie przyjdęjestem już umówionyjest mi nieswojo, że mnie nie będzie
Nie przyniosęnie mam wtedy czasujest mi przykro, że nie mogę Ci pomóc teraz

Przykład:

Nie, nie przyjdę na to spotkanie, jestem już umówiony, przykro mi, że właśnie Tobie muszę odmówić.

Nie zrobię z Tobą tego zadania, ponieważ nie mam teraz czasu, choć smuci mnie to, że nie mogę Ci teraz pomóc.

Teraz Ty! Pomieszaj kategorie, dodaj uzasadnienie lub uczucie, albo to i to. Zobaczysz, że będzie prościej, łatwiej i ładniej. Zwłaszcza w komunikacji asertywnej z bliskimi, komunikacji wewnętrznej w firmie i ogólnych relacjach międzyludzkich.

Powodzenia 🙂 

Kreator

Kontakt w sprawie szkoleń tel. kom. + 48 503 129 393