Komunikacja z klientem dla programistów

Komunikacja z klientem dla programistów

Zawody informatyczne cieszą się obecnie na rynku dużym powodzeniem. Przedsiębiorcy dostrzegają szanse, jakie daje Internet, nic więc dziwnego, że jest tak ogromny popyt. Niezależnie od tego, czy jesteś freelancerem, czy jako właściciel jednoosobowej działalności, będziesz musiał rozmawiać z klientem. Rozpoznanie potrzeb i wybadanie oczekiwań to podstawa komunikacji, bez której nie sfinalizujesz projektu. Dochodzą też uzgodnienia, konsultacje oraz modyfikacje projektów informatycznych, programistycznych. W jaki sposób prowadzić komunikację interpersonalną, ustalenia z klientem, który nie miał wcześniej styczności ze światem IT? Można śmiało założyć, że komunikacja w świecie IT a w świecie klienta może się „nieco” różnić. Dlatego warto się temu przyjrzeć i zastanowić, jak zwiększyć skuteczność w sprzedaży i obsłudze klienta w branży IT.

Komunikacja z klientem dla programistów – podstawa funkcjonowania biznesu

Każdy przedsiębiorca czy freelancer musi umiejętnie prowadzić komunikację z klientem. Oczywiście nie chodzi tu o towarzyskie pogaduszki, które zjednają drugą osobę. Przede wszystkim chodzi o dialog, który pozwoli wykonać zlecenie w satysfakcjonujący sposób. Wyobraźmy sobie, że idziemy do restauracji, mówimy kelnerowi że chcemy zjeść coś dobrego, a on mówi „oczywiście” i po jakimś czasie przynosi risotto z owocami morza. Jaka jest szansa, że dokładnie na to danie mieliśmy ochotę? Komunikacja sprawia, że im mniej jasny lub bardziej ogólnikowy komunikat otrzymujemy, tym większe ryzyko niepowodzenia. Podobnie będzie i w pracy programisty, który – jak dobrze wiemy – jest zawodem niezwykle rozległym. Podejrzewamy, że żaden programista na hasło „chcę program do rezerwacji miejsc w mojej restauracji” nie przystąpi od razu do pisania kodu. Pojawią się liczne pytania, chociażby o to, czy mówimy o aplikacji mobilnej czy o desktopie. A to dopiero początek pytań, które pojawią się na linii klient-programista. Dlatego komunikacja z klientem dla programistów to kwestia na tyle ważna, że może rzutować na jakość wykonanego zlecenia.

Zasady komunikacji z klientem w świecie programistów

Skuteczna komunikacja z klientem dla programistów opiera się na dwóch elementach: wspólnym dialogu i rozpoznaniu potrzeb. Pierwsza kwestia pozwala określić wzajemne oczekiwania oraz ustalić warunki współpracy. Druga z kolei stanowi analizę tego, co jest kluczowe w projekcie, a co jedynie życzeniem możliwym, ale niekoniecznym do spełnienia. Do tego potrzebne będą narzędzia komunikacji z klientem – synchroniczne (pozwalające na rozmowę w czasie rzeczywistym) oraz asynchroniczne (do prowadzenia rozmowy w pewnych oknach czasowych). Dobrą praktyką jest ustalenie najważniejszych elementów asynchronicznie, np. poprzez mail i doprecyzowanie niejasnych kwestii synchronicznie, np. poprzez rozmowę telefoniczną. Przy czym konieczne jest prowadzenie otwartej komunikacji – bez ukrywania niewygodnych kwestii czy ignorowania próśb. Musisz mieć też świadomość, że nie każdy klient będzie w stu procentach współpracować. Pamiętaj, by nie podchodzić do trudnego kontrahenta na zasadzie przymusu, z postawą konfrontacyjną – zadbaj o atmosferę współpracy i poszukiwania rozwiązań.
 

Szkolenie z asertywności

 
I tu na linii współpracy może pojawi się wiele momentów, które będą wydawały się trudne. Pomyłki, niedomówienia, spóźnienia informacyjne. Do tego dołącza pośpiech stres i wiele innych czynników towarzyszących, które mogą zachwiać dobrą współpracę. W tym przypadku na ratunek przychodzi trening asertywności, który jest nieocenionym narzędziem komunikacyjnym. 

Tego unikaj w komunikacji z klientem!

Błędna lub niezrozumiała komunikacja (albo też jej brak) skutecznie zrazi do Ciebie każdego klienta. Uważaj na cztery błędy, które narażają projekt na niepowodzenie:

  1. Mówienie slangiem lub zbyt specjalistycznym językiem – nie każdy klient musi wiedzieć, czym jest SAAS albo do czego posłuży mu nawka. Jednocześnie nie każdy będzie chciał się przyznać, że nie rozumie tego, co programista do niego mówi. Postaraj się klientowi wytłumaczyć wszystko prosto, ale nie infantylnie.
  2. Zakładanie z góry, że zostaliśmy zrozumiani – błąd ściśle powiązany z wcześniej omówionym przypadkiem. Nawet jeśli wytłumaczyliśmy zagadnienie prostym językiem, warto się upewnić, że nasz kontrahent myśli o tym samym. Założenie, że klient zrozumiał nasze słowa może spowodować rozbieżności w przyszłości.
  3. Krytykowanie czyichś pomysłów lub wizji – zgodzimy się, że to Ty, a nie klient jest specjalistą w dziedzinie programowania. Jednakże jeśli ma on pewną wizję, to nie krytykuj jej wprost, bo kontrahent może poczuć się urażony. Powiedz, że rozumiesz jego pomysł, ale „z doświadczenia” polecasz inną, sprawdzoną metodę.
  4. Pozostawianie niedopowiedzeń i niejasności – każdy element współpracy, nawet ten pozornie marginalny powinien być omówiony. Dotyczy się to nie tylko esencji zlecenia (np. docelowe funkcje aplikacji), ale i kwestii towarzyszących (np. data wdrożenia aplikacji). Niedomówienia często są zarzewiem sporów i roszczeń.

Komunikacja to podstawa funkcjonowania w społeczeństwie – także i w otoczeniu biznesowym. Przekazywanie informacji na linii programista–kontrahent nierzadko definiuje powodzenie projektu, nad którym przyjdzie Ci pracować. Ważne jest więc przedstawienie jasnych, zrozumiałych i precyzyjnych komunikatów. Nie obawiaj się zadawać pytań, które pomogą Ci rozpoznać potrzeby klienta. Jednocześnie pamiętaj, by tworzyć atmosferę współpracy i w prosty sposób tłumaczyć skomplikowane mechanizmy.

Nie uwierzysz, jak bardzo zaskoczysz klienta wysokim poziomem komunikacji. Dlatego zapraszamy Twój zespół na szkolenia z komunikacji. Lub przedstaw swoje potrzeby, a przygotujemy coś specjalnego, np. dla HELPDESKU.

Komunikacja

 

W sprawie szkoleń zapraszamy do kontaktu z naszym Doradcą tel. kom. + 48 503 129 393

Kreator